Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

… man tager en laksebit

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-10, 16:35   #1
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

… man tager en laksebit

... og so what?

Eg har fire stk frosne laksebitar på benken her. Håpar dei tiner raskt, for det er middag i dag. Eg tenkte å ha ris, salat og soyasaus til, men merker at eg treng meir inspirasjon.

Tar gjerne imot lakseoppskrifter her

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 16:40   #2
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Jeg synes det er supergodt med fullkornstagliatelle til laks. Masse salat og saus til.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 16:43   #3
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: … man tager en laksebit

kva saus da?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 16:44   #4
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Vi pleier å steke laksen med masse sojasaus, sånn at den blir litt svart utenpå. Det er veldig godt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 16:46   #5
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Jeg liker det tradisjonelle med agurksalat feks. Og så er det veldig godt med rømme til fisk...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 16:47   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Jeg må ha rømmesalat til laks. Jeg river opp 1/2 - 1 salathode og skjærer et litt syrlig, godt eple i terninger. Gjerne to epler også. Og annet du liker, men salat + eple er et must. Så blander du 1 beger lettrømme med en teskje sitronsaft, en spiseskje sukker eller Sukrin eller annet søtt, litt salt og pepper og en dæsj eddik. Smak til. Hell det over salaten og bland godt og la det stå i kjøleskapet en stund. NYYYDELIG til laks, alle som har spist det her har skrytt veldig og "adoptert" den. Agurksalat er også veldig godt til laks, men jeg sløyfer den ofte og har agurk i rømmesalaten heller.

Jeg pleier å bruke Irma sin oppskrift på sesamlaks (ligger i kokeboka hennes her inne), de gangene jeg ikke lager pestolaks (laksefilet smurt med pesto, rømme, hvitløk og sitronpepper i sølvfoliepakke).

Åh, en annen ting som er supert til laks, er chili-agurksalaten min! Bland skivet agurk med masse sweet chilisaus og la det trekke i en halvtimes tid. Litt eddik også om du vil. Knallgodt til både laks og kylling.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 16:50   #7
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

kva saus da?

Det tør jeg selvsagt ikke si høyt her inne.....

Lofoten fiskesaus fra Toro.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 17:09   #8
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.173
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Masse sprøe grønnsaker, pesto og soltørkede tomater + ris. Fisken steker du med litt sitronpepper, vårløk og spinat.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 17:31   #9
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Blå: du snakkar om å steike i ovnen, sant? Ikkje på panne? Ser ikkje for meg soyasaus på panne...

Iset: den salaten høyres fantastisk ut! Eg har seterrømme - det burde jo gjere samme nytten. Kor finn eg Irma sin sesamlaks forrsten?

Camomillla: du steiker laksen på panne, saman med spinat altså? Brukar du fersk spinat eller frossen?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 17:36   #10
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Vi lagde fantastisk god laks i folie forrige dagen, med ananas og cherrytomater på. Det ble kjempegodt.


(hil sen fra snupsen som ikke syns det er så gøy at jeg bruker datamaskina)

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 17:44   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Iset: den salaten høyres fantastisk ut! Eg har seterrømme - det burde jo gjere samme nytten. Kor finn eg Irma sin sesamlaks forrsten?

Jepp du kan bruke seterrømme, jeg bruker lettrømme fordi jeg liker den friske smaken bedre, men det gjør du akkurat som du vil med.
Her er Irma sin laks, den er knallgod! Skroll litt nedover siden.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 17:45   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Vi ovnssteker laksen og så pannesteker vi en del grønnsaker; brokkoli, sukkererter, gulrot, minimais, vannkastanjer, løk eller hva man ellers har. Dette serveres med kokt ris og soyasaus. Uhyre enkelt!

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 18:00   #13
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Her var det mye interessante tips!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 18:03   #14
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Forvella blomkål i rømme er svært godt til laks. Gjerne med litt sitron og friske urter i.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 18:17   #15
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Vi bruker laks i mange ulike varianter, sjelden jeg lager det helt likt. I wok med wokgrønnsaker og tamarisaus (tilsvarer soya, bare glutenfri). i wok med wokgrønnsaker og kokosmelk og karri, ovnsbakt med grønnsaker og pasta til, ovnsbakt med grønnsaker og hjemmelaget potetmos, ovnsbakt med tomatsaus... Vi har laks en gang i uken stort sett, så da må vi variere litt hvordan det lages!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 18:23   #16
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

... og tamarisaus (tilsvarer soya, bare glutenfri).

ah, det var eg ikkje klar over

Eg brukar glutenfri soyasaus da - er mulig å få tak i. Skal sjå etter tamarisaus også

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 18:39   #17
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Jepp, glutenfri soyasaus finnes jo også, men tror det er et eller annet annet med den som gjør at jeg velger tamari.... husker ikke helt. :alt for mange intoleranser: Tamari smaker litt mer i hvert fall, og er mindre salt, det er jo fint.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 18:42   #18
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Pakk den i aluminumsfolie sammen med grønnsaker, smør, salt og pepper.

Hollandaisesaus er godt til laks.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 18:45   #19
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Jeg synes det er fantastisk å legge dem i en ildfast form, salte litt og stryke på finhakket fersk ingefær. Fersk ingefær får du kjøpt i små glass ferdig most, praktisk. Ved siden av ville jeg foretrekke wokede grønnsaker og kokt ris.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 19:26   #20
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.173
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: … man tager en laksebit

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Camomillla: du steiker laksen på panne, saman med spinat altså? Brukar du fersk spinat eller frossen?

I panne ja, når laksen nesten er ferdig legger du oppi vårløk og fersk spinat, da pleier jeg ta lokket over.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no