Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Personalsituasjon i barnehagen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-08, 18:07   #41
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Å nekte betaling er noe vi vurderer. (men da helst i kombinasjon med alle de andre kommunale barnehagene i bydelen, sånn for virkelig å skape litt oppstuss.)

Jeg kvesser klørne til møtet i kveld nå.

:går til madrassene:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 18:36   #42
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Altså finnes det ingen norm?

Nei, dessverre.

Opprinnelig lagt inn av StiBy, her.

Jeg er førskolelærer og jobber i barnehage. Kan likevel ikke lover og regler for akkurat dette emnet utenat. (Må sjekke i div lovverk o.l)
Men jeg vet at det skal være maks 6 barn pr voksen. (3 barn pr voksen for barn under 3 år.)

Det er det det pedagogiske personalet og deres fagforeninger som ønsker at skal være normen, men kravet er bare den vage fomuleringen "tilstrekkelig bebanning" i tillegg til det som er krav i forhold til pedagogisk personale.

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Sitert fra artikkelen over:
"Barnehager i Oslo skal ha én førskolelærer og to assistenter på en avdeling med ni små under 3 år eller 18 eldre barn."

Dette er det som praktiseres de fleste steder i landet, men vi gikk vanvittig mange runder på dette her jeg bor for noen år tilbake da det var ansettelsesstopp og alle barnehagene fikk redusert bemanning. Hos oss betydde det at det bare var to voksne på avdelingen to dager i uka i nesten ett år. Det sier seg selv at det da bare blir oppbevaring. Ingen turer, ikke noe pedagogisk tilbud. Vi kom ingen vei med dette før politikerne gjorde om på vedtaket nesten et år etterpå, rett og slett fordi det ikke finnes normer.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 18:37   #43
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Å nekte betaling er noe vi vurderer. (men da helst i kombinasjon med alle de andre kommunale barnehagene i bydelen, sånn for virkelig å skape litt oppstuss.)

Jeg kvesser klørne til møtet i kveld nå.

:går til madrassene:

Vi truet med det, men fikk bare til svar at det var nok folk som sto i kø for barnehageplass, så etter et par måneder uten betaling ville plassen bli oppsagt. Nå skal det jo være full dekning så en sånn trussel er vel ikke like effektiv som den var da.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 18:43   #44
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

På et møte som skulle omhandle dette, hadde jeg krevd at det stilte en representant fra Bydelen. Ellers blir det fort at barnehagen sier at "jammen vi forholder oss til hva bydelen sier blablabla"

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 22:59   #45
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Hvorfor jobber det ikke flere blekkspruter i barnehagen forresten? Kanskje det kan løse bemanningsproblemene...? "Her er Akkar, den nye vikaren!"

Opprinnelig lagt inn av http://no.wikipedia.org/wiki/Blekksprut

Alle blekksprutene ble vervet som miljødetektiver på 90-tallet, og fortsatt er det denne karierreveien de fleste blekkspruter velger å følge.

Her er nok noe av forklaringen, lønningene må nok bli bedre før blekksprutene i større grad velger barnehagen som arbeidsplass. (Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Blekksprut)

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 23:11   #46
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Da er det i såfall veldig lenge siden det var en regel som var nedfelt i loven, for når jeg gikk ut fra lærerskolen for snart 16 år siden så sto det det samme som nå. Men normen er en førskolelærer og 2 assistenter. Evt 2 førskolelærere og 2 assistenter med litt flere barn.

Når det gjelder 1. klasse så tror jeg at det har med antall barn i forhold til om det er assistent eller ikke. Jeg mener en lærervenninne sa at hun fikk assistent dersom barnetallet oversteg 18.

Dette stemmer i allefall ikke.... Det var en regel på dette med en gang 6-åringene kom inn i skolen, men nå er det opp til den enkelte skole å bestemme dette. Det er ingen tak på antall elever pr. pedagog. Så i teorien kan det være 35 elever pr. pedagog.... Det eneste som pr i dag begrenser klassestørrelsene er areal i klasserommet. Hver elev har krav på et visst antall kvm. Lite klasserom = liten klasse.

På skolen der jeg jobber er det en pedagog pr. 22 elever i 1. klasse. I tillegg er det en pedagog som går på toppen av disse (så 1 1/3 pedagog pr. klasse). Assistentene som er i klassene er på enkeltelever med spesielle behov (og dem er det i grunnen mange av....).

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 23:51   #47
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Angående tilbakeholding av betaling, jeg vet at i den barnehagen min sønn går i i dag klarte foreldrene å trumfe igjennom ventilasjonsanlegg ved hjelp av (bl.a.) denne metoden. De opprettet en sperret konto hvor alle foreldrene betalte inn penger hver måned, og slik unngikk de at plassen ble sagt opp. Kommunen hadde visstnok ikke lov til det, så lenge de kunne dokumentere at pengene var fryst på denne kontoen (eller noe i den duren).

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 09:44   #48
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Angående tilbakeholding av betaling, jeg vet at i den barnehagen min sønn går i i dag klarte foreldrene å trumfe igjennom ventilasjonsanlegg ved hjelp av (bl.a.) denne metoden. De opprettet en sperret konto hvor alle foreldrene betalte inn penger hver måned, og slik unngikk de at plassen ble sagt opp. Kommunen hadde visstnok ikke lov til det, så lenge de kunne dokumentere at pengene var fryst på denne kontoen (eller noe i den duren).

Ah. Utmerket. Veldig god idé. Tusen takk for verdifull hjelp, Kaz!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 10:10   #49
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Hvordan gikk møtet, aC?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 10:13   #50
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Hvordan gikk det igår?
Tror nok dette er noe som desverre mange barnehager sliter med.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 10:40   #51
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Dette stemmer i allefall ikke.... Det var en regel på dette med en gang 6-åringene kom inn i skolen, men nå er det opp til den enkelte skole å bestemme dette. Det er ingen tak på antall elever pr. pedagog. Så i teorien kan det være 35 elever pr. pedagog.... Det eneste som pr i dag begrenser klassestørrelsene er areal i klasserommet. Hver elev har krav på et visst antall kvm. Lite klasserom = liten klasse.

På skolen der jeg jobber er det en pedagog pr. 22 elever i 1. klasse. I tillegg er det en pedagog som går på toppen av disse (så 1 1/3 pedagog pr. klasse). Assistentene som er i klassene er på enkeltelever med spesielle behov (og dem er det i grunnen mange av....).

Men jeg sa vel ikke noe om flere pedagoger gjorde jeg vel? Det min lærervenninne sa var at dersom barnetallet oversteg 18 eller var det 19 så fikk hun en assistent inn som hjelp. Om det er sånn enda eller om det var noe som bare var vanlig på den skolen hun jobbet det vet jeg ikke.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 11:24   #52
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Det gikk så som så. Dette er nok en lang prosess, og førsteprioritet for meg er at uteområdene sikres når det jo opplagt ikke er nok mennesker på jobb til at de har full oversikt over barna.

Nye møter etter vinterferien, da blir det med bydelsrepresentanter (SU-møte), og da håper jeg på mer konkrete svar.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 22:16   #53
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det har vel faktisk vært to, tre ansatte pr. 48 barn. Nå skal vi se om jeg får ristet litt opp her, snakket akkurat med en ansvarlig.

Hjelpe meg! Jeg jobbet i en barnehage der vi ba foreldrene hente ungene før stengetid fordi vi var tre voksne på noe sånt som rett i underkant av tredve barn! Ble litt overrasket over at de ikke stengte barnehagen på den dag med så få ansatte

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no