Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Perspektiv

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-08, 12:43   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Innlegg

Perspektiv

Fikk denne på mail, sikkert fler som har sett den men...

En dag tok faren til en rik og velstående familie sønnen med seg på en tur ut på landet med den hensikt å vise ham hvordan fattigfolk levde.
De bodde noen dager på en gård hos en familie som måtte ansees for å være svært fattige.
På turen hjem spurte faren sønnen, "Hvordan likte du turen?"
"Det var kjempe flott far"
"Så du nå hvordan fattigfolk lever" spurte faren
"Å ja" svarte sønnen.
"Så si meg, hva lærte du av denne turen?" spurte faren
Sønnen svarte da:
"Jeg så at vi har en hund og de hadde fire.
Vi har et badebasseng som rekker bort til midten av hagen vår mens de har en endeløs elv."
Vi har importerte små lanterner i hagen vår, mens de har en hel stjernehimmel om natten.
Gårdsrommet foran huset vårt når frem til inngangsporten mens deres strakte seg helt til horisonten
Vi har et lite stykke land å bo på, de hadde marker som strakte seg bortenfor synsranden.
Vi har tjenere til å servere oss, mens de serverte andre.
Vi må kjøpe maten vår, de høster sin egen.
Vi har høye murer rundt eiendommen vår for å beskytte oss, mens de har venner som beskytter dem."
Guttens far var helt målløs.
Så la sønnen til: "Takk far fordi du viste meg hvor fattige vi er".
Er ikke perspektiv en vidunderlig ting? Det får deg til å undres på hva som ville hende vist vi alle takket for alt som vi har istedenfor å bekymre oss for det som vi ikke har.
Sett pris på hver enkelt ting som du har, spesielt venner!
"Livet er for kort og venner kan vi aldri få for mange av "

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 13:02   #2
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Perspektiv

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 13:10   #3
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perspektiv

Trodde poenget med sånne historier var at fattige skulle føle seg rike, ikke at rike skulle føle seg fattige?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 13:31   #4
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Perspektiv

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Trodde poenget med sånne historier var at fattige skulle føle seg rike, ikke at rike skulle føle seg fattige?

Jeg tror poenget med denne historien var å se at fattig og rik er relative begreper som endrer seg i henhold til hvilket perspektiv man har.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 13:34   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perspektiv

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Trodde poenget med sånne historier var at fattige skulle føle seg rike, ikke at rike skulle føle seg fattige?

Kanskje poenget var å overraske slike som deg som tror de vet slutten.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 13:38   #6
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perspektiv

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Jeg tror poenget med denne historien var å se at fattig og rik er relative begreper som endrer seg i henhold til hvilket perspektiv man har.

Tror du det?

Jeg tror poenget var at man skulle la være å jobbe overtid, fordi det er ikke noe vits i å være rik, dersom barnet ditt uansett er for dum til å skjønne hvor viktig materielle ting er.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 13:47   #7
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Perspektiv

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Tror du det?

Jeg tror poenget var at man skulle la være å jobbe overtid, fordi det er ikke noe vits i å være rik, dersom barnet ditt uansett er for dum til å skjønne hvor viktig materielle ting er.

Ja, du kan se det slik om du ønsker. Men jeg synes min versjon var bedre

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 13:54   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perspektiv

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Tror du det?

Jeg tror poenget var at man skulle la være å jobbe overtid, fordi det er ikke noe vits i å være rik, dersom barnet ditt uansett er for dum til å skjønne hvor viktig materielle ting er.




Moralen er: Hvis du ikke har smarte unger trenger du ikke jobbe overtid. Ergo kan de få slippe å spise fisk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 14:03   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perspektiv

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Ja, du kan se det slik om du ønsker. Men jeg synes min versjon var bedre

Min var best!




:vi må få ordnet med forskjellige avatarer snart:

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 14:07   #10
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perspektiv

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Kanskje poenget var å overraske slike som deg som tror de vet slutten.

Jeg tror ikke noenting om sånne historier jeg, jeg er som oftest fylt av forbauselse når jeg leser dem.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 14:10   #11
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perspektiv

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.




Moralen er: Hvis du ikke har smarte unger trenger du ikke jobbe overtid. Ergo kan de få slippe å spise fisk.

Nettopp!

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 14:30   #12
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Perspektiv

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.




Moralen er: Hvis du ikke har smarte unger trenger du ikke jobbe overtid. Ergo kan de få slippe å spise fisk.

Og jeg som nettopp har begynt å gi Knotten makrell i tomat på brødskiva. Har jeg gjort uopprettelig skade?

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 14:32   #13
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perspektiv

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Og jeg som nettopp har begynt å gi Knotten makrell i tomat på brødskiva. Har jeg gjort uopprettelig skade?

Neppe på annet enn klærne. :erfaren:

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 14:37   #14
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perspektiv

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Og jeg som nettopp har begynt å gi Knotten makrell i tomat på brødskiva. Har jeg gjort uopprettelig skade?

Altså, jeg er redd for at han kommer til å bli virkelig smart og ende opp som fattig akademiker. Paris Hilton har derimot spiste lite makrell i tomat på brødet sitt og hun er rik.

Jeg synes du bør tenke litt på den fremtidige økonomien til barnet ditt jeg.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 15:07   #15
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perspektiv

Jeg synes faren i historien var usedvanlig dårlig til å parere utsagnene til sønnen.
"Tøysegutt. Tror du virkelig de eier den elven? Den er offentlig, den er like mye vår, og du kan bade der når du vil."
"Hvis du har lyst til å servere oss fra nå av, så værsågod ..."
"Jeg skal love deg at de ikke eier tomt helt til horisonten, da kunne de solgt unna hyttetomter og fått råd til den parabolantennen de så sårt trenger."
"Og hva skal du egentlig med stjernehimmel? Hvis du vil se stjerner, så kan du vente til vi skal til Kvitfjell i vinterferien."
osv, osv.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 21:32   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perspektiv

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jeg synes faren i historien var usedvanlig dårlig til å parere utsagnene til sønnen.
"Tøysegutt. Tror du virkelig de eier den elven? Den er offentlig, den er like mye vår, og du kan bade der når du vil."
"Hvis du har lyst til å servere oss fra nå av, så værsågod ..."
"Jeg skal love deg at de ikke eier tomt helt til horisonten, da kunne de solgt unna hyttetomter og fått råd til den parabolantennen de så sårt trenger."
"Og hva skal du egentlig med stjernehimmel? Hvis du vil se stjerner, så kan du vente til vi skal til Kvitfjell i vinterferien."
osv, osv.

Egentlig er det en litt trist historie om en ikke veldig oppvakt unge og en enda dummere pappa, men heldigvis er slutten lykkelig siden de jo tross alt er rike.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no