Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva slags solskjerming/"gardiner" skal vi ha?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-09, 23:31   #1
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.322
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Hva slags solskjerming/"gardiner" skal vi ha?

Vi bygger nytt hus, og nærmer oss snart innflytting. Vi har store vindusflater (kvadratiske), som trenger solskjerming. Jeg er ikke gira på utvendige persienner, selv om det kanskje er den beste solskjermingen?

Er også usikker på gardinbruken. Passer jo ikke med vanlige gardiner på så store vinduer synes jeg, og man må uansett ha noe for å skjerme mot solen.

Vi har en ganske enkel stil, med "letthet" på alle vegger i hovedetasjen, glatte vegger og det vil komme eik plank på gulvene. Vil ikke kalle det minimalistisk, men heller ikke det motsatte. Lander vel litt midt i mellom tenker jeg.

Her er vinduene:
(180x180, verandadøra er 200x200)














__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 23:33   #2
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.322
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags solskjerming/"gardiner" skal vi ha?

Har sett litt her inne:
www.kirsch.no

Plissegardiner:



Lamellgardiner:



Facette:



Silhouette:


__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 23:39   #3
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags solskjerming/"gardiner" skal vi ha?

I min verden er lameller det fineste til en moderne bolig med store vinduer.

(Ja, vi har lameller, men har 96-modell-hus ...)

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 23:43   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags solskjerming/"gardiner" skal vi ha?

Jeg liker lameller. Ellers er det flere leverandører av solbriller til huset (transparente, utvendige rullegardiner). Noen kaller det "screen".

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 23:58   #5
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.322
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags solskjerming/"gardiner" skal vi ha?

Solbriller til huset? Det har jeg aldri hørt om. Jeg har hatt besøk fra en lokal gardinbutikk, og de anbefalte også lameller, mener det passer best. Jeg er også enig, men har ikke helt mannen med meg....... Han mener det ikke er god nok solskjerming.

Med lameller så mister man jo også vinduskarmene, vi har ikke vinduene helt ned til gulvet. Men jeg har ikke tenkt å ha så mye der altså, passer uansett ikke med barn på 1 og 3 år.

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 09:41   #6
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags solskjerming/"gardiner" skal vi ha?

Facetten fra Kirsch er nyyydelig
Fungerer kjempefint.
Ellers så kan jeg anbefale Pliseer type Cordless.
Cordless har ingen snorer du drar de opp og ned med, de betjenes med grep. De har jeg i stuen og på gjesterommet. Kjempefine. Velger du Duette dukene får du heller ikke hull til snorgjennomføringene spm fester topp og bunnlist sammen.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 10:12   #7
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.322
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags solskjerming/"gardiner" skal vi ha?

Takk Camomilla, har du bilder å vise? Fungerer det på så brede vinduer tror du?

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 10:59   #8
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva slags solskjerming/"gardiner" skal vi ha?

Jeg hadde slike store vinduer der jeg bodde sist. Der hadde jeg persienner montert inne i vinduskarmen. Ingen gardiner. Jeg fikk vist karmene og hadde solbeskyttelse tilgjengelig.
Nå har jeg også et par persienner som skjermer litt, men de er av typen i tre og bygger alt for mye når de er trekt opp. De jeg hadde før var i metall og bygde mye mindre.
Persienner er billige og enkle til jeg får overtalt min kjære til å kjøpe plissegardiner. Jeg synest lameller passer best når vinduene går helt i gulvet, ikke med så markerte karmer. Da må de i så tilfelle monteres inne i karmen slik vi tenker å gjøre på soverommet til vesla.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 13:40   #9
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags solskjerming/"gardiner" skal vi ha?

Man ser oftere screen på industribygg, men det er altså utvendige rullegardiner som man kan se gjennom (man ser bedre gjennom fra innsiden enn fra utsiden) - ergo solbriller. De er veldig effektive i å redusere soloppvarming.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 14:54   #10
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags solskjerming/"gardiner" skal vi ha?

Jeg synes lameller er superfint, men jeg tror nok kanskje mannen din har et poeng med solskjermingen. Det er nok kanskje ikke det mest effektive sånn sett.

De "solbrillene" hørtes jo smart ut da!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 18:09   #11
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.322
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva slags solskjerming/"gardiner" skal vi ha?

Veronal: Sånn ja! Bedre enn utvendige persienner iallefall

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 20:18   #12
Rabarbra
Superaktiv
 
Rabarbra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 330
Rabarbra er litt kul
Standard

Sv: Hva slags solskjerming/"gardiner" skal vi ha?

Jeg ville ha hatt lameller eller persienner (som jo finnes i masse ulike farger og utførelser), evt utvendig persienner som definitivt skjermer for sol best. Vi har både lameller og persienner, og lamellene er nok litt "bølgete" her og der etter at vår sønn har "lekt" med dem Men, men, hus skal brukes og det vises ikke SÅ godt! Husker ikke på hvor mange vinduer du sa du hadde, men det er ikke sikkert lameller er tilstrekkelig som solskjerming dersom solen står på vinduene hele dagen. Det samme gjelder vel all form for innvendige gardiner etc. Det er vel sånt en må prøve seg litt fram med. Lykke til med valget!

Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 20:22   #13
Rabarbra
Superaktiv
 
Rabarbra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 330
Rabarbra er litt kul
Standard

Sv: Hva slags solskjerming/"gardiner" skal vi ha?

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Jeg hadde slike store vinduer der jeg bodde sist. Der hadde jeg persienner montert inne i vinduskarmen. Ingen gardiner. Jeg fikk vist karmene og hadde solbeskyttelse tilgjengelig.
Nå har jeg også et par persienner som skjermer litt, men de er av typen i tre og bygger alt for mye når de er trekt opp. De jeg hadde før var i metall og bygde mye mindre.
Persienner er billige og enkle til jeg får overtalt min kjære til å kjøpe plissegardiner. Jeg synest lameller passer best når vinduene går helt i gulvet, ikke med så markerte karmer. Da må de i så tilfelle monteres inne i karmen slik vi tenker å gjøre på soverommet til vesla.

Jeg synes ikke karmene er et problem når det gjelder lameller og gardiner - de festes inni karmen (det er jo uansett finest spør du meg) og kan flyttes så langt ut fra vinduet som en ønsker når en monterer dem. Er mer skep på plissegardiner på så brede karmer, men det går sikkert helt fint det også.

Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no