Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff fra bloggen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-12, 21:23   #21
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff fra bloggen

Hvis man har den oppfatningen at internettet er Svaret og der skal man få HjelpenManTrengerTM, burde man sikkert bruke blogger, forum og den type arenaer på en annen måte, men mitt inntrykk er at man bruker heller sånt til ventilerering, syting og til å sette ord på vanskelige følelser. Jeg gjør hvert fall det selv, hjelpen innhenter jeg andre steder, men støtten og de virtuelle klemmene kan være verdifulle de, altså. Jeg har fått fine råd også, og det har aldri vært så ille med meg at jeg har blitt satt ut av spill, men jeg vil likevel si at formidlingen og evnen til å opptre respektfullt har vært viktigst når jeg skal avveie rådene jeg får og om jeg har lyst til å bruke dem.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 00:03   #22
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinnoff fra bloggen

Det JEG reagerer på i slike tråder er holdningen: "hvis du ikke tar imot mine fantastisk gode råd som hjalp meg, så kan du ha det så godt og jeg synes ikke synd på deg!" - det er en del av det ute å går. Folk som gir råd som blir fornærmet dersom rådene ikke blir fulgt. Noen mangler rett og slett evnen til å forstå hva som sømmer seg, og til å forstå hva trådstarter eller bloggeren er ute etter. Noen ganger sier "rådgiveren" at han/hun mister respekten for den med problemet bare fordi rådene ikke blir tatt imot og vedkommende retter seg etter dem. Jeg synes det er merkelig, særlig når det alltid er begrenset med informasjon som ligger i slike tråder/blogger og dermed har "rådgiveren" lite og dårlig grunnlag for å komme med råd i det hele tatt.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 16:11   #23
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff fra bloggen

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Det JEG reagerer på i slike tråder er holdningen: "hvis du ikke tar imot mine fantastisk gode råd som hjalp meg, så kan du ha det så godt og jeg synes ikke synd på deg!" - det er en del av det ute å går. Folk som gir råd som blir fornærmet dersom rådene ikke blir fulgt. Noen mangler rett og slett evnen til å forstå hva som sømmer seg, og til å forstå hva trådstarter eller bloggeren er ute etter. Noen ganger sier "rådgiveren" at han/hun mister respekten for den med problemet bare fordi rådene ikke blir tatt imot og vedkommende retter seg etter dem. Jeg synes det er merkelig, særlig når det alltid er begrenset med informasjon som ligger i slike tråder/blogger og dermed har "rådgiveren" lite og dårlig grunnlag for å komme med råd i det hele tatt.

Jeg synes det er vanskelig å vite når folk vil ha sympati, og når de har et reelt behov for hjelp.

Jeg antar at folk ikke primært er sytere, men at de er genuint opptatt av å få det bedre.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-12, 00:02   #24
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinnoff fra bloggen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg synes det er vanskelig å vite når folk vil ha sympati, og når de har et reelt behov for hjelp.

Folk klarer vel vanligvis å si ifra dersom de trenger/ønsker hjelp (i forumsammenheng)?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-12, 00:38   #25
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff fra bloggen

Å få velment hjelp og råd er vel og bra, men det er endel ting som jeg tenker spiller en stor rolle her.

Først og fremst hvordan råd og hjelp blir lagt frem. Er det pekefingeren som kommer frem, og en ordlegging som blir veldig nedlatende og belærende, så blir det ikke godt mottatt.

Så er det også litt dette med å vurdere situasjonen. Hvorfor blir temaet tatt opp? Er det for å tømme seg, og kanskje få et klapp på skulderen og litt medmenneskelighet, eller er det for å kanskje søke etter hjelp?

Jeg tenker at det er lov å syte og klage litt. Tømme hjertet for litt grums. Det er terapi det også. Og da tenker jeg at det er best at den som får klagestormen holder alle gode råd for seg selv, inntil videre. Da er man der for å lytte og vise litt medmenneskelighet. Og så, når tømmingen er over, da kan man tilnærme seg med gode råd. "du, hør her...jeg har et par tanker som kanskje kan hjelpe deg. Vil du høre?"

Nå er ikke jeg en person som hverken blogger eller utbroderer på fb. Om jeg har problemer av noe slag, så tar jeg det med venner eller familie, altså folk som kjenner meg og som automatisk vet om jeg er ute etter litt støtte eller om jeg er ute etter hjelp.

Jeg velger også ut litt hvem som får høre hva, når. Jeg har venner som med en gang er løsningsorienterte og jeg har de som evner å bare være der. Trenger jeg forslag til løsninger og ikke medlidenhet, så går jeg til den løsningsorienterte, og trenger jeg medlidenhet et øyeblikk, uten løsninger, så går jeg til de andre.

Jeg har fulgt den andre tråden fra første stund, og jeg kan innrømme at jeg har reagert på endel meninger i den. Ikke fordi at meningene er feil, eller vondt ment, men fordi at i min verden er det å sparke noen som allerede ligger nede. Pluss det å uttale seg så bastant over ord som er skrevet på nett.

Blogger, forum og internett generelt er litt skummelt sånn, for man mangler det personlige inntrykket av skribenten, og man kan derfor ikke føle på hva personen egentlig vil med det h*n skriver.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-12, 07:36   #26
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff fra bloggen

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Folk klarer vel vanligvis å si ifra dersom de trenger/ønsker hjelp (i forumsammenheng)?

Opprinnelig lagt inn av pappatiltoblogg

Men vi har hverken kjøleskap, komfyr, fryser, vaskemaskin og andre ting man trenger. For det vi har hatt her vi bor nå hører til leiligheten. Så kan det bli verre nå? Jeg bare spør. Finnes det noe som helst mer nå som kan gå galt??? Alt jeg har klart å komme fram til de siste minuttene er at enten gjør jeg noe ulovlig for å skaffe penger til en plass å bo for familien min,

Når det skrives slik det gjøres her, er det i dette tilfellet utidig å tipse om finn.no gis bort, for eksempel?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-12, 15:46   #27
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinnoff fra bloggen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Når det skrives slik det gjøres her, er det i dette tilfellet utidig å tipse om finn.no gis bort, for eksempel?

Vanskelig å si, men det er kanskje trygt å bruke en formulering som Jeg vet ikke om du trenger tips, men jeg vet at det gis bort mye bra på Finn, f.eks. Meningen er vel å hjelpe/dele av erfaring uten at det virker frastøtende på den det gjelder. Det kan være en kunst, det.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no