Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rull inn puppen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-11, 10:49   #21
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.673
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rull inn puppen

Dette var fornøyelig lesing. Hun følte sikkert at hun hadde ordlagt seg kjempebra da hun sendte inn kronikken. Om det hadde vært en opplest sannhet at de som er hjemme med barna i 2,5 år er bedre mødre enn de som hadde tiltet ved tanken, så har jeg definitivt ikke fått barn.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 10:57   #22
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rull inn puppen

Når det gjelder foreldrepermisjon i sammenheng med likestilling, tror jeg mange er på ville veier. Så lenge mor og far ikke deler omsorgsoppgavene, altså fraværet fra jobb, 50/50, blir det ikke likt. Skal man velge mellom en arbeidstaker som har 30% av permisjonen eller 70? 40% eller 60%? Enten må mors permisjon kuttes ytterligere (vil vi det?), eller fars forlenges kraftig. Syns debatten til tider er snodig. Som om enkelte kvinner tror at jo mindre foreldrepermisjon de får, og mannen tilsvarende mer, jo mer likestilling og bedre liv får de. Om det ikke handler om det, men det er som mange av disse kvinnene sier - de gjør det fordi barna trenger far, hvorfor er det ikke mennene som fører kampen?

Formulert meg klønete. Håper det går an å se hva jeg mener for det, selv om jeg ikke regner med massiv støtte.

Jo, også syns jeg dupering av motdebattanter, trekke inn ammetåke, er ganske kvinnefiendtlig og fiendtlig mot morsrollen.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 11:03   #23
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rull inn puppen

:gjentar meg selv: Likestilling betyr ikke at alt skal være likt, men at begge kjønn skal ha like muligheter.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 11:08   #24
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.673
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rull inn puppen

For min del handler det egentlig ikke om den debatt om kvinners (eller fedres rett) men behov for realitetsorientering i henhold til hvor priviligert vi er i landet her med tanke på permisjonsrettigheter.

- Noe svaret Fnatten har sakset inn her har greid på en kjempefin måte.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 11:26   #25
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rull inn puppen

Det er sant, Hattifnatten, den er ganske drøy den der. Overgrep er ikke et ord en bør slenge rundt seg med.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 13:02   #26
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rull inn puppen

Leserinnlegget fikk meg til å tenke på "Urettferdig"-diskusjonen som var her inne sist uke, det er ikke urettferdig at ikke staten sponser mødre som vil være hjemme med barna i to år og hun har ingen rett til å være indignert over at hun "bare" får 6,5 måned betaling for å være hjemme med babyen sin, det blir som når Skilpaddas pode ble sur fordi han "bare" fikk gå innom kiosken en gang i måneden, når alternativet var å aldri gå innom.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 14:25   #27
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rull inn puppen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det jeg hang meg mest opp i er at hun mener at hun blir utsatt for overgrep ved at ikke samfunnet vil sponse hjemmetilværelsen hennes i 2 år fordi HUN mener at det er det som er optimalt for henne.

Jeg kunne bare ha fliret av dette, men dette setter veldig tydelig ord på noe som jeg har hørt uttalt i litt andre ordelag i andre sammenhenger.
Jeg er veldig glad for at det finnes permisjonsordninger, men det må aldri bli slik at man skriker "overgrep" når man ikke får det man ønsker seg.

Det du sier her gjelder ganske mange områder i samfunnet og ikke bare permisjonsrettigheter. Det er så mange rettigheter og ordninger i dette landet at folk blir helt månebedotne når de havner i en situasjon det ikke finnes en lønnskompensasjonsordning for. Og da er staten urimelig, det er urettferdig, det er overgrep og det oppleves som fullstendig urimelig. Og det hører man veldig ofte. Vi er så godt vant det at vi forventer at det er en ordning for absolutt alt, enten finansiert av staten eller av arbeidsgiver.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 16:16   #28
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rull inn puppen

Excrews me, men HÆ?! Jeg skjønner ikke at noe såpass fjernt kan skape debatt engang, hvordan kan folk ta dette på alvor?

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 16:50   #29
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rull inn puppen

Jeg var kjempeflink og lot meg ikke provosere FØR jeg begynte å lese kommentarene nederst. Faen så mange gærninger det finnes, jeg gremmes.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 17:08   #30
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rull inn puppen

Er det bloody mulig.
Hilsen fra et land hvor Kristin Halvorsen aldri ville sett rikspolitikk og de norske permisjonsreglene blir misunt paa det grundigste.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 17:26   #31
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rull inn puppen

Jeg er ikke overrasket i det hele tatt Ikke nå lenger... (men lot meg overraske før)

Også her inne har jeg blitt overrasket over folk syn på rettigheter og hvor snurte man blir når staten ikke "stiller opp", men jeg tror vel kanskje egentlig ikke det grunner i at folk er domme eller sære - mer at vi er så bortskjemt at vi, som Katta skriver, tar det som et overgrep når det ikke finnes ordninger for å dekke oss.

F.eks 60-80%-stillinger ift manglende opptjening av (egen) pensjon, samboeravtaler / hva man faktisk får ved ekteskapsbrudd, hvor lite man risikerer å sitte igjen med om man ikke er forsikret og huset brenner/man kræsjer og blir sittende i rullestol/det skjer noe med et av barna (ung ufør - som vel er på vei ut - er ikke mye å bli rik av, det er nå helt sikkert), trua på at Norge kommer og redder en om en ikke er reiseforsikret i utlandet, denne Trude dyrlege-diskusjonen om hjemme med barn kontra barnehagen, osv, osv. Det finnes nok av diskusjoner hvor vi har overraskende varierende oppfatning av hva som er "rett og rimelig".


Sist redigert av m^2 : 13-11-11 kl 17:41.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 10:46   #32
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.007
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rull inn puppen

Og debatten går videre i Fædrelandsvennen. http://www.fvn.no/lokalt/article924780.ece

Det har fått veldig mange støtteerklæringer sier de, og hele 80 likes på Facebook. Disse "nye feministene" danner kanskje snart sitt eget parti, som skal kjempe for egen "gå hjemme med barn i 2 år"-trygd?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no