Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Harry Potter og alder

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-15, 13:56   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Harry Potter og alder

Junior (8 år) og jeg skal nå i gang med Hary Potter nr 3 (Azkaban). Veldig fengende. Normalt er han småpysete, men dette har gått fint og han henger bra med i historiene.

jeg har hørt flere sier at de tar en liten pause etter nr 3, pga bøkene blir stadig mer dystre. Jeg har ikke lest de selv (ingen spoiling!!). Kan noen si litt om dette? Når har andre lest bok 4-7?

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 04-05-15 kl 14:24.
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:01   #2
Eria
Fångad av en stormvind
 
Eria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Innlegg: 1.147
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Så dyktig han er som leser de bøkene så tidlig!

Det er vanskelig å svare på det, da det kommer helt an på barnet, men vil vel si at han har nok mer utbytte av bøkene om noen år. Det er flere lag i de siste bøkene, som nok kan gå han hus forbi.

__________________
Torden (03), Bris (05) og Lyn (07) + to ekstra (96 og 05)
Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
Eria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:03   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Bok 4 er mye lengre og en god del "voksnere" i stilen og problematikken enn de tre foregående. (Og som voksen leser syntes jeg bok 3 var "skummel", til barnebok å være, fordi det er den første boken der de voksne ikke kan "fikse alt" på slutten.) Etter bok 3 var Poden (den gangen kanskje 8, han også?) helt uenig i at det skulle være noen særlig lang pause, men da vi var ferdige med bok 4, mener jeg å huske at han faktisk foreslo selv at vi ventet en stund med bok 5.

Handlingen blir dystrere (jeg skal ikke spoile deg, men bok 4 er adskillig dystrere og verre enn bok 3, i tillegg til å være nesten dobbelt så lang), men selve bøkene blir også noe voksnere etter hvert som hovedpersonene blir det. I bok 4 er de jo allerede fylt 14. Det er også en del mer "politikk og prat" i bok 4-5-6.

Jeg kjenner opptil flere 8-/9-åringer som har villet lese hele serien, for all del, det er jo ikke noen eksakt vitenskap, dette. Men for vår del ventet vi en god stund (halvannet år?) med bok 4, og så brukte vi veldig lang tid på bok 5 (fordi det er kanskje verdens lengste bok ) og ganske lang på bok 6 også, så bok 7 har vi faktisk bare nettopp begynt på. (Vi har lest mye annet innimellom.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:22   #4
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Dette har jeg lurt på også. Jeg leser HP høyt for 8- og 10-åringen, og vi er kommet langt i bok 3. Jeg har veldig lyst til å fortsette lesingen , men det er kanskje lurt å vente litt med neste. Jeg får se litt hvordan de reagerer på slutten på den vi holder på med.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:23   #5
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Det blir mørkare og mørkare og plottet blir meir og meir intrikat. 4 er dystrare og skumlare, og frå bok 5 krev det nok høgare grad av konsentrasjon enn kva eg ville forventa av ein åtteåring. Det er meir infløkte samanhengar, kor detaljar frå magi-historien blir viktige å hugse gjennom dei siste tre bøkene og dei er langt meir komplekse.

Eg las alle bøkene om igjen i fjor sommar, og ville nok og råda til ein pause mellom bok 4 eller 5 og dei siste bøkene.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:24   #6
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Eia; jeg leser høyt, altså - å lese selv blir for tungt.
Ja, jeg vil jo gjerne at han skal få med seg ting. Men han er ganske smart også, tok tidlig hvor inngangen til Mysteriekammeret var, hvorfor Perry var litt ute av seg osv. Men særlig mer avansert vil nok gå ham over hodet.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:24   #7
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Sønnen min på 8 år har spilt gjennom Lego Harry Potter og kjenner til historien fra mildeste fortellermåte som går an. Han har fått sett film til og med nr 4, og holder på å lese nr 3. Jeg hadde tenkt at det var helt greit for han å lese bok nr 4 ja. Heller en pause mellom nr 4 og nr 5.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:25   #8
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Jeg har leste bøkene på engelsk, og noen av dem flere ganger. Likevel synes jeg det er vanskelig å se når det blir for skummelt for barn.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:27   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.862
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Vi begynte før eldste fylte seks og var nok ferdige med rubb og rake før åtteårsdagen. Jeg prøvde også å foreslå pauser, men det ble nedstemt. Enda verre: lillesøster er to år yngre og hørte på alt hun også. Mine er nok litt spesielt fryktløse, da, og de fikk nok ikke alltid med seg alt av den mer voksne (politiker- og journalist-)satiren, men de syntes alltid det var morsomt og spennende, de mistet aldri tråden i verken intriger eller persongalleri, og HP-universet er tatovert inn i hjernene deres for alltid.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:34   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Frøkna trengte en pause i fireren, fordi den var skummel. Da var hun åtte år gammel. Vi leste fireren det året hun var ni, også måtte hun ha en lengre pause før vi leste bok fem.

