Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[spinoff] Du som tror på Gud, hva er ditt forhold til Bibelen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-14, 10:27   #1
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

[spinoff] Du som tror på Gud, hva er ditt forhold til Bibelen?

Lever du som Bibelen sier, følger du noen av retningslinjene eller påvirker den ikke livet ditt i det hele tatt? Dette er noe jeg har lurt på lenge, men aldri egentlig spurt om.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 10:33   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Du som tror på Gud, hva er ditt forhold til Bibelen?

Man kan tro på Gud uten å ha et forhold til Bibelen, for det sentrale i Bibelen er først og fremst at Jesus er Guds sønn og døde for våre synder for å gjenopprette forholdet mellom Gud og mennesker (adskillelsen som følge av syndefallet i Edens hage). Ikke alle som tror på Gud er kristne.

Jeg er kristen, og Bibelen er viktig for meg. Hovedbudskapet først og fremst, at Jesus har frelst oss, og at størst av alt er kjærligheten. Jeg vil på ingen måte påstå jeg lever et veldig bibeltro liv, for det gjør jeg ikke, men samtidig vekker det gjerne oppsikt at mannen min og jeg ikke bodde sammen før vi giftet oss, f eks.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 12:31   #3
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Du som tror på Gud, hva er ditt forhold til Bibelen?

Dette er et spørsmål du kan få ganske mange ulike svar på, det kommer blant annet på hvordan man ser på bibelen. Det er jo ikke én bok, men mange som er satt sammen i samme perm av mennesker som mente å ha peiling på hvilke skrifter som var de riktigste. Mange av dem er også overlevert muntlig før de ble skrevet ned, og endel av dem er brev skrevet til enkeltpersoner eller menigheter og bærer dermed preg hvordan forholdene var der brevene skulle. Måten å skrive på har også tildels samme stil som andre bøker skrevet i samme tidsrom. Dette gjør at jeg ikke kan forstå de som har en veldig bokstavtro bibelforståelse. Derimot gir det et ganske godt bilde av Jesus, de første kristne og endel historie, og jeg mener det er en viktig bok. Evt bøker. Jeg har lest hele, kjenner deler av den vesentlig bedre enn andre og det påvirker livet mitt definitivt. Men som du skjønner ser jeg ikke på den som en samling leveregler.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 12:35   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Du som tror på Gud, hva er ditt forhold til Bibelen?

Jeg er ikke-troende, men kan (kunne) min bibel svært godt, og den har definitivt påvirket hvordan jeg lever livet mitt i stor grad.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 13:08   #5
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [spinoff] Du som tror på Gud, hva er ditt forhold til Bibelen?

Det er der det står om, det som er kristendommen for meg, at Gud blei inkarnert og prøvde livet som menneske, før han døde for å helbrede skaden mellom Gud og menneskene og deretter seira over ondskapen. Det betyr mykje for meg. Og dei orda som seier noko om at Gud bryr seg om og er der i lykke og ulykke, som ei kjelde eg kan søke kraft fra. Det er mitt forhold til bibelen. Levereglene der er jo i takt (for det meste) men det som er i mange av religionene, så sånn sett pregar jo dei livet mitt.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 13:29   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Du som tror på Gud, hva er ditt forhold til Bibelen?

Bibelen er viktig for meg, men jeg leser Bibelen historisk-kritisk og som alle andre som leser Bibelen så tolker jeg det som står der. Det gamle testamentet er viktig som bakgrunnsmateriale for å forstå det nye og helheten er viktigere enn delen.
Jeg ser ikke på Bibelen som en detaljert oppskrift på livet og troen. Bibelen er 66 veldig ulike bøker skrevet ned av veldig ulike mennesker i ulike kulturer og tidsrom. Det er også noe av det som gjør den bra slik jeg ser det. Den gjenspeiler mye.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-14, 14:05   #7
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [spinoff] Du som tror på Gud, hva er ditt forhold til Bibelen?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg er ikke-troende, men kan (kunne) min bibel svært godt, og den har definitivt påvirket hvordan jeg lever livet mitt i stor grad.

Der har du meg også. Den gyldne regel er i stor grad mitt moralske kompass.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no