Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Krydder til indisk mat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-08, 23:49   #1
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Spørsmål

Krydder til indisk mat

Jeg og mannen skal bli flinkere til å finne på ting sammen, og vi er begge glade i å lage mat. Så tenker vi å ha et matlageprosjekt, med indisk mat som tema. Forstår det slik at det er mange her inne som lager indisk mat, og lurer på om det finnes krydder og andre ingredienser som ikke vanligvis finnes i det gjennomsnittlige norske kjøkken jeg bare må ha til matlagingen?

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 23:54   #2
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Krydder til indisk mat

http://www.motherindia.no/subpage_krydder.htm

Dette er en fin liste som jeg har brukt innimellom.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 23:59   #3
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Krydder til indisk mat

Flott, flott! Takk. Hvor kjøper du disse ingrediensene? Innvandrerbutikker? (Jeg bor ikke i Oslo)

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 00:01   #4
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Krydder til indisk mat

Innvandrerbutikker ja. Ellers har flere store butikker begynt å ta inn en del i det siste, Ica, Ultra, Maxi etc. Mulig du finner en del der.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 06:51   #5
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Krydder til indisk mat

Hvis du kjøper garam masala, tandoori masala og spisskummen kommer du langt.

Og litt koriander kanskje?!

Og så må jeg bare anbefale denne oppskriften:
Kylling Makhani (6 porsjoner)

750 gr kyllingfilet i terninger
3 ss olje

Marinade
1-4 store chilier uten stilk og frø
2-4 hvitlkøsfedd
1-2 ts spisskummen
1 ts garam masala
1/2 ts salt
2 ss friske korianderblader (dette pleier jeg å droppe, har ikke funnet det i butikken her)
4 ss sitronsaft
1,5 dl yoghurt naturell

Putter krydderne og chilien i stavmikseren, tilsetter så yoghurt og sitron og kjører til til det er glatt. Marinaden og kyllingbitene puttes i en glassbolle, legger på plast og marineres i kjøleskap i ca 3 timer, rør litt innimellom.

Tomatsaus
1 boks tomatpure (140 gr)
50 gr smør
1,5 dl fløte
evt litt salt

Smelt smør i en kjele og la tomatpuren frese oppi smøret i ti minutter under omrøring. Spe med kremfløte og kok opp.

Ta opp kyllingbitene av marinaden, ta vare på resten av marinaden. Stekes på middels varme til kyllingen er gjennomstekt på alle sider. Tilsett resten av marinaden og la koke til kyllingen er kokt litt.

Demp varmen, hell over tomatsausen og la trekke i fem minutter.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 09:08   #6
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Krydder til indisk mat

Grønne kardemommekapsler, spisskummin og koriander - når de stekes sammen med resten av de andre krydderne til tikka masala saus, mmmmm.

Så du også på Yum Yum med Noman i går? Jeg fikk skikkelig lyst på Jalfrezi eller annen indisk mat når jeg så det

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 11:46   #7
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Krydder til indisk mat

Opprinnelig lagt inn av Anu, her.

Grønne kardemommekapsler, spisskummin og koriander - når de stekes sammen med resten av de andre krydderne til tikka masala saus, mmmmm.

Så du også på Yum Yum med Noman i går? Jeg fikk skikkelig lyst på Jalfrezi eller annen indisk mat når jeg så det

Så også på yum yum igår, ja. Fikk så lyst på noe god mat, men ble litt deppa av innholdet i skapene på kjøkkenet. Lønn i dag, handle inn ingredienser til indisk og anne god mat, nå!

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 23:08   #8
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krydder til indisk mat

*følgermed*

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 20:11   #9
JustJ
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 3
JustJ har et hav av muligheter foran seg
Blunk

Sv: Krydder til indisk mat

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Jeg og mannen skal bli flinkere til å finne på ting sammen, og vi er begge glade i å lage mat. Så tenker vi å ha et matlageprosjekt, med indisk mat som tema. Forstår det slik at det er mange her inne som lager indisk mat, og lurer på om det finnes krydder og andre ingredienser som ikke vanligvis finnes i det gjennomsnittlige norske kjøkken jeg bare må ha til matlagingen?

Hei, indisk er kjempegodt, og heldigvis er norske butikker blitt flinkere til å ta inn ulike krydder i hyllene. Og så er det masse godt å hente i innvandrerbutikker. Da er det bare å gå og hamstre!

På denne bloggen er det en topp 10-liste over indisk krydder du bør ha hjemme: http://matmedmonkis.blogspot.no/2012...l-indiske.html

Del gjerne oppskrifter etterhvert som dere eksperimenterer med indisk mat

JustJ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no