Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt "form" til å lage croquembouche?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-15, 19:55   #21
Sweetie
Prøver seg frem
 
Sweetie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 424
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Sv: Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt "form" til å lage croquembouche?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg har kun lagd det på frihånd og stablet i en rustikk versjon, og ser absolutt ikke poenget med å bruke kjegle annet enn å skulle imponere med teknikken med å slå den ut.

Hm, mener du at proffene fjerner kjeglen før de serverer? Eller betyr "slå den ut" noe annet?

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-15, 20:03   #22
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt "form" til å lage croquembouche?

Opprinnelig lagt inn av Sweetie, her.

Hm, mener du at proffene fjerner kjeglen før de serverer? Eller betyr "slå den ut" noe annet?

Ja, profiterolene festes inne i kjeglen og ikke utenpå. De klistres på innsiden med smeltet sukker som blir hardt og klistrer seg til kjeglen, og den må derfor slås løs.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-15, 20:03   #23
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt "form" til å lage croquembouche?

Opprinnelig lagt inn av Sweetie, her.

Hm, mener du at proffene fjerner kjeglen før de serverer? Eller betyr "slå den ut" noe annet?

Kjeglen skal ut før den serveres ja, kaken skal stå av seg selv.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-15, 20:07   #24
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt "form" til å lage croquembouche?

Denne virket jo kjekk!


(Kilde: youtube.com)

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-15, 20:09   #25
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.776
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt "form" til å lage croquembouche?

Så det er basically profiteroles i kjeglestabel, dette her? Små kuler til en munnfull. :mer opptatt av ordets betydning:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-15, 20:12   #26
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt "form" til å lage croquembouche?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Så det er basically profiteroles i kjeglestabel, dette her? Små kuler til en munnfull. :mer opptatt av ordets betydning:

Jepp. Den første jeg lagde var profiterolene en munnfull, mens søtingene fra i går var på størrelse med tommelfingerneglen.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-15, 20:18   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt "form" til å lage croquembouche?

Jeg så på Masterchef, og skulle inderlig ønske at noen ville lage dette til meg. Jeg regner meg selv som en habil baker, men det så altfor avansert ut for meg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-15, 20:22   #28
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt "form" til å lage croquembouche?

Det ser jo bare vanvittig godt ut!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-15, 20:45   #29
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt "form" til å lage croquembouche?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg så på Masterchef, og skulle inderlig ønske at noen ville lage dette til meg. Jeg regner meg selv som en habil baker, men det så altfor avansert ut for meg.

Det er på nivå med å bygge pepperkakehus, sånn i vanskelighetsgrad.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-15, 21:25   #30
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt "form" til å lage croquembouche?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg så på Masterchef, og skulle inderlig ønske at noen ville lage dette til meg. Jeg regner meg selv som en habil baker, men det så altfor avansert ut for meg.

For smaken sin skyld er det ingen grunn til å stable det i et slikt tårn. Det er jo litt "jåleri".

Vannbakkels med vaniljekrem er kjempegodt, særlig når de er helt nystekte, og med litt melis på. Er ikke sikker på at masse stivnet sukker er med på å å høyne smaken, selv om det jo unektelig ser utrolig kult ut med et slikt bakverk.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-15, 21:37   #31
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.776
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt "form" til å lage croquembouche?

Ja, man må jo ikke lage tårn for å spise profiteroler. Ei heller lage tårnkake for å spise kransekakestenger.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-15, 21:39   #32
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt "form" til å lage croquembouche?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

For smaken sin skyld er det ingen grunn til å stable det i et slikt tårn. Det er jo litt "jåleri".

Vannbakkels med vaniljekrem er kjempegodt, særlig når de er helt nystekte, og med litt melis på. Er ikke sikker på at masse stivnet sukker er med på å å høyne smaken, selv om det jo unektelig ser utrolig kult ut med et slikt bakverk.

Så litt mathistorie og franskleksjon:
Navnet på retten kommer fra det franske croque en bouche som betyr noe slik som krønsj? knaser? i munnen, altså er poenget med stivnet sukker der.
Det er også en veldig vellykket kombinasjon av smaker og teksturer i den lille bollen, som løfter en passe kjedelig profiterole til et høyere nivå.

Denne desserten er tradisjonelt en høytidsdessert, kanskje litt som vår kransekake. Det går helt fint å lage kransekakestenger, men det er unektelig litt mer shcwung over en kake stablet av ringer.

I Frankrike har det vært vanlig å fylle en av profiterolene med noe som smaker vondt, oftest sennep. Den som får sennepsbollen får enten premie eller straff, litt som vår mandel i grøten som genererer alt fra å ta oppvasken til marsipangris.

Himmel, som jeg snakker meg ut på viddene, her, men poenget var at tårn og smeltet sukker er der for en grunn.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-15, 21:45   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt "form" til å lage croquembouche?

På Masterchef hadde de jo fyllt dem med forskjellige ting også. Det hørtes eventyrlig godt ut.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no