Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rull inn puppen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-11, 21:25   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rull inn puppen

.....


Sist redigert av Guava : 26-11-12 kl 22:26.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 21:35   #2
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rull inn puppen

Bra svart.

Hvis man føler det å bli mor som et overgrep pga dagens velferdsordninger i verdenstoppen, vil jeg foreslå en tur til legen/psykolog.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 23:04   #3
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.599
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rull inn puppen

Litt liten tro på mannen som omsorgsperson også, hvis det er et overgrep at han skal være hjemme de siste månedene av permisjonen. I forhold til de fleste (alle?) andre land har jo Norge veldig god permisjonsordning, så litt realitetsorientering hadde ikke vært dumt.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 23:08   #4
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rull inn puppen

Jeg blir syk av å lese sånt. Syyyk, og flau over å være norsk.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 23:13   #5
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.599
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rull inn puppen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

, og flau over å være norsk.

Mye vil ha mer...

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 23:31   #6
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rull inn puppen

Leste det innlegget når det kom ut, og det er jo så på trynet, at de fleste må skjønne at det er helt urimelig å tenke sånn.

Var nettopp på tur nedover i Europa og kjøpte et fransk dameblad. Der sto det en liten artikkel om at EU egentlig hadde planer om å innføre obligatorisk "mammapermisjon" (de har jo ikke kommet så langt som å kalle det foreldrepermisjon som her hjemme) for alle mødre i EU på 20 uker. Og to uker til far. Men planen er nå lagt på is pga den økonomiske situasjonen, på ubestemt tid. Europeiske kvinner/foreldre kan derfor se langt etter et minimum av permisjonsordninger. Noen land har jo så klart litt, men det er jo milevis fra hva vi har i Norge og Skandinavia. Mine venner i Europa gjør store øyne når jeg forteller om permisjonsordningene våre, og ikke minst; oljefondet vårt. Det er nesten så jeg blir flau når jeg snakker om det. Sist jeg var i Paris og besøkte venner, fortalte min venn om en venninne som var alenemor i Paris. Hadde veldig god jobb (tv-produsent), men måtte allikevel spinke og spare for å ha råd til enkle ting som mat og klær til sine to barn. Det er dyrt å bo i Paris, og hun kan heller ikke flytte ut, for å få en annen jobb er nærmest umulig.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 23:37   #7
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rull inn puppen

Enig med begge talere. Første fordi jeg tror mindre tid for mor hjemme, fører oss tilbake, nærmere land vi liker å si vi ikke likner på. Flere velger å være hjemme, altså bli mer avhengige av mannen. Og like ille, er det at det da er de rikeste som har valget.

At vi her oppe er bortskjemte og heldige, er det vanskelig å stikke under en stol. Men det gjelder de fleste.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 00:13   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.977
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rull inn puppen

Det blir helt surrealistisk å diskutere foreldrepermisjoner i Norge. De er blant verdens lengste og beste.

Jeg har venner over hele verden, og de har alle blitt helt i vantro når jeg forteller at jeg og mannen tilsammen kan gå hjemme i godt over et år (vi skal jo avvikle ferie også) med 80 % lønn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 00:19   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rull inn puppen

Som en britisk adm. dir. vi kjenner sa, da vi fortalte om ordningen: "Det kunne jeg aldri ha betalt, firmaet ville gått konk." Han mente det var utrolig slemt av staten å pålegge slike byrder. Når vi da fortalte at staten betalte, trodde han ikke sine egne ører.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 00:36   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rull inn puppen

Vi har kjempegode ordninger både for fødselspermisjoner og barnehager, og vi har ganske bra fødselstall. Det er vel ikke helt tilfeldig. At kvinner slipper å velge mellom å ta seg av barna sine og å jobbe er bra synes jeg. Og jeg synes ikke at det at andre har det verre er noen grunn til å tenke gjennom at det ikke bør være for vanskelig for mødre å ta seg av barna sine slik de fleste ønsker og slik det er anbefalt før man setter likestilling før barne- og mødrevelferd.

Når det er sagt er det helt utrolig å ikke bare ønske seg lengre tid hjemme, men samtidig klandre staten for at man må "leve på mannen" når man velger å ha lengre opphold fra jobben enn det staten finansierer. Jeg blir flau når jeg leser slikt. Men det er ikke første gang jeg hører slike tanker, de er nok mer utbredt enn vi liker å tro. Jeg er godt fornøyd med å ha rømt til byen for å si det sånn. Jeg fikk ganske mange kommentarer og blikk da jeg valgte å ikke bare dele permisjonen med mannen med førstemann, men også jobbe fulltid med to små barn.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 00:38   #11
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rull inn puppen

Koko.

