Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bilfritt sentrum, kan det funke?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-15, 15:55   #41
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I hele landet, tenker du på? Ja, det hadde vært deilig. Men jeg syns allikevel du er enormt flink til å se det negative i alt.

Eller at du oppfatter meg med vrange øyne?

Jeg synes jo at et bilfritt sentrum bør legges best mulig til rette, men det ser du kanskje ikke?
Å stenge Oslo er jeg i grunnen tilhenger av, men synes faktisk det er litt trist (tro meg eller ei) om det medfører at færre besøker byen.
Jeg tror ikke det er konsekvensene altså, men å gjøre oslo til en så bra turistby som mulig tenker jeg er bra også for landet som helhet.



Og ja. Jeg har lastet mine apper fra ulike reiseselskap i inn og utland og synes en del av dem er geniale, men her til lands hadde det vært veldig ålreit med noe mer felles.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 15:56   #42
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Det kommer. Arbeidet med nasjonal reiseplanlegger er i gang, men det, som alle andre store samordningsprosjekter, vil ta noe tid: http://labs.rutebok.no/2015/5/19/reg...lettering.aspx

Det høres genialt ut!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 15:57   #43
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.385
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Det kommer. Arbeidet med nasjonal reiseplanlegger er i gang, men det, som alle andre store samordningsprosjekter, vil ta noe tid: http://labs.rutebok.no/2015/5/19/reg...lettering.aspx

Så kult!

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Eller at du oppfatter meg med vrange øyne?

Jeg synes jo at et bilfritt sentrum bør legges best mulig til rette, men det ser du kanskje ikke?

Nei, det er nok noe med tonen som står i veien. Også vet jeg jo at du ikke liker Oslo, og det er selvsagt noe som spiller inn på både hvor villig du er til å besøke byen, og hvordan jeg oppfatter viljen til å se kreative løsninger og ikke bare problemer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 16:01   #44
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Jeg syns det er en strålende ide egentlig. Jeg kjører veldig sjelden i sentrum, og hvis jeg må ha med bilen til Oslo parkerer jeg stort sett på The Thief (veldig greit, av motorveien og rett inn i parkeringshuset). Jeg bor et stykke utenfor byen, og her har vi diger og helt gratis parkeringsplass ved toget som tar oss inn til sentrum.

Men jeg tror de må være forsiktige med tidsperspektivet sitt, gode løsninger for parkering utenfor ring 1 må (for en gangs skyld) være på plass i god tid før de stenger sentrum, ellers blir det bare kaos og neste borgelige kommunestyre snur alt tilbake til start igjen. :synsk:

Og så må de ha en helhetlig plan for kollektivtilbud og utbygging av vei. Her jeg bor har en ruteendring på jernbanen ført til eviglange køer på en vei der det var kø en gang i skuddåret før omleggingen, og sånt er så unødvendig.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 16:02   #45
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så kult!

Nei, det er nok noe med tonen som står i veien.

Ok!

Du opplever meg som alltid negativ.
Det opplever jeg som nedlatende, men skal ta det til meg.

*burde ikke skrevet i en tråd som omhandler en by jeg ikke bor i*

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 16:02   #46
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Jeg er litt bekymret for gode løsninger for hc-kjøring i sentrum og parkeringsmuligheter, jeg vet at de sier at det skal bli ivaretatt, men det er lett å f.eks fjerne ordinære parkeringsplasser og bare beholde hc, det er veldig mange som kjører hc som parkerer på de ordinære plassene også. Ellers er jeg i prinsippet for.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 16:04   #47
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Jeg er ofte Oslo-turist, og jeg kjører aldri inn til Oslo sentrum. :grøss:
Vi parkerer bilen i utkanten og kjører kollektivt under hele Oslo-besøket.

Banen ble selvforklarende etter at de begynte å skilte tydelig "Øst" og "Vest". Før det var den temmelig turistfientlig, men kjip har den aldri vært. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i påstanden om at det ikke er fint å kjøre med barn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 16:06   #48
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.385
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ok!

