Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-12, 10:19   #101
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

(Og vi har vel ikke vært så greie med folk som i de senere år har ment at de var Jesus.)

Tid for å lese Storinkvisitoren igjen?

Jeg mener det er fullt mulig å være ikke-troende og samtidig godt orientert i og sette pris på religiøs kunst og tankegods, som «Deilig er jorden» er. Det beste av religiøs musikk, litteratur, billedkunst handler uvegerlig om basale problemstillinger ved å være menneske, i tillegg til å være vakkert helt i seg selv. Om man skal forkaste eller unngå alt dette kulturgodset, berøver man seg selv for mye.

Mvh. den sakrale og latterlig bibellærde ateist

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 10:28   #102
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Men det er jo faktisk det som er gjort - noen har laget en helt ny sang, som tematisk og ikke bare livssynsmessig skiller seg fullstendig fra julesalmen. Når jeg leste "avkristnet versjon" så trodde jeg man hadde bare fikset på teksten. Det eneste de to sangene har til felles er tre ord og melodien.

De tre ordene som for mange er starten på den mest høytidsstemte sangen av dem alle. Det er lov, det er blitt gjort før og det vil bli gjort igjen, men akkurat for denne sangen er nettopp disse tre ordene det som gjør at det for meg blir platt og feil helt uavhengig av hvordan jeg ellers hadde likt teksten

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 10:29   #103
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Hvis ikke det aa gaa i kirken har noen innvirkning paa de som hoerer paa, hva er vitsen da?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 13:42   #104
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Å dikte ny tekst (som jeg for øvrig syns var ganske fin) til en ny melodi syns jeg er helt ok.

Ja hvorfor ikke? Det er da blitt gjort med sanger tidligere. Eks. Luciasangen. Det er mange melodier som er skrevet uavhengig av tekst, og som er blitt brukt opp gjennom tidene.

Ellers kan jo de som er kritiske til humanisme, lese mer om det her. Å ha et humanistisk livssyn i seg selv, er ikke ensbetydende med å stå på barrikadene i alle saker.

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg ser med spenning frem til den avkristnede versjonen av bibelen.

Den er enkel. Man legger bare til på siste side: "Snipp, snapp snute, så var eventyret ute".

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no