Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Headsett på bussjåføren?
Fysjom! Liv vil gå tapt! Flekk dem av! 15 16,85%
Fokuset bør være på veien. Sånt kan du gjøre hjemme. 62 69,66%
Greit nok, så lenge man er obs på verden rundt seg. 8 8,99%
Meh, hver sin lyst. 2 2,25%
Gaudaost 2 2,25%
Deltakere: 89. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-14, 14:44   #21
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Vanlig bil: ok hvis det er et headset som ikke dekker og stenger ute lyd og man har musikken lavt nok på til at man hører det som skjer rundt seg.

Buss: Aldri greit, delvis på grunn av at kravet til hva man skal høre er større (man bør også kunne høre stemmer/det som skjer i bussen) og de signalene det gir om at man er utilgjengelig for omverdenen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 14:59   #22
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.386
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Når jeg får tenkt meg om så sender det ut en dårlig signaleffekt, dessverre. Jeg ville ikke syklet, eller kjørt bil med headset. Både fordi man får dårligere oversikt, og fordi det ikke ser ut som en som har headset har det.

Mannen i huset hører ofte på radio-podkast på headset når han gjør husarbeid, da hører han ikke andre ting som skjer i huset samtidig.

Svaret er nei, du får lære deg aux-instillingene og høre podcast gjennom høytalerne på bussen/bilen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 15:04   #23
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Men køyrer du same buss kvar dag? Eller ulike bussar? Eg har ein mini jack-mini jack liggande i bilen og plugger ledningen i telefonen, viss eg vil bruke den. Innimellom må eg bla meg fram at AUX, men det er ikkje vanskeleg. Det er ikkje meir arbeid å putte i den ledningen, enn å ta på eit headset.

Har du vurdert å sjekke med politet om det i det heile tatt er lov å stenge trafikkstøy ute, medan ein køyrer (bil eller buss)?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 15:27   #24
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Men i alle dager!
HI skriver at headsett ikke brukes når han har passasjerer i bussen.
Da mener jeg det må være helt greit å bruke det ellers.
Det er svært liten forskjell på det, og på en som er hørselshemmet vel? De kan jo heller ikke høre hva som foregår i trafikken. Likevel er det ingenting som hindrer de i å få førerkort.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 15:35   #25
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Men i alle dager!
HI skriver at headsett ikke brukes når han har passasjerer i bussen.
Da mener jeg det må være helt greit å bruke det ellers.
Det er svært liten forskjell på det, og på en som er hørselshemmet vel? De kan jo heller ikke høre hva som foregår i trafikken. Likevel er det ingenting som hindrer de i å få førerkort.

Det stilles visse hørselskrav til en del førerkortklasser; D, DE, D1 og D1E, og buss er en av dem. http://lovdata.no/dokument/SF/forskr...15#KAPITTEL_15

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 15:36   #26
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Men døve er trent i å bruke resterende sanser som kompenserer i en grad. Her er det snakk om distrahering rett på øret i et stort kjøretøy. Jeg ser derfor ikke likhet.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 15:55   #27
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Jeg er sjokkert over at man kan vurdere å bruke headset i buss.

Jeg har selv i frustrasjon over at min iPhone mistet lyden brukt headset i bil, men da satte jeg på lav lyd og dekket bare det ene øret. Så helt corny ut, men jeg ville heller det enn å ha lyd inn i begge ørene. Det var bare et par bilturer da.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 15:55   #28
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Men døve er trent i å bruke resterende sanser som kompenserer i en grad. Her er det snakk om distrahering rett på øret i et stort kjøretøy. Jeg ser derfor ikke likhet.

Det er jeg enig i, det er ikke likt i det hele tatt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 16:06   #29
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Men døve er trent i å bruke resterende sanser som kompenserer i en grad. Her er det snakk om distrahering rett på øret i et stort kjøretøy. Jeg ser derfor ikke likhet.

Dessuten er det her snakk om både å stenge ute lyd og å distrahere med noe som tar oppmerksomhet og konsentrasjon. Jeg personlig blir mye mer avledet/distrahert av å høre på folk som snakker enn av musikk - der er nok folk forskjellige, men jeg synes uansett det å følge med på en podcast (eller annet) gjør det enda mer problematisk å stenge ute lyder fra omverdenen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 17:05   #30
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Jeg synes absolutt ikke noe om det. Jeg liker ikke at syklister har musikk på øret heller. Selv hadde jeg nok ikke våget.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:19   #31
Mizar
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 22
Mizar er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg er sjokkert over at man kan vurdere å bruke headset i buss.

