Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-18, 10:50   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Som barn drev jeg med masse håndarbeid; perlevev, makramé, båndvev, peddik, filleryeveving og en rekke annet, men mye har dessverre gått i glemmeboka. Nå er jo masse av dette på full fart inn igjen, og det arrangeres vevekurs, kardekurs, spinnekurs, fargekurs m.m.

Jeg har lyst til å ta opp igjen båndveving og perleveving, rett og slett fordi jeg ønsker meg fine belter. Og jeg finner ikke til salgs de jeg har sett for mitt indre øye. Fordelen med båndvevning og perleveving er jo at det kan gjøres i en obosleilighet, jeg trenger ikke en gigantisk vevstol stående.

Jeg må nok ta et kurs, for jeg husker veldig lite av det.

Er det flere som vever her inne? Eller driver med andre håndarbeidsteknikker som ikke er så vanlige?

__________________


Sist redigert av Tallulah : 21-04-18 kl 10:58.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 11:05   #2
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

«Verver du? Eller driver du med andre hersketeknikker?»

:trenger kaffe eller tur til Specsavers:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 11:09   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 11:41   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Jeg har gått på husflidskole, og har lært å veve både billedvev og filleryer og sjal og løpere og litt av hvert, men jeg driver ikke med det.

Hadde en allsidig barndom og ungdom sånn håndarbeidsmessig: Peddik, makrame, voksbatikk, applikasjon, patchwork, kobberstikk, emaljesmykker... Did it all!

(Du husker geriljavevingen, «å veve er å leve» med Bård og Harald?)

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 11:58   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Haha, det husker jeg ikke Fili! Må søkes opp.

Høres ut som vi har hatt ganske lik håndarbedsoppvekst. Har ikke laget kobberstikk, men linotrykk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 12:31   #6
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Jeg har gått på kurs i nålebinding (Oslo stitch). Kan bare rundt og rundt, så det blir mange pulsvarmere.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 12:41   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Næh, hvorfor heter det Oslo stich? Jeg trodde det først var stedet du hadde gått på kurs!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 12:57   #8
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Det har navn etter et plagg funnet i Oslo. (Se det nå oversettes til Oslosting.)

Jeg fant dette fra nettsiden Nålebindingskurs

Sitat:

Oslosting har fått navn etter et funn av en vott i gamlebyen i Oslo, datert tilbake til ca 1000 e. Kr.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 13:00   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Jeg driver ikke med noe sånt. Har lært, siden jeg har ei mor som kan alt og er veldig interessert, og har jobbet iherdig for å videreføre kunnskapen til neste generasjon, men jeg har aldri greid å få opp interessen eller kjenne noen glede ved å holde på med slike ting.

Da holder jeg meg heller til andre hersketeknikker.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 21-04-18 kl 14:12.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 13:06   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

My:

Eowyn: så interessant! Jeg ble sittende å se på diverse vevevideoer på YouTube, og lærte nettoppnav en amerikansk håndarbeidslærer at den første brikkeveven ble funnet i Osebergskipet! Den har jeg sett faktisk. Før det hadde man funnet bånd som man trodde var brikkevev, men Osebergfunnet var det første beviset.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 13:20   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Jeg har en amerikansk slektning som driver med båndveving og hun holdt på å dø av begeistring da hun var i Norge og vi var på folkemuseet og hun traff en båndveverske der. Jeg ble mest begeistret for at jeg lærte meg å pjone.

Da jeg vokste opp, lærte vi mål ulike teknikker - jeg har også holdt på med makrame, batikk, pedikk, applikasjoner, emaljesmykker og ulike strikke- og hekleteknikker.

Per i dag strikker jeg mest, hekler av og til og når jeg finner pjonenålen min, skal jeg gjøre ferdig de håndleddsvarmerne jeg begynte på for et par år siden.

Jeg kunne godt tenke meg å lære meg båndveving.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 21-04-18 kl 16:12.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 13:53   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Skal vi ta et kurs sammen, pøblis? På Spinnvilt eller i et av husflidslagene?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 14:11   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Jeg kan veve bånd, i teorien ihvertfall. Har noe påbegynt liggende...
Sjekk ut Museumshåndverkerne på folkemuseet (de har nettside) når det gjelder utstyr til bandvev og annet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 14:11   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Kvalifiserer hardangersøm som gammelt nok?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 15:19   #15
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.040
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Det er kanskje ikke så gammelt, men jeg tenkte å bestille knyttepakke fra Rauma Ull og prøve meg på en rye.
http://www.raumaull.no/produkter/ryer

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 16:11   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Skal vi ta et kurs sammen, pøblis? På Spinnvilt eller i et av husflidslagene?

Ja! Det har jeg lyst til!

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 16:29   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Kvalifiserer hardangersøm som gammelt nok?

Det er imponerende håndverk. Jeg har en hardangersømduk farmor lagde til meg da jeg var barn som jeg aldri har brukt. Det må jeg gjøre noe med. Men jeg er så redd for den.

Opprinnelig lagt inn av Isa, her.

Det er kanskje ikke så gammelt, men jeg tenkte å bestille knyttepakke fra Rauma Ull og prøve meg på en rye.
http://www.raumaull.no/produkter/ryer

Kult! Det ante jeg ikke at de hadde

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Ja! Det har jeg lyst til!

Sier i fra når jeg finner kurs!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 16:41   #18
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Haha, det husker jeg ikke Fili! Må søkes opp.

Høres ut som vi har hatt ganske lik håndarbedsoppvekst. Har ikke laget kobberstikk, men linotrykk.

Ja det glemte jeg. Hadde grafikk et helt år, så jeg laget både linosnitt, koldnålsraderinger, etsing og litt av hvert.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 17:34   #19
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vever du? Eller driver du med andre eldre håndarbeidsteknikker?

Det har jeg også gjort på skole i hin hårde dager, Filifjonka. Men aldri på egenhånd siden.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no