Du opplever meg som alltid negativ.
Det opplever jeg som nedlatende, men skal ta det til meg.

*burde ikke skrevet i en tråd som omhandler en by jeg ikke bor i*

Jeg la til litt i innlegget mitt. Jeg oppfatter deg ikke "alltid som negativ", det er en eh.. ganske negativ tolkning av hva jeg skrev (men ser det kan tolkes slik, det beklager jeg). Jeg syns det er helt fint med dine innspill i tråden, og vi er enige om en hel del. Men jeg leser deg selvsagt med viten om at du ikke er begeistret for Oslo i bakhodet, og det vil jeg tro spiller inn på din vilje til å besøke byen om det blir det du oppfatter som bittelitt vanskeligere. Jeg tror det vil være en overgangsperiode, men som for de aller fleste vil gå seg til, så sant det gjøres på en fornuftig måte med gode alternativer. Ikke at de bare plutselig stenger sentrum uten tanke for hvordan det påvirker bruksmønsteret til alle som ønsker å besøke byen.

Det er selvfølgelig veldig nyttig med et utenfrablikk på hva som er enkelt, vanskelig, dårlig tilrettelangt etc, for det kan være vanskelig å se om man er vant til det.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 19-10-15 kl 16:21. Årsak: Skrivefeil
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 16:07   #49
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg er litt bekymret for gode løsninger for hc-kjøring i sentrum og parkeringsmuligheter, jeg vet at de sier at det skal bli ivaretatt, men det er lett å f.eks fjerne ordinære parkeringsplasser og bare beholde hc, det er veldig mange som kjører hc som parkerer på de ordinære plassene også. Ellers er jeg i prinsippet for.

Her er jeg og. Og litt bekymret i forhold til Oslo Slå, ikke for min familie, men tenker på f.eks mange gamle med dårlige bein, men ikke hc som tar drosje til Oslo S for å så ta tog osv. For dem er det nok ikke bare at ta f.eks t-bane for å så gå til toget.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 16:11   #50
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Jeg kjenner bare jeg er sjeleglad for at Ullevål sykehus ligger utenfor.

Neida, jeg skulle veldig gjerne brukt kollektivt til og fra jobb, men det er nettopp der problemet ligger. All den tid en tur som tar under 20 minutter med bil tar godt over en time med kollektivt er det ikke et reellt alternativ. Spesielt ikke for oss som jobber turnus og gjerne skal til eller fra jobb på tider hvor det er enda dårligere tilbud enn i rushen.
Og i rushen er det oftere avganger, men allikevel stappet. Jeg tok bussen i sommer og var på nippet til å få panikk, helt på ordentlig. Det var stappfullt, glovarmt og jeg følte til slutt at jeg ikke fikk puste. Noen som sa banen var kjip? (Jeg skulle ønske jeg kunne ta banen overalt, i mine øyne er det det beste kollektivtilbudet.)

Jeg er veldig for et bilfritt sentrum, men samtidig syns jeg kanskje fokuset bør ligge på å tilrettelegge enda bedre for å reise kollektivt. Ja, det koster penger, men samtidig er det det som må til om folk skal ha et reelt valg.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 16:31   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.385
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Finnes det andre byer med bilfritt sentrum?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 16:52   #52
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Finnes det andre byer med bilfritt sentrum?

Det er mange byer i Italia som er bilfrie, Firenze feks. Og så lurer jeg på om Cambridge har bilfritt sentrum? Det er noen år siden jeg kjørte der, så litt usikker.

Uansett, det funker jo helt fint for de byene som har et pent, indre sentrum om man holder bilene unna. Det er bedre for turistene også det. Segmentet av turismen som kommer med bil og som vil ha parkering i sentrum er så lite at det bør ikke påvirke.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 17:01   #53
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Finnes det andre byer med bilfritt sentrum?

