Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bibel og salmebok

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-10, 20:56   #21
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Jeg har en bibelvariant. Det er en serie på fire bind, med tekst og mye bilder. Denne er arvet og vil ikke bli kastet. Forøvrig synes jeg at du kan kaste bibelen og salmeboken, eller aller helst gi dem til Fretex

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:11   #22
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Vi har ikke - kvitt deg med de, du

Det finnes vel bibel på nett dersom man skulle trenge et salmevers eller to?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:13   #23
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.175
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Jeg har Godt Nytt på loftet som jeg fikk da jeg konfirmerte meg. Den bare er der, brukes ikke.
Skal du kvitte deg med den så gi den til Fretex eller Bymisjonen.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:15   #24
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Da levere eg dei til NMS i morga.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:16   #25
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Man kaster ikke bøker. Aldri. Uansett hva slags bøker. Det er det nedrigste uttrykk for sivilisasjonssammenbrudd og moralsk forfall.



Men man kan gi bort. Til andre, til Fretex, til hvor som helst. Men kaste? Neineinei!

Jeg er ikke kristen, men har selvsagt både Bibelen og salmebok i hus. For referanse, for å finne salmer når jeg innimellom synger i kirken (jeg er jo i ferd med å bygge meg opp som FPs egen kirkesanger. ) og fordi det er kjekt å ha. Som atlas, ordbøker og sangbøker.

Plager det deg å ha Bibelen i hus? Maser den om at du ikke egentlig har tatt et trosstandpunkt? jeg vet en del som blir tydelig fysisk uvel av å ha Bibelen i nærheten, det er veldig pussig, og da tenker jeg man må ta en runde og finne ut hvorfor man synes det er så ekkelt. Er det som homohatere som egentlig kanskje er bittelitt homo?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:19   #26
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Salmebok har vi ikke, men bibler har vi. Og de kastes ikke.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:20   #27
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Jeg har det ikke. Men istedenfor å kaste det kan du vel kanskje gi det til Fretex?

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:26   #28
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Godt nytt er en moderne utgave av DNT, i allfall var den moderne da den kom på tidlig 80-tall eller noe

Vi har Bibelen i alle utgaver og innbindinger, to salmebøker og alle tilleggene til alt, pluss Koranen. Siden vi har brukt de i embets medfør begge to ble det mange utgaver etter hvert

Men hvis det plager deg å ha den, kan du vel kaste den?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:27   #29
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Man kaster ikke bøker. Aldri. Uansett hva slags bøker. Det er det nedrigste uttrykk for sivilisasjonssammenbrudd og moralsk forfall.



Men man kan gi bort. Til andre, til Fretex, til hvor som helst. Men kaste? Neineinei!

Jeg er ikke kristen, men har selvsagt både Bibelen og salmebok i hus. For referanse, for å finne salmer når jeg innimellom synger i kirken (jeg er jo i ferd med å bygge meg opp som FPs egen kirkesanger. ) og fordi det er kjekt å ha. Som atlas, ordbøker og sangbøker.

Plager det deg å ha Bibelen i hus? Maser den om at du ikke egentlig har tatt et trosstandpunkt? jeg vet en del som blir tydelig fysisk uvel av å ha Bibelen i nærheten, det er veldig pussig, og da tenker jeg man må ta en runde og finne ut hvorfor man synes det er så ekkelt. Er det som homohatere som egentlig kanskje er bittelitt homo?

Det er ikkje Bibelen i seg sjøl som plage meg å ha i hus, men eg er såpass petimeter at eg kan ikkje fordra å ha ting i hus som eg ikkje har bruk for eller som har en verdi for meg. Eg er ingen samlar og likar ordning og reda.

Eg skal ikkje kaste dei altså, sjøl om dei muligens skal ut av mitt hus.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:34   #30
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Det var noe kjent med det bildet... hva er det?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:36   #31
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Den store bokbrenningen i berlin 10. mai 1933 av diverse litteratur som naziregimet syntes var antiarisk, projødisk, prohomoseksuell eller hva_har_du.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:48   #32
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Vi har ingen av delene.

Ingen av oss er konfirmert i kirken

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 22:00   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Jeg syns Bibelen hører hjemme i et bokhyllemøblert hjem.

Jeg slår opp støtt og stadig. Det er masse bibelreferanser i litteratur, og jeg er ikke støere enn at jeg trenger å sjekke.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 22:00   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Jeg syns det er greit å ha en bibel i hus. Jeg har tenkt å skaffe meg en utgave av alle de ansre store trosverkene også. Når jeg kjenner etter syns jeg nesten det er litt umøblert å ikke ha det.

Jeg er heller ikke døpt og konfirmert, hva i alle dager har det med saken å gjøre?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 22:04   #35
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Jeg har overhodet ingen skrupler når det gjelder å kaste bøker som jeg vet jeg aldri kommer til å lese mer og som jeg vet ingen andre jeg kjenner gjør heller. Det er ikke alle som er fin nok stand til å gis til frelsesarmmen heller. Uansett om det er bibelen, Paulo Coelho eller chick-lit. Jeg anser virkelig ikke bøker som jeg ikke bryr meg om som hellige objekter- det er papir med trykksverte på- i lik linje med en pizzakartong.

Jeg skjønner at Mim og jeg lever på to forskjellige planeter her- men bøker er strengt tatt ikke annet enn papir. Å recycle papir fra "vanlige" bøker er da ikke annet enn å recycle annen papp og papir.

Vi har forresten både bibel og salmebok hjemme som referanse, men jeg har også kastet flere bibler, det er liksom ikke behov for mer enn en.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 22:06   #36
Supernala
Superkul
 
Supernala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 253
Supernala er litt kul
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Kast det!

__________________
_____________
Stolt mamma


I'm knot dumb!
Supernala er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 22:06   #37
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Jeg kan gjøre unntak for Coelho, tror jeg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 22:13   #38
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Ja, Coelho må kastes umiddelbart. Tenk å gi det bort og spre det syke budskapet hans rundt i verden.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 22:20   #39
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Jeg har begge deler. Og nytestamentet i norsk/engelsk utgave. Mannen har også det nytestamentet og bibel, om jeg ikke husker feil.

Mitt er et resultat av skolegang (Vi var siste kull som fikk salmebok på vår skole) og konfirmasjon (måtte jo ha bibel da) og det nytestamentet fikk vi på skolen. Mannens bibel er skinninnbundet, konfgave. Jeg er vagt usikker på om alle disse befinner seg her i huset, særlig mannens (Ettersom jeg har fått hit det meste som tilhører meg, album, barnebøker, etc, mens mannen har det meste hjemme hos mor enda, ikke hentet/fått utlevert)

Vi kaster i alle fall ikke. Bibel brukes i mitt barndomshjem en gang i året, ligger under salongbordet med bokmerket på juleevangeliet... Når dentid kommer at vi skal feire jul i eget hus "trenger" vi bibelen, for høytlesning av juleevangeliet. Men jeg tar vare på hele.

Om dere ikke vil ha det, gi til fretex eller noe?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 22:56   #40
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Vi har komplett bibel og nytestamente hjemme. Og Koranen. Vi har dem som referanselitteratur (men det finnes jo veldig gode nettbibler også, da, f.eks. biblos.com, som gir deg originalteksten med grammatisk kommentar og oversettelser til ørti språk, samt kommentarer og whatnot).

Bill. mrk. «Bibellærd hedning»

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no