Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletradisjoner

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-19, 23:46   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Juletradisjoner

Hva er deres tradisjoner før og i julen?

Våre er som følger:

Før julen:
Ut å spise med jobben i midten av november - ikke julemat
Julebord i en klubb jeg er med i i slutten av november med pinnekjøtt
1.desember: Sette utelys på det store treet utenfor huset vårt og julelys i vinduene
Baking 1 helg i advent med fetter og kusine
Se på julekalenderen og tenne masse stearinlys så ofte vi har sjansen

Juleverksted med venninne med datter
Baking og julefilm med barna hos en barnløs venninne

Jentejulebord hos meg rett før jul, mannen er på guttejulebord

Kino oss 4 lille julaften, så hjem og spise julekaker, drikke gløgg og se på "Kvelden før kvelden"

Julaften:
Julestrømper på morgenen med godis og blad
Donald kl.14
1 gave før middag
Kalkunmiddag kl.16, mandel i riskremen til barna, marsipangris i gave (hos modern er det andre ting i gave)
Gå rundt juletreet
julenissen kommer med 1 gave til hver av barna
Vi åpner resten av gavene, men kun med de vi feirer kvelden med
kaffe og kaker, mens vi ser på Carl Bertil Jonsons jul

1.dag:
Julefrokost der sursild og pompernikkel (særdeles viktig)
Kaffe
Gaveåpning i pysjen av resten av gavene fra de vi ikke feiret med julaften
Middag/brunsj hos svigers

2 dag:
Brunsj hos mamma

3 dag
Hytta

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-19, 23:47   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.064
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletradisjoner

Tja, jeg finner fram julepynten i begynnelsen av desember, men bortsett fra det har jeg ingen. Har lyst til å gjøre noe med det

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-19, 01:27   #3
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Juletradisjoner

Hvis jeg har unga første søndag i advent, så er det julegrantenning på feltet til mamma og pappa. Og så baker unga pepperkaker og kakemenn. Og vi får med oss pepperkakehus i deler.
Pynter til advent og tar fram juleserviset dagen før første advent/1.desember. Pynter som regel til jul i slutten av andre uka i desember siden vi ikke feirer jul hjemme. Trær pyntes 23.desember hos de som har tre.
Har annen hver jul hos mine foreldre og hos x. X kommer til mine foreldre og mine foreldre til x. Mamma fikser god julelunsj med varm sjokolade julaften. Er vi hos foreldra mine så har vi late juledager. Er unga hos x så er det middag hos xsvigermor for de første dag.
Tror ikke vi gjør noe annet fast.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-19, 02:11   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletradisjoner

Før jul:
Første desember starter advent, da henger vi opp stjerne i vinduet, krans på døra, adventskalender (de siste årene pakkekalender der hele familien kjøper pakker til hverandre og åpner hver sin dag), en lang stige med 24 trinn, som det henger en nisse på som flyttes opp ett trinn for hver dag, og kalenderlys som tennes ved hvert måltid.

Adventslys på søndagene, de tennes bare, uten noen videre seremoni.

Jeg og søstrene mine møtes hos mamma ei helg i desember. Hun har bursdag 13 desember, så det er på sett og vis feiring av denne, og det er som regel helga før (men når alle har mulighet). Da spiser vi rakfisk og koser oss.

Da barna var mindre så vi adventsbarne-tv sammen, men det gjør vi ikke lenger. De er gjerne på trening, med venner eller har ikke tid, og er ikke interessert. Men vi leser fortsatt "Alle tiders julespill" høyt.

Vi baker diverse, og lager pepperkakehus, men har ingen faste tradisjoner for når, hvordan og med hvem.

På jobben har vi et julebord, som jeg bruker å skulke, og julelunsj, som jeg ikke slipper unna.

Siste helga før jul drar vi på juletrehogst på en gård i utkanten av byen.

Lille julaften:
Ingen spesielle tradisjoner for mat eller lignende, men vi samles om kvelden foran TV og "Kvelden før kvelden", siste rest av rydding, vasking og julepynting fullføres i løpet av dagen, og juletreet pyntes og pakkene legges under etter at ungene har lagt seg. Litt utfordrende siden de stadig legger seg senere, så jeg begynner så smått å ha på lysene og stjerna mens de fortsatt er oppe. De går gjerne og legger seg litt tidligere enn vanlig da, bare fordi de ikke vil se treet før neste morgen. Gjelder også 13-åringen, selv om jeg sa hun kunne velge å være oppe i år, og heller hjelpe meg med pyntingen, men hun valgte å legge seg.

Jeg dekker og pynter frokostbordet før jeg legger meg.

Julaften:
Ungene våkner, julestrømpe henger over senga og nye pysjamaser ligger framme. I stua er treet ferdigpyntet med alle pakkene liggende under. I julestrømpa er det alltid en juletrepynt til hver, som de henger på treet, en kakao på pinne, som de tar til frokosten, og ellers godteri som de spiser når de vil.

