Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er kapselkaffe en miljøsynder?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-15, 11:58   #21
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er kapselkaffe en miljøsynder?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Absolutt, det er veldig velegnet for resirkulering.

Men kan man levere kaspler noe sted?

Nespresso på Strømmen storsenter tar i alle fall mot brukte kapsler.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 12:03   #22
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er kapselkaffe en miljøsynder?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg gjorde jo et veldig brått og uventet hopp fra antikvarisk P2-(og av og til P1, i bilen!! )-lytter, til hipp og trendy superearlyadaptorpodcastlytter, litt sånn over natten. Det er litt rart, jeg er ikke sikker på om jeg liker det.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg liker å tilegne meg kunnskap om aktuelle temaer via for eksempel Ekko - også om emner jeg ikke visste at jeg interesserte meg for. Der har radio i realtime et overtak på podcasten.

Ellers tenker jeg at kapselretur må være et bra miljøtiltak for de som ikke gjør det. Selv bruker jeg flergangsfilter. :har Rancilio:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 12:07   #23
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er kapselkaffe en miljøsynder?

https://www.nespresso.com/no/no/page...ices-recycling

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 12:55   #24
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kapselkaffe en miljøsynder?

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Aluminium kan i alle fall resirkuleres igjen og igjen uten å miste egenskaper, hevdes det.

Det ikke bare hevdes, men det er helt sant og ved resirkulering er energiforbruket bare 5 % av det forbruket som går med til produksjon av primæraluminium i utgangspunktet. For øvrig er 75 % av all aluminium som er laget i verden noen gang fortsatt i bruk i dag.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 12:56   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.980
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kapselkaffe en miljøsynder?

Jeg er klar over at jeg kan ta vare på alle kapslene og levere dem tilbake til butikken, men jeg kjenner at det føles som relativt mye jobb. (Mest av alt fordi vi da må planlegge at det skal gjøres.)

Sånn sett får jeg bare sette pris på at dette ikke er en så stor miljøsynder som jeg har trodd.

Og pulverkaffe er ikke kaffe i mitt hode. (Dere skulle sett hvor sint jeg var den gangen jeg var på hytta og oppdaget at broren min, som hadde lånt hytta, hadde brukt opp all den gode kaffen vi hadde kjøpt og erstattet den med pulverkaffe. Og ikke noe mindre sint da han stilte seg helt uforstående til problemstillingen. :søskenkjærlighet: )

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 12:57   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kapselkaffe en miljøsynder?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det ikke bare hevdes, men det er helt sant og ved resirkulering er energiforbruket bare 5 % av det forbruket som går med til produksjon av primæraluminium i utgangspunktet. For øvrig er 75 % av all aluminium som er laget i verden noen gang fortsatt i bruk i dag.

Ja! Kult, ikke sant?

(Samtidig ekstremt fascinerende, for det produseres jo fortsatt nytt aluminium for fullt, så totaltmengden aluminium i verden må jo øke noe voldsomt!)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 13:34   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kapselkaffe en miljøsynder?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er klar over at jeg kan ta vare på alle kapslene og levere dem tilbake til butikken, men jeg kjenner at det føles som relativt mye jobb. (Mest av alt fordi vi da må planlegge at det skal gjøres.)

Sånn sett får jeg bare sette pris på at dette ikke er en så stor miljøsynder som jeg har trodd.

Men er det ikke slik at det ikke er en så stor miljøsynder nettopp fordi man resirkulerer?

Med forbehold om at jeg ikke har lest artikkelen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 16:44   #28
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.980
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kapselkaffe en miljøsynder?

Nei. Slik jeg tolker artikkelen er veier reduksjonen i mengden kaffe opp for kapselen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 16:45   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kapselkaffe en miljøsynder?

Ah, ok. For produksjon av maskinen også?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-15, 18:56   #30
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er kapselkaffe en miljøsynder?


De prøver jo også for Dolce Gusto-systemet sitt:
https://www.dolce-gusto.no/NB/Dolce-.../jordbruk.aspx

Og så har man jo Tassimo-brigaden også:
http://www.terracycle.no/no/brigades...-brigaden.html

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-15, 17:08   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kapselkaffe en miljøsynder?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ah, ok. For produksjon av maskinen også?

Annen kaffe krever jo også maskin?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-15, 18:02   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kapselkaffe en miljøsynder?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Annen kaffe krever jo også maskin?

Ikke nødvendigvis. Søsteren min bruker bare dryppfilter, det er det vi er vokst opp med. En Bialetti til komfyren er jo i grunn ikke noe annet enn en kjele. Vi har riktignok en espressomaskin som sikkert ikke var miljøvennlig å lage. Men den bruker vel omtrent like mye kaffe som en kapselmaskin.

Ikke misforstå, det er supert om kapselmaskinene viser seg å være mer miljøvennlige enn traktekaffe, kjøpekaffe eller hva det nå erstatter. Særlig siden det er så innmari mange som kjøper det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 10:00   #33
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.400
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er kapselkaffe en miljøsynder?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Absolutt, det er veldig velegnet for resirkulering.

Men kan man levere kaspler noe sted?

Mener å ha lest at det kan leveres hos Nespresso, men mulig jeg tenker helt feil nå?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 14:32   #34
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er kapselkaffe en miljøsynder?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Mener å ha lest at det kan leveres hos Nespresso, men mulig jeg tenker helt feil nå?

Jepp. Hos alle Nespresso-butikker. Man kan også sende de i posten til dem (men det er jo en sånn halvgod løsning tenker jeg, da man må betale portoen selv slik jeg har forstått det, og jeg da tenker at det nok ikke er mange som gjør det).

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-15, 19:49   #35
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kapselkaffe en miljøsynder?

Jeg drikker kapselkaffe og det er ingen på mP3 som forsøker å gjøre noe med det ...#blizz

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no