Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Religionsspørsmål] Er dette ei grei løsning?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-12, 13:22   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

[Religionsspørsmål] Er dette ei grei løsning?

Frøkna og noen av venninnene hennes har visst blitt litt "storesøstre" i høst til ei jente i 1. klasse på skolen deres som de er mye sammen med i friminuttene og "passer på", og nå vil de gi henne julegave. Hun er fra Somalia, og bruker hijab, så jeg går ut fra at hun er muslim. De skal gi kaker de selv har bakt, og jeg er litt redd for at de kan inneholde noe hun ikke kan spise. Jeg troooor alt skal være greit ut fra det jeg vet om halal- og matregler, men for sikkerhets skyld har jeg sagt at de skal legge i en lapp der de lister opp hva som er i kakene. Det må vel være greit?

Jeg er litt redd for at foreldrene kan ta det ille opp - både lappen, og det at de gir julegave i utgangspunktet - selv om jeg håper at de ser at det er et forsøk på å være hyggelig og samtidig ta hensyn. Jeg har blitt fortalt (av muslimer med annen etnisk bakgrunn) at de somalske muslimene er spesielt nøye på å holde på religiøse og kulturelle tradisjoner og har ikke lyst til å oppmuntre jentene til å gjøre noe som ikke blir positivt mottatt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 13:30   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.124
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Religionsspørsmål] Er dette ei grei løsning?

Lappen kan jo like gjerne være med tanke på allergikere eller for den del veganere - det er en fin ting å skrive ingrediensliste på mat man gir bort, synes jeg. Samme hva som nå er grunnen til at noen ikke kan/vil spise bestemte ting.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 13:31   #3
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.923
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Religionsspørsmål] Er dette ei grei løsning?

Jeg synes at det høres ut som en fin løsning. Og foreldrene må være surmagete om de ikke godtar at barnet får en gave.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 13:31   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Religionsspørsmål] Er dette ei grei løsning?

Ingen av Hiawatas muslimske venner har tatt ille opp å få julegave. Han har også fått gaver fra dem.

Jeg syns det høres hyggelig ut, og tror ingen vil bli støtt av noe slikt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 13:32   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Religionsspørsmål] Er dette ei grei løsning?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Lappen kan jo like gjerne være med tanke på allergikere eller for den del veganere - det er en fin ting å skrive ingrediensliste på mat man gir bort, synes jeg. Samme hva som nå er grunnen til at noen ikke kan/vil spise bestemte ting.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 15:21   #6
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Religionsspørsmål] Er dette ei grei løsning?

De muslimene jeg kjenner, også somaliere, ville ikke hatt problemer med å ta i mot julegaver. Da jeg var lærer på voksenopplæringa fikk jeg alltid julegaver, så jeg tror ikke du skal være engstelig for at gaven blir tatt ille opp.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 19:12   #7
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Religionsspørsmål] Er dette ei grei løsning?

Legg med oppskriften? Det ser mer naturlig ut?

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 19:15   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Religionsspørsmål] Er dette ei grei løsning?

Når jg gir bort hjemmelagde matgaver skriver jeg alltid i ingrediensliste. Å legge ved oppskriften syns jeg virker litt rart.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 08:36   #9
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.923
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Religionsspørsmål] Er dette ei grei løsning?

Jeg legger ofte ved oppskrift. Det kan jo være at de synes det er så godt at de har lyst til å lage det selv. ptimist:

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 23:57   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Religionsspørsmål] Er dette ei grei løsning?

Da er gaven levert, og jenta ble i hvert fall veldig glad - så får vi håpe hun kan spise kakene.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 08:04   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Religionsspørsmål] Er dette ei grei løsning?

Så koselig!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no