Lang og deilig frokost med alt det gode julepålegget, hjemmebakte rundstykker eller, i år, fletteloff bakt av eldstejenta, lefser, kaffe og kakao.

Tre nøtter til Askepott

Skifting, dusjing og pynting litt sånn pø om pø, etter hvert som vi gidder og badet er ledig, men de fleste er stort sett pyntet før lunsj, som er rundt kl 13-14, og består av grøt med mandel.

Disney, med litt småkaker, nøtter og julegodt på bordet.

Middag når Sølvguttene har sunget jula inn. Pinnekjøtt med tradisjonelt tilbehør. Øl og akevitt til de voksne, julebrus og kaldpresset eplesaft av epler fra mannens hjemgård til barna eller voksne som ikke drikker alkohol (vanligvis svigerfar).

Rydder nesten av bordet, men ingen orker dessert før vi begynner å åpne pakker.

Pakker åpnes høytidelig, en og en, kortet leses høyt, og alle ser på når den åpnes. Det tar lang tid, og noen ganger tar vi pause i pakkeåpninga for å spise dessert, ellers så spiser vi den etter pakkeåpning. Riskrem med rød saus og fruktsalat med krem og/eller vaniljesaus.

1.juledag:
Om mulig enda lenger frokost enn julaften, nå også med oppvarmet pinnekjøtt, i tillegg til alt det andre.

Svineribbe til middag, med tradisjonelt tilbehør.

Gjøre minst mulig.

2. eller 3.juledag drar vi vanligvis til svigerfamilien, ca 5 timers biltur på dårlig vinterføre, i beste fall. Orkan, stengte veier, innstilte ferger og strømbrudd i verste fall.

3.juledag har mannens niese, som er født samme år som mine to yngste, bursdag, så da feirer vi henne.

En tur på setra med hele storfamilien, til fots eller på ski, en av dagene.

Kalkunmiddag hos en barndomsvenninne av mannen en av dagene.

Nyttårsaften:
Pinnekjøttmiddag igjen, noen ganger alle samlet, det vil si oss og svigers, mannens bror, mannens søster, hennes mann og deres 3-6 barn (tre bonusbarn som er der noen år), og noen ganger fordelt på to hus, så samles vi etterpå i det ene eller det andre huset (mannens foreldre og søster bor på samme gård). Rakettoppskyting og peiving med stjerneskudd ved midnatt, ungene sovner i en dunge med søskenbarna i det ene eller det andre huset på ett eller annet tidspunkt.


I år ble det litt annerledes på grunn av at mannens søster med mann og tre barn reiste på ferie, så da kom svigerforeldrene mine hit og vi var her hele jula i stedet. Blir lange dager for våre barn der når søskenbarna ikke er hjemme. Var fint det også, selv om det var litt tradisjonsbrudd.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 06-01-19 kl 02:36.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-19, 16:43   #5
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.797
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletradisjoner

Før jul:
- 1. desember eller 1. søndag i advent tennes julelysene ute, kransen på døra kommer opp og vi henger opp stjerne i vinduet, julegardiner i stua, bytter trekkene på pynteputene med juleversjonen og finner fram juletelysholdere/-lysestaker.
- Kjøpe juletre sammen.
- Lage og pynte pepperkakehus/pepperkakelandsby.
- Vi baker diverse julekaker.
- Barna lager julegaver til besteforeldrene.
- Tenne lys på adventssøndager.
- Hjemmelaget pakkekalender.
- Besøk av Tøysenissen som setter opp dør i veggen vår.
- Juleavslutninger på skolen og fritidsaktiviteter.
- Vi har høytlesing fra bøker med julefortellinger hele desember.
- Vi prøver å få med oss et teaterstykke.

Lille julaften:
- Pynte juletreet og huset sammen.
- Spise julegrøt med mandel i og sjokoladenisse som premie.
- Se Kvelden før Kvelden og Grevinnen og Hovmesteren.
- Sette fram mat til nissen før barna legger seg.

Julaften:
- Barna ser at nissen har spist litt av det de har satt fram og han skriver alltid "takk" i klementinskall. Han har lagt gaver under treet og fylt julestrømpene.
- Mye TV, stort sett de faste programmene hvert år som for de fleste andre, før vi pynter oss og spiser ribbemiddag kl 17. Vi hopper vanligvis over dessert julaften og serverer i stedet julekaker og konfekt under gaveåpningen.
- Vi koser oss med gaveåpningen og pakker opp én og én så alle får se.
- Etter gaveåpning spiller vi brettspill utover kvelden/natten.

Resten av julen:
- Vi spiller mye brettspill sammen. Generelt går vi lite ut. Romjulen er latmannsliv hos oss.
- Vi har stort koldtbord som frokost hver dag i julen. Lange frokoster med skravling, hygge og quiz eller ordleker.
- Kalkun til middag 1. juledag, ellers ingen faste romjulsmiddager.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no