Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-16, 17:27   #21
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Jeg tror ikke kollektivtransporten er så prissensitiv som de skal ha det til uansett. Altså, jeg syns det skal lønne seg økonomisk å reise kollektivt, men grunnen til at jeg ikke tar tog til jobb er fordi det er pes, ikke fordi det er dyrt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 17:40   #22
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Jeg synes det skal være signifikant mye billigere å kjøre kollektivt enn bil. Når det koster 50 kr i bompenger å kjøre bil til Oslo og 100 kr å kjøre kollektivt (det gjør det her), så gidder vi jo ikke å kjøre kollektivt inn til Oslo når vi er to voksne som skal dra. Det blir 200 kr tur-retur mot ca 60 for å kjøre. Det burde vært omvendt, 60 kr for to voksne på T-banen og 200 kr i bompenger.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 18:05   #23
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.231
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Kollektiv transport har jo et pris system som er gunstig for de som bruker det mye. For oss som bruker det av og til, syns jeg enkelt billetter er ganske dyre. Hvis jeg skal på konsert med familien I Oslo Sentrum koster det 208 kr I helgen og ca 300 på en ukedag. Bilen blir dermed stort sett brukt til slike utflukter selv om vi kan være I sentrum på 20 min med kollektivttransport.

Så vidt jeg har fått med meg innebærer Oslopakken at bompenger brukes til sponsing av kollektiv transporten, slik at månedskortsbrukere i realiteten ikke må sponse billister på gratis dagene, de får bare mindre sponsing fra billistene.

247 kr for en biltur til oslo høres jo såpass dyrt ut at mange vil la bilen stå. Men jeg tror de må ta hjemmekontor, for det er jo ikke kapasitet på bane, tog eller buss til flere enn de som bruker det idag med mindre det settes opp flere buss/tog/baner.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 19:31   #24
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.885
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg tror ikke kollektivtransporten er så prissensitiv som de skal ha det til uansett. Altså, jeg syns det skal lønne seg økonomisk å reise kollektivt, men grunnen til at jeg ikke tar tog til jobb er fordi det er pes, ikke fordi det er dyrt.

Det tror jeg er et viktig poeng. Jeg tror at det er viktigere med høy frekvens og at det tiddsmessig ikke tar særlig mye lengre tid enn med bil.

Men det må selvsagt også være prisgunstig og ikke dyrere enn å ta bilen.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 20:09   #25
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.932
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Jeg synes folk flest er for lite opptatt av å velge grønt/kollektivtransport generelt, ihvertfall når jeg leser på diskusjonsfora, i media etc. Det MÅ være billigere enn bil, det MÅ være nøyaktig samme tid eller mindre, uaktuelt å bytte i et knutepunkt etc.

Man glemmer at man faktisk får frigjort tid til å gjøre noe annet som f.eks. hvile, lese, se film/tvserie, jobbe, svare på mail/meldinger.

Vi bor i Oslo. 3 av 5 i huset bruker kollektivt hver ukedag. Vi har ikke t-bane og trikk med få minutters mellomrom, men vi har buss og tog nært (bane og trikk kan også brukes, men da må de bytte over til buss de siste stoppene). Alle tre må bytte en gang. Noen ganger må de stå, men som regel får de sitteplass. Det er bare i streiketider og når det er hauger av innstilte togavganger at de ikke får plass på første avgang. Og ingen av de må stå opp i otta for å rekke skole/jobb. Selv med 10 min mellomrom på buss, og 15 på tog.

Ja, det trengs flere innfartsparkeringer og billettprisen kan sikkert senkes noe, MEN folk må rett og slett slutte å klage og heller bare bestemme seg for at man skal ta kollektivt i størst mulig grad. Hva så om det tar 5 min mer til jobben, at man må gå i 10 min eller bytte i byen?! Just deal with it

Ok, everyone, rant over

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 20:12   #26
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Yes, Izzi!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 20:14   #27
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Japp, billettprisene skal øke 4-5 % på topp av den årlige prisjusteringen.

Tror du det? Når det koster penger på alle andre dager?

Save
Save

Enig med deg, dette kommer ikke til å endre (u)vaner.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 20:46   #28
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg synes folk flest er for lite opptatt av å velge grønt/kollektivtransport generelt, ihvertfall når jeg leser på diskusjonsfora, i media etc. Det MÅ være billigere enn bil, det MÅ være nøyaktig samme tid eller mindre, uaktuelt å bytte i et knutepunkt etc.

