Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne > Twenty-four shades of glue

[2012] 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Twenty-four shades of glue En overambisiøs hobbyjulekalender i Shanes ånd der limpistolene er ladde, planene er store, entusiasmen påtrengende og resultatet høyst usikkert.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-12, 09:30   #201
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Ganget med 12!? :skingrestemme:

Jeg får prøve meg med stålgryta, men jeg kommer kun til å doble porsjonen.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 09:32   #202
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Ja, 3 liter var tungt å jobbe med og jeg angret underveis, men sausen ble helt perfekt og jeg har mange hyggelige små gaver å gi bort.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 09:55   #203
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men 1/2 ts salt er virkelig lite, altså.

Trekker tilbake det om smil-sausen. Såvidt jeg husker må man klemme for å få den ut av flaska. Da er vel min ca som den. Gleder meg vanvittig til å lage med Røros-smør i morgen! Innbiller meg at det blir helt annerledes.

Nå har jeg ikke prøvd med vanlig smør, så jeg kan ikke sammenlikne, men jeg brukte Røros-smør da jeg lagde i går, og det var i hvert fall utrolig godt!

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 13:06   #204
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Nå har jeg endelig fått laget den! Og den ble sabla god.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (493,9 KB, 76 visninger)
__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 18:44   #205
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Jeg kastet meg på denne og laget dobbel posjon i dag

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 18:47   #206
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Da har familien spist seg skikkelig kvalme på is og karamellsaus :feit:

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 19:06   #207
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Jeg skulle montere pepperkakehus og "mistet" sukkerposen i stekepannen. Absurde mengde varmt, flytende sukker ble igjen og jeg tenkte, hey, jeg lager fudge! Men jeg aner jo ikke hvordan det lages, og ikke hadde jeg googletid der og da. Så kom jeg til å tenke på denne sausen og mintes noe fløte, smør og salt. Ja, det har jeg jo i hus! Vi slumper litt her og litt der, og hey, kkokesjokolade kan jo ikke bli feil ...

Et voila ... Min helt egenkomponerte saus ms sjokkis som kanskje stivner og blir karameller. Hvem vet. Jeg hadde jo selvsagt ikke glass, så jeg tømte det jeg hadde i to kaffekrus, og resten på et bakepapir.

Nå har jeg spist meg kvalm på alle sjokoladebitene i karamellsaus som lå på bakepapiret. Til middag.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 19:08   #208
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Is med karamellsaus (med knekk-smak) og peanøtter til dessert her i dag. Det var godt, kvalmende og litt ekkelt, men innmari deilig likevel. Nå skal jeg i gang med forsøk nr.2, og tenker å lage en enkel porsjon så det ikke skal bli så mye sukker i kjelen på en gang. Da brenner det seg kanskje ikke.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 19:30   #209
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

MmmmmMMMMMMMMMMMMMMMMMmmm den ble bare SÅ mye bedre!

Hva skal jeg gjøre med den gamle, da? Dobbel porsjon knekk-karamellsaus? Ta med på jobb, kanskje?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 19:41   #210
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Jeg tror jeg klarte å ødelegge den med for mye salt...




Får vel spise is til dessert i morgen og, så får vi kjenne.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 19:44   #211
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Jeg har prøvd mye ulikt, og jeg har best erfaring med å smelte små mengder sukker om gangen, og hele tiden på svakest mulig varme. SKal ikke gå i den fella å skru opp temperaturen i starten igjen.

Og så har jeg konkludert med at jeg ikke synes Rørossmør i en slik saus er like godt som meierismør.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 20:07   #212
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Jeg svettet litt over kjelen med bare 5-dobbel porsjon, så da tenkte jeg at du måtte ha slitt litt med din ladning, Filifjonka.
Jeg trodde forresten aldri jeg skulle klare å få vispet inn smøret, hele greia lå jo bare som en gedigen karamellklump i en smørsuppe, så jeg måtte koke den en god stund etterpå. Men den er god da, hadde i litt mer salt og helte på 4 flasker til julens ekstragaver, og lot bare et lite glass stå igjen i kjøleskapet. Har selvinnsikt, men eier ikke viljestyrke så det er best å få det ut av hus så fort som mulig.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 21:57   #213
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Min smaker nok litt knekk ja. Det var jo opprinnelig ment som lim til pepperkakehuset også. Det var i grunnen derfor jeg puttet i sjokoladen.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 22:03   #214
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Vet ikke om taket er nådd men.... Ja. Bilde kommer..

Vedlagte bilder
Filtype: jpg bilde-1.JPG (44,0 KB, 34 visninger)

Sist redigert av Joika : 17-12-12 kl 22:11.
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 22:08   #215
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Jeg laget dobbel porsjon nå nettopp og sier bare nam.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 23:27   #216
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Kveldens ladning, denne gangen med Alpro soyakremfløte og litt ekstra salt. Og vet dere, jeg bare smeltet alt i gryta samtidig og tilsatte et par dl sirup i tillegg, gadd ikke smelte sukkeret først (men da må det koke lenger, min kokte i godt over en halvtime i hvert fall, jeg tror jeg var i ferd med å lage karameller). Håhå så digg. Ingen får denne, denne er MIN. Den ble så tykk og god at jeg rett og slett bestemte meg for å bruke en liten del av den til å lage fylte sjokolader. Hadde litt masse i små konfektformer som jeg frøs, så tok jeg dem ut av formene og dyppet dem i smeltet sjokolade og lot dem stivne igjen. Hjemmelaget Smil!

Sausen er lysere på bildet enn i virkeligheten, var litt heftig lys der jeg tok bilde. (Ikke meningen å føkke med hele oppskriften til Harriet, hennes er sikkert enda bedre, men jeg får bare brentsmak og denne metoden ble lettere for meg, kan også lages til karameller ved å kokes i en times tid+).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 18-12-12 kl 10:23.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 23:27   #217
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Jeg får ikke forminsket bilder på nye Photobucket, dessverre, og det å uploade bildet direkte her inne funket ikke, stoppet bare på 11 %!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 00:09   #218
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Takk for tipset om å smelte alt på en gang!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 09:58   #219
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Den flaska som har stått i kjøleskapet er ikke flytende nå nei ser jeg... Lar den stå i romtemperatur en stund, for å se.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 10:14   #220
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 11. desember: Salt karamellsaus på glass

Min karamellsaus på flasker er umulig å rikke. Må varmes i vannbad før man får noe som helst ut av den gitt. Jeg var riktignok klar over at det kom til å bli fastere siden jeg måtte koke den litt etterpå, men jeg rørte inn mer fløte så det er dobbelt opp i den oppskriften her, og allikevel er den så fast.
Lurer litt på om jeg skal adoptere Dixies ide om å lage smilkonfekt, og s koke alt i ett jafs i en ny ladning.
Det smaker jo usedvanlig godt det også, vi har nemlig kokt karameller de siste dagene, og det er jo akkurat samme greia men meget enklere når man slipper den første sukkersmeltefasen.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no