Jeg har selv i frustrasjon over at min iPhone mistet lyden brukt headset i bil, men da satte jeg på lav lyd og dekket bare det ene øret. Så helt corny ut, men jeg ville heller det enn å ha lyd inn i begge ørene. Det var bare et par bilturer da.

Jeg takler ikke å ha lyd bare på ett øre, men det er kanskje smak og behag.

Dersom det skulle oppstå tekniske problemer med bussen vil det som regel enten bråke så jævlig at det ikke nytter hva du har på ørene, eller avsløres gjennom risting/vibrasjoner osv.

Høye lyder som sirener og bilhorn høres helt fint gjennom åpne eller semi-åpne headsett.

Jeg bruker aldri headsettet hvis:

  • det er folk i bussen
  • vær/føre er krevende
  • andre omstendigheter oppstår som krever ekstra oppmerksomhet

For min del er kjøring og podcast/radiolytting aktiviteter som kan utføres samtidig. Telefonbruk (selve snakkingen) er mer problematisk, enten det utføres med handsfree eller ikke. Å knotte med mobilen mens man kjører er selvsagt fyfy.

Jeg bruker ikke headsett hvis jeg skal sykle i trafikken (det kan skje på skogsturer, men vindsusen er sjenerende), heller ikke når jeg går toppturer fordi jeg må være obs på skredfare-tegn.

Mizar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:20   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Hvorfor spør du når du tydeligvis er overbevist om at du har rett?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:23   #33
Mizar
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 22
Mizar er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Mannen i huset hører ofte på radio-podkast på headset når han gjør husarbeid, da hører han ikke andre ting som skjer i huset samtidig.

<karius-stemme>Han vil ikke høre.</karius-stemme>
Jeg håper ikke dette er et problem? Hvis han får høre på podcasten sin og jobbe i fred, så blir jobben gjort fort og effektivt, og mannen blir fornøyd.

Mizar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:26   #34
Mizar
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 22
Mizar er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor spør du når du tydeligvis er overbevist om at du har rett?

Jeg lurer jo på hvaslags tanker som skjuler seg bak disse skrå blikkene folk sender meg i ett.

Mizar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:33   #35
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.006
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Når man ferdes i trafikken skal konsentrasjonen være på det man gjør og sansene skjerpet. Headsett gjør ikke føreren mer skjerpet, heller det motsatte. Selv om man ikke stenger alle lyder ute vil det antakelig ta lengre tid før man oppdager de, og tid kan være avgjørende.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:36   #36
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Mizar, her.

Jeg lurer jo på hvaslags tanker som skjuler seg bak disse skrå blikkene folk sender meg i ett.

Du klarte ikke gjette deg til det? Vel, nå vet du det, hvertfall.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 19:05   #37
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Mizar, her.

Jeg lurer jo på hvaslags tanker som skjuler seg bak disse skrå blikkene folk sender meg i ett.

Og sånn omtrent der sluttet jeg å ta deg helt seriøst. I tillegg til at du er bekymret for å "stikke deg ut på arbeidsplassen".

Men ok, om du ikke har skjønt det før, har du kanskje gjort det nå. Jeg håper du tar det til deg.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 19:23   #38
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Opprinnelig lagt inn av Mizar, her.

Jeg kjører ofte med headsett både i privat bil og som bussjåfør. Får endel kommentarer på dette, spesielt av mine eldre kolleger. Mange skrå blikk fra myke og harde trafikanter. Unngår selvfølgelig å bruke dem hvis jeg har passasjerer i bussen, da man må være mer tilgjengelig for kundene. Hører for det meste på podcaster, liker av en eller annen grunn ikke så godt å høre på musikk mens jeg kjører.

Hva mener dere om dette? Jeg hadde helt klart gjort meg selv en tjeneste ved å la headsettet ligge hjemme med tanke på å ikke stikke seg ut på arbeidsplassen, men så liker jeg å høre på podcasts da, og bryr meg ikke så mye. Var litt murring fra fagforeningsleder(!) og trafikkledere/avdelingssjef i begynnelsen, men de har visst blitt vant til det. FM-sendere/aux-inngang på anlegget i bussen syns jeg blir altfor mye knot, og bluetooth er generelt en sjeldenhet i bybusser. Så da blir det headsett.

Syns du skal ta hintet fra de rundt deg..
Skjønner heller ikke hva som er så mye knot med å plugge i aux kabelen til spilleren? Er en kabel... Samme som headsetet.

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 20:13   #39
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Denne dukka opp i Twitter-feeden min nå:



Forutsett at du jobber for Ruter: Når arbeidsgivar køyrer ein slik kampanje, tar det seg i beste fall ekstremt dårleg ut å køyre buss med headset.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 20:28   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av headsett/øreplugger under kjøring

Jeg tenkte på den kampanjen jeg også, Nokon.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no