Man glemmer at man faktisk får frigjort tid til å gjøre noe annet som f.eks. hvile, lese, se film/tvserie, jobbe, svare på mail/meldinger.

Vi bor i Oslo. 3 av 5 i huset bruker kollektivt hver ukedag. Vi har ikke t-bane og trikk med få minutters mellomrom, men vi har buss og tog nært (bane og trikk kan også brukes, men da må de bytte over til buss de siste stoppene). Alle tre må bytte en gang. Noen ganger må de stå, men som regel får de sitteplass. Det er bare i streiketider og når det er hauger av innstilte togavganger at de ikke får plass på første avgang. Og ingen av de må stå opp i otta for å rekke skole/jobb. Selv med 10 min mellomrom på buss, og 15 på tog.

Ja, det trengs flere innfartsparkeringer og billettprisen kan sikkert senkes noe, MEN folk må rett og slett slutte å klage og heller bare bestemme seg for at man skal ta kollektivt i størst mulig grad. Hva så om det tar 5 min mer til jobben, at man må gå i 10 min eller bytte i byen?! Just deal with it

Ok, everyone, rant over

Ja, men så idealistiske er ikke folk. Så da må politikerne gjøre det dyrt å kjøre og billig å ta kollektivt samt ha et bra nok tilbud til at hverdagen kan gå opp.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 20:56   #29
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Altså, til og med jeg, sutreøversteprestinne når det kommer til kollektivtransport, er på glid. Og jeg må ta 3 føkkings busser for å komme på jobb ...
Så det er håp for alle, men man må ha noen gulrøtter og det må være tilrettelagt.
Innfartsparkering (med oblat! Jeg driter i syklistene som kjører litt og sykler resten, de får betale de også! *diskusjon fra annet sted* ), godt utbygde bussruter osv.

I Bergen koster det typ 50 kroner å ta bussen innad i byen om man betaler på bussen. 36 ,- dersom man kjøper billett på app, automat eller hos forhandler som selger billetter (Narvesen, Bunnpris - gud veit). App og kort over hele linjen, alle kan gå inn alle dørene og bussene kjører stappfulle og fornøyde avgårde. Det er mye å spare på å effektivisere store deler av den der bransjen der, altså.

Hør på meg! Hva har skjedd?! Er det blårussen som kommer frem i lyset? :angst:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 21:33   #30
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Altså, til og med jeg, sutreøversteprestinne når det kommer til kollektivtransport, er på glid. Og jeg må ta 3 føkkings busser for å komme på jobb ...
Så det er håp for alle, men man må ha noen gulrøtter og det må være tilrettelagt.
Innfartsparkering (med oblat! Jeg driter i syklistene som kjører litt og sykler resten, de får betale de også! *diskusjon fra annet sted* ), godt utbygde bussruter osv.

I Bergen koster det typ 50 kroner å ta bussen innad i byen om man betaler på bussen. 36 ,- dersom man kjøper billett på app, automat eller hos forhandler som selger billetter (Narvesen, Bunnpris - gud veit). App og kort over hele linjen, alle kan gå inn alle dørene og bussene kjører stappfulle og fornøyde avgårde. Det er mye å spare på å effektivisere store deler av den der bransjen der, altså.

Hør på meg! Hva har skjedd?! Er det blårussen som kommer frem i lyset? :angst:

Sånn er det da i Oslo også?

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 21:44   #31
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.932
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Det er jo akkurat slik det er i Oslo, Ru.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 09:25   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.239
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg synes folk flest er for lite opptatt av å velge grønt/kollektivtransport generelt, ihvertfall når jeg leser på diskusjonsfora, i media etc. Det MÅ være billigere enn bil, det MÅ være nøyaktig samme tid eller mindre, uaktuelt å bytte i et knutepunkt etc.

Man glemmer at man faktisk får frigjort tid til å gjøre noe annet som f.eks. hvile, lese, se film/tvserie, jobbe, svare på mail/meldinger.

Vi bor i Oslo. 3 av 5 i huset bruker kollektivt hver ukedag. Vi har ikke t-bane og trikk med få minutters mellomrom, men vi har buss og tog nært (bane og trikk kan også brukes, men da må de bytte over til buss de siste stoppene). Alle tre må bytte en gang. Noen ganger må de stå, men som regel får de sitteplass. Det er bare i streiketider og når det er hauger av innstilte togavganger at de ikke får plass på første avgang. Og ingen av de må stå opp i otta for å rekke skole/jobb. Selv med 10 min mellomrom på buss, og 15 på tog.

