Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Personalsituasjon i barnehagen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-08, 10:42   #1
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Personalsituasjon i barnehagen?

Vet ikke helt hvor denne passer, så jeg legger'n med røkla. Modder, feel free to move.

Uansett. I mine håpefulles barnehage er det en veldig presset personalsituasjon. Det er problematisk å fylle de ledige stillingene, og sykefraværsprosenten går stadig oppover. Siden det er en svær barnehage går det fort utover sikkerheten, spesielt på de store uteområdene, når det blir for få på jobb. I tillegg kjører bydelen (jeg tror det gjelder hele?) på med en håpløs 16-dagersregel, dvs. at vikar ikke blir satt inn utenfra før etter 16 dagers fravær. Opplagt for å spare masse penger, men håpløst for de andre ansatte, og etterhvert også da barna.

Hva er reglene? Hva kan foreldrene kreve? Er det ikke lovpålagt antall ansatte pr. barn? Og hva er egentlig konsekvensene når dette brytes? Og hvordan er det i deres barnehager?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 10:56   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Her abonnerer jeg også.

Vi har en hardt presset situasjon i vår barnehage for tiden, med diverse sykemeldinger osv.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 11:27   #3
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Jeg tittet litt i barnehageloven, men den sier så vidt jeg kan se bare at:

Sitat:

Bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet.

Hva nå det betyr...

Barnehageloven ligger her:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...e=barnehage*&&

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 11:30   #4
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Fant noe mer på Kunnskapsdepartementets sider:

Sitat:

Barnehageloven har ikke detaljerte regler om bemanningen, men loven krever at bemanningen skal være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. Denne regelen sier ikke noe bestemt om hvor mange voksne det skal være, men at barnehagen skal ha til­strekkelig bemanning til at virksomheten kan drives i tråd med lovens formål og rammeplan for barnehagen. Bemanningen skal sikre at barna får omsorg og tilsyn, men skal også være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. Barnehageeier er ansvarlig for dette.

Forskrift om pedagogisk bemanning gir regler om hvor mange barn det kan være pr. pedagogisk leder. Pedagogisk leder skal være utdannet førskolelærer. Forskriften sier at: Det skal være én pedagogisk leder pr. 14–18 barn når barna er over tre år og én pedagogisk leder pr. 7–9 barn når barna er under tre år og barnas daglige oppholdstid er over seks timer. I tillegg skal hver barnehage ha en styrer som er utdannet førskole­lærer.Kommunen fører tilsyn med at bemanningen er tilstrekkelig.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/....html?id=88029

Altså finnes det ingen norm?

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 11:41   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Hm. Jeg trenger skyts til et møte i kveld. Akkurat nå gir vi beng i om det er pedagoger eller ikke på avdelingene, så lenge noen passer på at ungene ikke tar livet av seg selv og andre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 11:53   #6
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hm. Jeg trenger skyts til et møte i kveld.

Media?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 11:54   #7
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Det er jo heilt bak mål at ein skal måtte vere redde for om borna vert passa på i barnehagen.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 11:56   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Media?


Det vurderes.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 12:01   #9
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hm. Jeg trenger skyts til et møte i kveld. Akkurat nå gir vi beng i om det er pedagoger eller ikke på avdelingene, så lenge noen passer på at ungene ikke tar livet av seg selv og andre.

Jeg har pratet med styrer i barnehagen vår om dette, for det har vært mye diskusjon i lokalavisene i det siste. Det er tydlig at hun føler press fra kommunens barnehagekontor når det gjelder å spare inn på vikarmidler og ta inn flere barn, men hun er beinhard på at hun skal gi barnehagen det pedagogiske innhold som er lovet i årsplanen. Hun mener at det er et lavmål i diskusjonen å diskutere hva som er god nok bemanning for at barna skal være fysisk trygge, for dette er som regel langt fra det som er god nok bemanning i forhold til å gi barnas hverdag et godt pedagogisk innhold + det å se det enkelte barnet og det behov den enkelte har.