Minsta absolutt insisterte på å lese alle bøkene fortløpende, og vi var ferdige med den syvende boken da hun nettopp hadde fylt åtte. Nå er hun og faren halvveis i Ringenes herre, så hun er tydeligvis gjort av tøffere stoff enn mange barn på samme alder.

Det er jo bare å prøve, ogs ta en pause hvis det blir for skummelt. Det kan være greit å snakke med barnet om det på forhånd og høre hva barnet selv syns.

Begge mine syns for øvrig at bok to var mye skumlere enn bok tre, som ingen a dem opplevde som skummel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:36   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg har leste bøkene på engelsk, og noen av dem flere ganger. Likevel synes jeg det er vanskelig å se når det blir for skummelt for barn.

Det er ikke nødvendigvis for skummelt, men handlingen og tematikken blir såpass komplisert/voksen etter hvert at jeg tror de fleste barn vil få mer ut av dem hvis man venter til de er litt eldre enn åtte.

Og jeg merket veldig godt, da jeg leste bøkene høyt, hvor lange særlig nummer 4 og 5 føltes. Da jeg leste dem for egen del, kunne jeg i større grad lese litt fortere når noe ble langtekkelig.

Og så er jo unger forskjellige, som man vet - både når det gjelder hva de blir redde for, hvor mye de får med seg, og hvor viktig det er for dem å "skjønne" alt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:36   #12
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Hehe, herlige jenter Toffskij. Vi var ferdig med nr 2 i går, og jeg må sporenstreks på biblioteket i dag, Mio min Mio var helt utelukket.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:37   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Minsta kan bøkene nærmest utenatt, og selv om hun nok gikk glipp av mye av det politiske og "voksentemaene" i de senere bøkene, har hun stålkontroll på handlingen, persongalleriet og temaene i bøkene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:39   #14
Vind
Erfaren
 
Vind sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 878
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Vi har lest til og med bok seks høyt for jenta vår på ni, og sett filmene etterhvert. Hun har hengt bra med i historiene, og fått med seg det aller mest av detaljer osv. Hun har syntes det har vært skummelt og spennende, men mest spennende på en positiv måte. Pausen vi har nå før sjuern er det vi voksene som ønsker...

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:40   #15
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Vi gjør det slik at jeg leser, så hører han dem i filler på lydbok og så ser vi filmen. Da blir det ikke skummelt. Lille på 5 gikk rett på film og synes den var toppers, hehe.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:44   #16
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.862
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ikke nødvendigvis for skummelt, men handlingen og tematikken blir såpass komplisert/voksen etter hvert at jeg tror de fleste barn vil få mer ut av dem hvis man venter til de er litt eldre enn åtte.

Det er helt sikkert sant, men så er det jo ikke sånn at toget er gått om de går glipp av litt i første runde. Begge mine har lest masse HP selv på egen hånd i etterkant – storesøster har lest alt på norsk og flere av bindene på engelsk i tillegg, og lillesøster har i hvert fall lest de første tre. Og plutselig finner de nye skatter.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:50   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det er helt sikkert sant, men så er det jo ikke sånn at toget er gått om de går glipp av litt i første runde.

Nei, for all del. Jeg har da opplevd tilsvarende ting såpass mange ganger for egen del at jeg vokter meg vel for å si at det nødvendigvis gjør noe å lese ting før man "skjønner" dem. (Som sagt varierer det jo også hvor viktig unger (og andre) synes det er å "skjønne alt" i en bok.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:51   #18
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ikke nødvendigvis for skummelt, men handlingen og tematikken blir såpass komplisert/voksen etter hvert at jeg tror de fleste barn vil få mer ut av dem hvis man venter til de er litt eldre enn åtte.

Jeg er enig i det altså. Jeg synes bare det er vanskelig å se hvor det evt. kan være lurt med en pause.

Jeg tror kanskje jeg skal fortsette å lese til de selv sier stopp. Planen min er at de skal lese bøkene igjen senere på egenhånd. På både norsk og engelsk så klart. Og flere ganger på hvert språk. Og baklengs.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:53   #19
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.862
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Mine unger lærte seg glatt teksten på The Fox baklengs, så det er sikkert bare et spørsmål om tid før de baklengsleser HP også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 14:54   #20
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.862
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og alder

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, for all del. Jeg har da opplevd tilsvarende ting såpass mange ganger for egen del at jeg vokter meg vel for å si at det nødvendigvis gjør noe å lese ting før man "skjønner" dem. (Som sagt varierer det jo også hvor viktig unger (og andre) synes det er å "skjønne alt" i en bok.)

Særlig min yngste har et stort talent for å være skråsikker på at hun skjønner alt av alt uansett.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no