Ja, det trengs flere innfartsparkeringer og billettprisen kan sikkert senkes noe, MEN folk må rett og slett slutte å klage og heller bare bestemme seg for at man skal ta kollektivt i størst mulig grad. Hva så om det tar 5 min mer til jobben, at man må gå i 10 min eller bytte i byen?! Just deal with it

Ok, everyone, rant over

Men det er jo ikke nødvendigvis sånn. Enten må jeg bytte 3 ganger - buss-bane-tog-buss - eller så må jeg gå 15 min til bane -bytte til tog- gå 15-20 min i andre enden. Either way tar det minst 1 t 20 min med kollektivt. Det er ikke 10 min mer enn bil, altså. Selv i verste rushtid klarer jeg ikke å bruke mer enn 50 min med bil, vanligvis under 40. Da snakker vi en forskjell på minst 1 time HVER ENESTE DAG!

Og bussen går 4 ganger i timen mellom 8 og 9, og mellom 16 og 17, ellers er det hver halvtime. Så hvis jeg kommer ut av kinoen 22:35, må jeg altså vente i 29 minutter i kulden for å ta bussen hjem. Eller jeg kan ta banen som går hvert kvarter og gå et kvarter derfra i mørket, og være hjemme omtrent samtidig.

Det er vanskelig å få folk til å gjøre det av ideologiske årsaker, altså. Tilbudet må forbedres hvis det skal være et reelt alternativ.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 09:31   #33
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.239
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

(Og jeg gjør jo noe med det. Jeg kjøpte elsykkel og sykler 5 mil og 2 timer for dagen i stedet.)

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 09:35   #34
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.389
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg tror ikke kollektivtransporten er så prissensitiv som de skal ha det til uansett. Altså, jeg syns det skal lønne seg økonomisk å reise kollektivt, men grunnen til at jeg ikke tar tog til jobb er fordi det er pes, ikke fordi det er dyrt.

Ja, pes i forhold til mer tid, dessverre.15 minutter med bil og 50 minutter kollektivt. Det blir nesten 6 timer mer i uken om jeg skulle reise kollektivt. Jeg hadde gjerne tatt kollektivt for det er god egentid, men det blir for stor tidsforskjell. Nå sykler jeg en del (som jeg regner som trening) og kjører ellers alltid elbil. Jeg bor og jobber i Oslo.


Sist redigert av Pelen : 15-10-16 kl 09:43.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 10:41   #35
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.885
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Nå sjekket jeg hvor lang tid det tar med buss til jobben min. I følge Kolumbus skal det ta 15 min (og det i rushtiden). Dersom det viser seg å stemme, er det faktisk et ikke så helt ille alternativ - de har tydeligvis lagt om rutene i forhold til tidligere. Det kjipe er at bussen kun går to ganger i timen, så det må planlegges noe veldig.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 10:43   #36
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg synes folk flest er for lite opptatt av å velge grønt/kollektivtransport generelt, ihvertfall når jeg leser på diskusjonsfora, i media etc. Det MÅ være billigere enn bil, det MÅ være nøyaktig samme tid eller mindre, uaktuelt å bytte i et knutepunkt etc.

Man glemmer at man faktisk får frigjort tid til å gjøre noe annet som f.eks. hvile, lese, se film/tvserie, jobbe, svare på mail/meldinger.

Vi bor i Oslo. 3 av 5 i huset bruker kollektivt hver ukedag. Vi har ikke t-bane og trikk med få minutters mellomrom, men vi har buss og tog nært (bane og trikk kan også brukes, men da må de bytte over til buss de siste stoppene). Alle tre må bytte en gang. Noen ganger må de stå, men som regel får de sitteplass. Det er bare i streiketider og når det er hauger av innstilte togavganger at de ikke får plass på første avgang. Og ingen av de må stå opp i otta for å rekke skole/jobb. Selv med 10 min mellomrom på buss, og 15 på tog.

Ja, det trengs flere innfartsparkeringer og billettprisen kan sikkert senkes noe, MEN folk må rett og slett slutte å klage og heller bare bestemme seg for at man skal ta kollektivt i størst mulig grad. Hva så om det tar 5 min mer til jobben, at man må gå i 10 min eller bytte i byen?! Just deal with it

Ok, everyone, rant over

5 minutter ekstra du. Der jeg kommer fra, så tar det 45 minutter å kjøre til sentrum av den nærmeste byen (mange pendler til byen), og like over 2 timer med bussen. En vei.