Jeg vet ikke hvor detaljert årsplan dere har, men du kan kanskje se på den og hva de har lovet de skal gjøre i forhold til det de faktisk har gjort?

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 12:10   #10
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Media?

Det har satt søkelys på saken i vår kommune i hvert fall, men jeg tror også det har skapt dårlig klima mellom foreldre og personale i hvert fall én av barnehagene som er omtalt. Men det skyldes nok litt måten foreldrene har gått ut på.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 12:13   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Det gjør ikke saken noe bedre, men jeg skal love deg at de ansatte i barnehagen antakelig er minst like fortvilet over situasjonen som du/dere er. Det er ikke gøy å gå på jobb og føle du bare slukker branner - at du aldri ser barnet som en person, men bare får skuffet unna de mest elementære basisbehovene. Når du kommer hjem og tenker "så jeg vesle Mari og vesle Jens i dag?"

Jeg håper dere får et godt møte rundt dette... Ingen er tjent på den situasjonen dere er oppe i.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 12:19   #12
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det gjør ikke saken noe bedre, men jeg skal love deg at de ansatte i barnehagen antakelig er minst like fortvilet over situasjonen som du/dere er. Det er ikke gøy å gå på jobb og føle du bare slukker branner - at du aldri ser barnet som en person, men bare får skuffet unna de mest elementære basisbehovene. Når du kommer hjem og tenker "så jeg vesle Mari og vesle Jens i dag?"

For styreren i vår barnehage går det på stoltheten løs. Hun nekter å være med på at "hennes" barnehage skal bli en oppbevaringsplass uten innhold, men må sloss for det hele tiden. Jeg ser også hvor langt de andre som jobber der strekker seg for at dårlige budsjetter og press fra kommunen ikke skal gå ut over barna. Jeg synes det er bra å ha mål om full barnehagedekning, men jeg er ikke i tvil om at det nå går på bekostning av kvalitet.


Sist redigert av noen : 14-02-08 kl 12:20. Årsak: Skrivefeil igjen...
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 12:23   #13
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det gjør ikke saken noe bedre, men jeg skal love deg at de ansatte i barnehagen antakelig er minst like fortvilet over situasjonen som du/dere er. Det er ikke gøy å gå på jobb og føle du bare slukker branner - at du aldri ser barnet som en person, men bare får skuffet unna de mest elementære basisbehovene. Når du kommer hjem og tenker "så jeg vesle Mari og vesle Jens i dag?"

Denne kan jeg signere helhjertet! Vi har ikk ene regel om at det skal gå 16 dager før vi setter inn vikar, og ser det ann i forhold til hvor mange barn som er på plass osv. Et av hovedproblemene våre er at vi ikke får tak i vikarer. Det er få mennesker som går hjemme på dagtid og kunne tenke seg å være ringevikarer.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 12:34   #14
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Jeg er førskolelærer og jobber i barnehage. Kan likevel ikke lover og regler for akkurat dette emnet utenat. (Må sjekke i div lovverk o.l)
Men jeg vet at det skal være maks 6 barn pr voksen. (3 barn pr voksen for barn under 3 år.)
Hvilke muligheter kommunen og styrer har til å overprøve akkurat dette regelverket kan jeg ikke noe om, men det skal nå uansett være forsvarlig både for barna og de ansatte!! Og ikke minst føles trygt for dere foreldre som skal sette igjen barna deres i denne barnehagen! Jeg må få skyte inn at jeg synes synd på de som jobber i barnehagen "din"- det er ikke noe gøy når situasjonen blir slik!!!

Ved fravær og mangel på vikarer i vår barnehage så samarbeider vi på tvers av avdelingene så godt vi kan Dette går helt fint en dag eller to, men er ingen løsning over lengre tid.

