Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gjeldskrisen i Europa

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-11, 14:56   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjeldskrisen i Europa

Jeg fant en liten oversikt (e24.no) som kan gi et lite bilde over hvordan det ser ut, og tenkte kanskje flere ville like å se en slik oversikt. Man kan klikke seg inn på hvert enkelt land, og også sammenligne land.

Dere som har fulgt godt med, gir denne en reell oversikt, eller er det faktorer som gjør at enkelte land kan se bedre ut enn de gir bilde av her? Jeg så blandt annet at Irland kom mye bedre ut av det på statsgjeld enn statsrente, og at det ser ut til at Hellas er det landet som sliter mest, i følge denne oversikten. Etter det jeg har fått med meg fra media, så har jeg trodd at Italia var dårligst stilt.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 20:51   #2
lucaus
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Tjøme
Innlegg: 7
lucaus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gjeldskrisen i Europa

Hei, jeg er italiener, og jeg kan en del om hva som foregå i mitt land. I Italia er det stortsett italienere selv som "eier" Italias statsgjeld. Italienere er veldig flinke med å spare penger og de kjøper statsobligasjoner, de er blant de flinkeste i Europa for det som angår å spare penger, og mer en 60 % eier det huset hvor de bor, det vil si at de har nedbetalt lånet!

Oversikten gir uansett et feil bilde, fordi den tar ikke i betraktning privatgjelden, som for eksempel, ekstrem bruk av kredittkort, som det skjer her i Norge. I Norge er staten veldig rik, mens vanlig folk har alt for mye gjeld. Nordmenn risikere egentlig veldig mye. Dersom den boligbobblen / boligspekulasjonen som vi opplever her i Norge skulle sprekke, risikerer mange banker å gå konkurs, og dersom staten må igjen ta regningen for å hjelpe dem, da kan Norge risikere å befinne seg i en situasjon som kan ligne den vi opplever i Italia, eller i andre land som i USA.


Sist redigert av Adrienne : 28-11-11 kl 07:24.
lucaus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no