Jeg blir søren meg flau på hennes vegne, og håper for guds skyld at ingen leser dette og generaliserer slike uttalelser til å gjelde norske kvinner.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 00:39   #12
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rull inn puppen

Men altså - at barn blir stresset ved å endre hovedomsorgsperson? Mulig det, men i vår verden er far inkudert i den hellige kjernen der, altså.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 09:02   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rull inn puppen

Dette utspillet fra denne dama, arkiverer jeg under S for Sutring og Syt. Hun har ingen ide om hvor godt hun egentlig har det, her i landet.

Og disse godene kommer, tro det eller ei, dama, ikke rekende på ei fjøl heller.

Og sånn til omsorgspersoner: jeg bruker si at ungene mine skal jaggu være fornøyde med at de har en far, for han er minst - minst - like god omsorgsperson som jeg har vært, har alltid vært det, siden jeg ikke har kunnet amme, og kommer alltid til å være det.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 09:41   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rull inn puppen

Det er på grunn av sånne som det der jeg syns det er vanskelig å snakke om hvordan jeg føler i forhold til å ha instinkter og sterke følelser for å ikke være borte fra babyer. Jeg er jo livredd for å oppfattes sånn der.

  Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 10:03   #15
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rull inn puppen

nå ble jeg litt flau... leste dette innlegget til denne lise her for leden og tenkte jaja... hun er jo LITT veeel ekstrem, men jeg var enig i mye...

men så skal det sies at jeg er mester til å skumlese, leser halve innlegg og konkluderer med at jeg vet hva det handler om, også ender det med at jeg har misforstått hele greia...

Trodde det handlet om fedrekvoten jeg. hehe.. jaja.. leser det nå og ser jo at det ikke er som jeg trodde.

__________________
2003-2008



Sist redigert av SpetakkelRandi : 13-11-11 kl 10:41.
SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 10:13   #16
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rull inn puppen

Når hun ikke vil forsørges av mannen eller nav, hvem mener hun at hun skal forsørges av?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 10:23   #17
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rull inn puppen

Det verste er jo at dama forteller om at hun har høy utdanning, betegner seg som feminist og har bodd i utlandet. Jeg finner rett og slett ingen formildende omstendigheter for uttalelsene hennes. Ammetåka er da ikke så sterk?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 10:38   #18
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rull inn puppen

Jeg leste denne og vurderte å bli provosert, men så ble jeg bare mildt oppgitt i stedet. Det blir så voldsomt at jeg har vanskelig for å tro at hun blir tatt på alvor, i hvert fall håper jeg at hun ikke blir det.

Det jeg ble og blir provosert av, er den totale nedvurderingen av mannen som omsorgsperson som hun står for, og som jeg har lest andre steder også (ikke her). Her er vi to fullverdige omsorgspersoner. Men klart, for sånne som hun damen her er vel jeg mindre verdt som mamma fordi jeg ikke ammer, så da er vi sikkert ikke noe tess noen av oss. Nei, jeg velger å holde meg til mildt oppgitt, tror jeg, for hun er for langt ute.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 10:43   #19
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rull inn puppen

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi har kjempegode ordninger både for fødselspermisjoner og barnehager, og vi har ganske bra fødselstall. Det er vel ikke helt tilfeldig. At kvinner slipper å velge mellom å ta seg av barna sine og å jobbe er bra synes jeg. Og jeg synes ikke at det at andre har det verre er noen grunn til å tenke gjennom at det ikke bør være for vanskelig for mødre å ta seg av barna sine slik de fleste ønsker og slik det er anbefalt før man setter likestilling før barne- og mødrevelferd.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 10:43   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rull inn puppen

Sitat:

[...] men for ikke å ha kjempet for at mødre som ønsker å være fulltidsmor med full lønn for sitt barn lenger enn 6,5 måneder!

Men altså, hører hun ikke hva hun sier? Man skal da for pokker ikke ha lønn for å være mor! Man skal ha lønn for å jobbe, bidra til at hjulene i samfunnet går rundt, betale skatt til felles goder og sørge for at de som ikke kan jobbe har et verdig liv.

Så er vi så utrolig heldige i dette landet at man har valgt å gi permisjon med lønn, slik at vi kan ta vare på barna våre når de er nyfødte og slippe å si opp jobben. Det virker, vi har verdens høyeste andel av arbeidende småbarnsmødre.

Fader, jeg klarte å bli provosert.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no