Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Røykt svinekam

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-15, 17:59   #1
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Røykt svinekam

Har flere stykker i fryseren. Klassiske måten jeg tilbereder er å trekke i kraft(men ikke så lenge som det står på pakken, jeg vil da ha de saftige), kutte fra beina og skjære i skiver. Serverer med hjemmelagd søt tomatsaus, grønnsaker og poteter. Men utover denne fremgangsmåten og tilbehøret, forslag? Hva bruker dere til?

Pappa bruker av og til å marinere i honning osv og så steke i ovn men han ender likevel gjerne med den klassiske tomatsausen, poteter og grønnsaker til likevel. Og det ER jo godt, men. Ja, forslag?

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-03-15, 18:06   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røykt svinekam

Her er det brunsaus, potet, grønsaker og surkål som er klassikeren.

Jeg har brukt svinekamrester i pai og i omelett. Jeg liker også den røkte, salte smaken i følge med pasta og fløte. Da steker jeg grønsaker (løk, paprika, sukkererter, chilli, hva-det-måtte-være sammen med kjøtt i terninger, har over fløte og vender inn pasta til slutt.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-03-15, 18:30   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røykt svinekam

Jeg lager alltid brun saus av den kraften som svinekammen har trukket i og serverer med saus og kokte grønnsaker og tyttebærsyltetøy.

Evt. rester (eller sommerkotletter for den saks skyld) kan tilberedes som så:

Stek kjøttet for seg hvis det ikke er rester. Stek så sjampinjong og løk og ha i kjøttet (restene)i små biter og hell så over en putt fløte, ca. 250 gram ketchup og bland inn to ts karri. Server med ris, salat og baguetter.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 15:07   #4
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Røykt svinekam

Brun saus til altså, det var veldig fremmed tanke for meg merker jeg. Elsker egentlig det søte i tomatsausen til det røykte, salte kjøttet. Og ja, jeg skal forsøke å ha til pasta en gang, det var lurt, blir som en erstatning for bacon.

Jeg har landet på at det blir marinert i honning og stekt i ovnen denne gangen. Tenkte å gå for gratinerte poteter til også, resten har jeg ikke bestemt meg for.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 18:53   #5
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Røykt svinekam

Jeg har aldri sett eller spist svinekam med noe annet enn brunsaus.

Lyppa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 18:56   #6
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røykt svinekam

Brun saus, grønnsaker og poteter her.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 18:57   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røykt svinekam

Det eneste jeg har lagd til røkt svinekam er fløtegratinerte poteter og salat.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 19:27   #8
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Røykt svinekam

Acino - hvordan lager du tomatsausen? Det høres godt ut. Jeg pleier å lage skysaus, og serverer med poteter i en eller annen form, kokte aspargesbønner eller ertestuing av grønne erter.

__________________
tvillingbror og tvillingsøster - 2007
Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 20:13   #9
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Røykt svinekam

Jeg bruker ikke noe eksakt oppskrift men jeg surrer gjerne løk og gulerøtter(purre og paprika går også fint i), litt tomatpure(som "brennes" av) før jeg har i en boks knuste tomater og kraft fra trekkingen/stekingen av svinekammen. Smakssetter med salt og pepper om nødvendig. Kjører med stavmikser, runder av med en melke eller fløteskvett og godt med sukker. Vitsen med tomatsausen i akkurat dette øyemed er at den skal være en søt kontrast til det salte kjøttet.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 20:16   #10
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Røykt svinekam

Takk, den må jeg prøve neste gang jeg skal ha røkt svinekam.😋

__________________
tvillingbror og tvillingsøster - 2007
Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 21:26   #11
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Røykt svinekam

Typisk her heime er brunsaus, poteter og surkål.
På jobb serverer vi oftest med soppsaus, poteter, surkål og grønnsaker.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no