Jeg synes man skal bli mye flinkere til å lage digre parkeringsplasser utenfor de store byene med direkte(!)busser inn til sentrum. Det tror jeg er den eneste måten å få folk som pendler inn til byene over på bussen. Når det gjelder de som bor i sykkelavstand, så er det bare skikkelige sykkelveier som vil hjelpe. Syklende, gående og kjørende må skilles. Jeg må velge mellom bilveien og fortauet på en del av strekningen når jeg sykler til jobb, og akkurat der er det litt et valg mellom pest og kolera. Andre steder går det fint å sykle i veien, men skal man få "bermen" over på sykkel, så kan man ikke basere seg på at syklister skal sykle mellom biler og fotgjengere.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 11:48   #37
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Jeg er så møkklei den såkalte "grønne" byråden i Oslo. Og jeg er en av de som virkelig burde være i målgruppen, siden jeg både er kollektivbruker (vi bor oppå en av de større knutepunktene i byen, så det er enkelt å velge kollektivt, siden det stort sett alltid er noe som går), og jeg foretrekker å sykle når det er vær til det. Hvis man skal få til et grønt skifte, så må det være ENKELT for folk å velge grønt, ikke bare vanskelig å velge bil. Man må sørge for at kollektivtransporttilbudet er supergodt og kjempebillig, man må satse på utbygging av t-banenettet til et skikkelig "edderkoppnett". Det må gå på kryss og tvers av hele byen, hele tiden, og man må være villig til å legge inn de investeringsmidlene som er nødvendige for å få dette skikkelig opp og gå. Sånn helt seriøst, lissom. Gulrot fungerer så utrolig mye bedre enn pisk for å legge om vanene til folk. Når det er fristende og enkelt å velge kollektivt, så velger folk kollektivt.

Til tross for at vi bor i et knutepunkt har det hittil vært umulig for mannen min å velge kollektivt, selv om han også er en som gjerne velger det, hvis det i det hele tatt er mulig. Men, neida, til jobben hans, som ligger i et område med masse arbeidsplasser, må man bytte kollektivt minst tre ganger, ingenting korresponderer, og han må gå minst 10 minutter når han er fremme på sin holdeplass. Forskjellen på å bruke bil og å bruke kollektiv er nesten en time.

Vi tar så og si alltid kollektivt til sentrum. Men av og til må vi faktisk bruke bil. Og det er blitt en hårreisende kjip opplevelse. Ikke minst på grunn av omleggingen av kjøring og parkering i Oslo sentrum. Det er helt greit at man må betale skjorta, de få gangene man må parkere. Men la det i det minste være greit å komme seg ut og inn av sentrum. Og sørg for at det finnes plasser til de som en sjelden gang tar seg råd til å kjøre ned, fordi kollektiv ikke er et alternativ. Sånn som det er nå, fører det til at de som innimellom må bruke bil ender opp med å forurrense utrolig mye mer enn de hadde gjort ellers fordi man ikke kommer seg ut av sentrumslabyrinten, når man først er kommet inn i den, og dessuten ikke finner en eneste ledig plass, siden alle plassene er byttet ut med bysykkelstativer. MDG kan du få gratis av meg, altså.


Sist redigert av Gaia : 15-10-16 kl 11:56.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 14:09   #38
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg er så møkklei den såkalte "grønne" byråden i Oslo. Og jeg er en av de som virkelig burde være i målgruppen, siden jeg både er kollektivbruker (vi bor oppå en av de større knutepunktene i byen, så det er enkelt å velge kollektivt, siden det stort sett alltid er noe som går), og jeg foretrekker å sykle når det er vær til det. Hvis man skal få til et grønt skifte, så må det være ENKELT for folk å velge grønt, ikke bare vanskelig å velge bil. Man må sørge for at kollektivtransporttilbudet er supergodt og kjempebillig, man må satse på utbygging av t-banenettet til et skikkelig "edderkoppnett". Det må gå på kryss og tvers av hele byen, hele tiden, og man må være villig til å legge inn de investeringsmidlene som er nødvendige for å få dette skikkelig opp og gå. Sånn helt seriøst, lissom. Gulrot fungerer så utrolig mye bedre enn pisk for å legge om vanene til folk. Når det er fristende og enkelt å velge kollektivt, så velger folk kollektivt.

