Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ang. dødsstraff (Martine-saken)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-09, 00:32   #61
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. dødsstraff (Martine-saken)

Advokaten som representerer Martine i Norge sa ganske klart at han trodde en rettsak i Jemen ville bli et spill for galleriet. Hvis britiske myndigheter delte sine beviser i saken, vil de bli plukket fra hverandre av rettssystemet i Jemen, og han vil gå som en fri mann fra rettsaken. Derved er saken opp og avgjort og han kan reise hvor han vil igjen, uten fare for å bli fengslet og dømt for mordet. Det greieste vil nok være å opprettholde anklagen i Storbritannia, og holde Jemen utenfor men anmode om at de utleverer han.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:53   #62
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ang. dødsstraff (Martine-saken)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg lurer nemlig mest av alt på hvorfor det ikke er utleveringsavtale mellom Storbritania og Jemen. Hvis det er noen som har sagt nei, er det da Jemen eller Storbritania? Jeg tror heller ikke Norge har utleveringsavtaler til land som praktiserer dødsstraff, men er på veldig, veldig tynn is her.

Jemen har grunnlovsfestet at de ikke utleverer sine statsborgere til noe annet land, uansett hva de måtte være tiltalt for. Storbritania har bedt om å få ham utlevert, men fått nei med denne begrunnelsen.

  Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 08:17   #63
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ang. dødsstraff (Martine-saken)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg lurer veldig på hvordan det blir internasjonalt i forhold til utleveringsavtaler og slikt? Det er egentlig et sidespor, men her i Norge mener jeg vi innvilger asyl til mennesker som risikerer å bli legalt henrettet i hjemlandet sitt. Feks hvis det er dødstraff på å stjele brød, eller vise frem knærne sine i kjole, så lurer jeg på om det er mulig å få asyl i Norge?

Jeg lurer nemlig mest av alt på hvorfor det ikke er utleveringsavtale mellom Storbritania og Jemen. Hvis det er noen som har sagt nei, er det da Jemen eller Storbritania? Jeg tror heller ikke Norge har utleveringsavtaler til land som praktiserer dødsstraff, men er på veldig, veldig tynn is her.

Norge utleverer ikke mordere engang til land som har dødsstraff.
Det er dette som er grunnen til at en viss Krekar går rundt i gatene som en fri mann i Norge - han mener han vil få dødsstraff om han returnerer for å bo i gamlelandet sitt. Ferie går bra, men bo går ikke bra.

Når det gjelder Jemen så utlverer de ikke sine egne statsborgere til andre land. Det gjør ikke nødvendigvis Norge heller. Han Outlaws fyren - het han Holm tro? Han gikk rundt i Norge enda han var ønsket i et rettslokale i USA og ble ikke utlevert fordi han var norsk. En dag var han glup nok til å ta seg en svipptur ut av Norge og da ble returen redirigert til et amerikansk fengsel.

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Advokaten som representerer Martine i Norge sa ganske klart at han trodde en rettsak i Jemen ville bli et spill for galleriet. Hvis britiske myndigheter delte sine beviser i saken, vil de bli plukket fra hverandre av rettssystemet i Jemen, og han vil gå som en fri mann fra rettsaken. Derved er saken opp og avgjort og han kan reise hvor han vil igjen, uten fare for å bli fengslet og dømt for mordet. Det greieste vil nok være å opprettholde anklagen i Storbritannia, og holde Jemen utenfor men anmode om at de utleverer han.

Dette er en grunn til å ikke ta opp saken i Jemen faktisk.

Man får trøste seg med at fyren er ung. Det blir et laaaaangt liv å sitte i Jemen for en som er vant til jetset og tilgang på vesteuropeiske jenter.

  Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 09:51   #64
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Ang. dødsstraff (Martine-saken)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg mener at mannen må få velge selv. Valget må være å komme til Storbritannia. Nekter han, så føres saken i Jemen. Valget er hans.

Jeg tror, som advokaten til Martines familie, at Jemen er interessert i å føre rettsaken. I utgangspunktet har de dødsstraff, men her er det snakk om en vantro kvinne og bevisene er også samlet inn av folk med feil trosretning. Han spekulerer i at Jemen vil domfelle, men gjøre det meget mildt/frifinnelse, for at vedkommende skal kunne reise ut av landet igjen og i praksis gå fri. Ved en rettskraftig dom i hjemlandet vil man ikke lenger kunne pågripe mannen idet han beveger seg utenfor landets grenser. Det er nok derfor Jemen også flagger at en eventuelt dødsstraff kun kan idømmes ved at offerets familei må bifalle det. På den måten får man åpnet døra på gløtt for å få kjørt saken i Jemen. Å innbille seg at han vil få en streng straff for mordet i en rettsinstans der nede er som å tro på julenissen. Jeg tror faren nå driver et spill for å få sønnen fri, og dessverre er nok rettapparatet i landet ett av redskapene som er i bruk til å få oppnådd det.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no