Liverpool ble nevnt i Aftenposte. Lucca i Toscana er stengt for biler, med unntak for beboere. Det er flere byer i Italia hvor gamlebyene er stengt for biler. Og gamlebyen i Düsseldorf.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 17:04   #54
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.385
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Ja, vet at det er mange steder gamlebyen er stengt, men det blir litt anderledes med Oslo, i og med at dette ikke er et historisk sentrum, men et handelssentrum. Jeg fant en Wikipediartikkel som nevnte at Gehnt (Ghent? Genht?) har hele bysentret avstengt for trafikk. Noen som har vært der?

Men en tanke er jo at Oslo sentrum kan endre seg til et mer historisk og kulturelt senter, kanskje. Uten de store kjedebutikkene, men med mer småbutikker, cafeer og severdigheter. Det er en drøm, i allefall.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 17:06   #55
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Roma er også tilnærmet bilfritt i indre kjerne. Iallfall med strenge restriksjoner.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 17:46   #56
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Finnes det andre byer med bilfritt sentrum?

Freiburg har veldig stort bilfritt sentrum. De har gratis parkering på park and ride og har veldig gode shuttletjenester fra disse. Park and ride er godt skiltet.
Det er både busser og bane inn i sentrum.
Veldig enkelt for turister å finne ut av og siden det ikke er trafikk funker det bra med gode shuttlebusser som supplement til bane.

Det er dog en liten by med bare 220000 innbyggere og derfor ikke helt sammenlignbar med Oslo.

Det fine er at det oppleves ganske velkomment når det er så tilrettelagt og enkelt.

Billettpriser er også lave kollektivt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 17:51   #57
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.385
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Ja, Oslo har ganske høy kollektivpris, dog ikke fullt så ille egentlig, sammenliknet med andre byer. Men de burde være MYE flinkere til å promotere 4 barn gratis pr voksen i helgene, og man burde kunne ha med eldre barn enn nå gratis. Det er generelt MYE som kan gjøres med kollektivtilbudet i Oslo, ikke minst med Ruters holdninger til kundene sine.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 17:57   #58
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Fikk sjokk forrige gang jeg var i Oslo med barn og bil. Parkerte like ovenfor Storosenteret og tok trikken nedover mot sentrum, først og fremst pga de ville prisene i parkeringshusene i sentrum. Men vi betalte en formue for den trikketuren t/r fra Storo til sentrum. Nå husker jeg ikke helt hvilken type billett vi kjøpte, det kan ha vært et dagskort fordi det lønte seg, husker som sagt ikke. Men det ble flere hundre kroner. Kunne like gjerne parkert i sentrum sånn økonomisk sett iallfall.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 18:00   #59
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Når det er sagt er jeg veldig tilhenger av bilfritt sentrum, kanskje lett å si all den tid jeg ikke bor i Oslo, men hadde ønsket det velkommen i min by også. Bilfrie byer i utlandet er en helt annen opplevelse. Jeg tror det er mulig, det står mest på viljen. Men fritt for utfordringer er det ikke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 18:03   #60
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, Oslo har ganske høy kollektivpris, dog ikke fullt så ille egentlig, sammenliknet med andre byer. Men de burde være MYE flinkere til å promotere 4 barn gratis pr voksen i helgene, og man burde kunne ha med eldre barn enn nå gratis. Det er generelt MYE som kan gjøres med kollektivtilbudet i Oslo, ikke minst med Ruters holdninger til kundene sine.

Jeg kan forstå at de som bor innenfor ring 1 og 2 synes kollektivt er dyrt. Men det er blitt mye rimeligere de siste fem årene for oss rett utenfor ring 3 og for alle innen Akershus.

Tog fra Østfold og Vestfold til Oslo, det er dyrt, kan være like dyrt som lavprisbillett til Trondheim.

Jeg lastet AtB for Trondheim, enkeltbilletter er dyre. Enkeltbilletter i London, .

Jeg og eldste tok banen til og fra fotballcup i byen sist helg. Alle andre kjørte, brukte tid i kø, tid til å finne parkeringsplass og sutret over 50,- pr time selv utenfor sentrum.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no