Til tross for at vi bor i et knutepunkt har det hittil vært umulig for mannen min å velge kollektivt, selv om han også er en som gjerne velger det, hvis det i det hele tatt er mulig. Men, neida, til jobben hans, som ligger i et område med masse arbeidsplasser, må man bytte kollektivt minst tre ganger, ingenting korresponderer, og han må gå minst 10 minutter når han er fremme på sin holdeplass. Forskjellen på å bruke bil og å bruke kollektiv er nesten en time.

Vi tar så og si alltid kollektivt til sentrum. Men av og til må vi faktisk bruke bil. Og det er blitt en hårreisende kjip opplevelse. Ikke minst på grunn av omleggingen av kjøring og parkering i Oslo sentrum. Det er helt greit at man må betale skjorta, de få gangene man må parkere. Men la det i det minste være greit å komme seg ut og inn av sentrum. Og sørg for at det finnes plasser til de som en sjelden gang tar seg råd til å kjøre ned, fordi kollektiv ikke er et alternativ. Sånn som det er nå, fører det til at de som innimellom må bruke bil ender opp med å forurrense utrolig mye mer enn de hadde gjort ellers fordi man ikke kommer seg ut av sentrumslabyrinten, når man først er kommet inn i den, og dessuten ikke finner en eneste ledig plass, siden alle plassene er byttet ut med bysykkelstativer. MDG kan du få gratis av meg, altså.

Så veldig, veldig enig! Jeg tar toget til jobb hver dag, og for meg som jobber omtrent like ved Oslo S er jo det helt gull. Det var ikke like kult da jeg hadde oppdragsgiver som lå et stykke unna, sånn at jeg først måtte med tog til Oslo S, så bytte til T-bane og så gå et stykke før jeg var på kontoret. Da hadde jeg spart mye, mye på å kjøre bil (men jeg gjorde det ikke, for jeg orker ikke risiko for å havne i kø og jeg er glad i tiden for meg selv som togreisen gir).

Men for å få flere over fra bil til kollektivt må det være attraktivt å reise kollektivt, ikke bare supervanskelig å kjøre bil. Nå skal det jo plutselig ikke bli lov å kjøre til Oslo S, nevermind at man nettopp har bygget ørten kontorbygg der og det er der alle tog ankommer. En ting er bilfrie soner i byen, men da får man jaggu plassere dem der det gir mening. Ikke bare fordi det er et vakkert prinsipp å ri.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 14:32   #39
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

Jeg har vært stor fan av kollektiv og aldri eid bil selv, om jeg tok lappen som 18 åring. Brukt samboers og arbeidsgivers bil har jeg.

Men så fikk vi dårlig kollektivtilbud i fem år, buss for bane som brukte 50 min på 12 km til byen, og kostet den gang 1120,- pr mnd. Jeg begynte å sykle de 12 km t/r, det gikk fortere, spesielt når to barn skal hentes eller leveres i to forskjellige barnehager. Nå klarer jeg knapt å like banen, står som sild i tønne sammen med reisende som hoster og nyser fra nå til april, verst nå. Prisene på månedskort har stenget et par hundre fra 560,- som var gjenåpningstilbud.

Arbeidsgiver skal flytte ut av Oslo, da får jeg bane, vente, tog, gå 10 min. I alt 50 min hver vei. Det liker jeg så dårlig at jeg vurderer å bytte arbeidsgiver. Vet det høres sutrete ut, det er mange som har det værre, men det er tross alt mange alternativer her.

Månedskort skal bli veldig billig for at det blir hyggelig å reise 1 time og 40 pr dag hele arbeidsåret som sild i tønne og uten å lese mobil privat. Jeg vurderer elbil, ikke så mye elsykkel fordi det tar like lang tid som å reise kollektivt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 14:33   #40
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.799
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing

MDG. Jeg jobbet sammen med en som er aktiv lokalpolitiker og miljøfantast. Han var veldig stolt av at han aldri kjørte bil, hadde ikke engang førerkort, neida, det holdt med el-sykkel og buss. Jeg visste at han bodde ikke så langt fra meg, og at dette neppe holdt stikk, spesielt ikke da han drev og pusset opp en leilighet. Da jeg spurte hvordan han fikk fraktet maling og materialer hjem, eller hvordan han kom seg rundt da bussene ikke går på kveldstid og sånt så han ikke problemet. Da satt han jo på med kona!

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no