Kjenner meg igjen i det Inagh sier- det er ikke noe godt å dra hjem fra jobb og tenke at du ikke ha snakket med alle ungene på avdelingen din en gang fordi det har vært mer enn nok arbeid å dekke alles basisbehov!!!
På møte i kveld må dere gi klart uttrykk for at dere er misfornøyde med tilbudet slik det fungerer i dag. Det du sier i førsteinnlegget i denne tråden kan du godt gjenta på møtet! Dere betaler for en tjeneste som ikke er tilfredsstillende, foreldre og barn er utrygge og dere er redde for sikkerheten. Alt dette er jo veldig alvorlig!!! Spare penger kan kommunene gjøre andre steder- f.eks sine egne lønninger og andre frynsegoder..... Likeens droppe noen av de idiotiske prosjektene de bruker en masse penger på, men som ikke gir noen resultater!! (Det siste gjelder i alla fall min hjemkommune!!)
Slå i bordet i alle fall, slik at de skjønner at dere mener alvor!!!
Lykke til AF!!!!!

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 12:35   #15
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Bollemor75, her.

Denne kan jeg signere helhjertet! Vi har ikk ene regel om at det skal gå 16 dager før vi setter inn vikar, og ser det ann i forhold til hvor mange barn som er på plass osv. Et av hovedproblemene våre er at vi ikke får tak i vikarer. Det er få mennesker som går hjemme på dagtid og kunne tenke seg å være ringevikarer.

Som om jeg skulle sagt det selv!!!!

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 12:37   #16
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg vet ikke hvor detaljert årsplan dere har, men du kan kanskje se på den og hva de har lovet de skal gjøre i forhold til det de faktisk har gjort?

Nå har aC og ego forskjellige barnehager, men et eksempel i vår barnehage er at tur har blitt avlyst på grunn av manglende personale. Turen står på månedsplanen utdelt til alle foreldre. Er det slike ting du tenker på Embs?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 12:40   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Turer blir avlyst i hytt og pine, og det var en dag hvor de måtte være inne hele dagen fordi det ikke var forsvarlig å gå ut, siden så mange var sykmeldte. (Dette er en naturbarnehage.)

De ansatte og foreldrene står på samme side her, det er en håpløs situasjon for alle, årsplanen blir slett ikke fulgt, men de som jobber der gjør en superheltjobb i forhold til de mulighetene de har.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 12:45   #18
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Nå har aC og ego forskjellige barnehager, men et eksempel i vår barnehage er at tur har blitt avlyst på grunn av manglende personale. Turen står på månedsplanen utdelt til alle foreldre. Er det slike ting du tenker på Embs?

Jepp.

Hva med å foreslå på foreldremøtet at dere sender et åpent felles brev fra personalet i barnehagen og foreldrene til kommunen/bydelen (kanskje med kopi til Kunnskapsdepartementet?) om konsekvensene av dårlige budsjetter, mangel på kvalifiserte vikarer osv.? Der går det an å vise eksempler på hvordan det pedagogikse tilbudet reduseres (eller smuldrer helt bort...) og si klart i fra at dere forventer og betaler for noe mer enn en oppbevaringsplass for barna.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 12:51   #19
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Pedagogisk ansvarlig sier de både i barnehage og skole.

Regelen er 1 førskolelærer og 2 assistenter på store barn, og 2 førskolelærere og 2 assistenter på småbarn. Men ikke alle følger dette og under sykdom er det ofte vanskelig å få inn vikarer.

Det går jo greit at man er 2-3 på en avdeling ved sykdom, men ikke over lenger tid. Det er nemlig ikke mulig å drive godt pedagogisk arbeid med så få ansatte på jobb. Så jeg ville klagd om det gikk over mange dager.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 12:55   #20
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Jeg ville være glad for at turer blir avlyst i sånne situasjoner. Det hender her også når det er få på jobb. Begrunnelsen er god og logisk. Det er bedre at barna er i barnehagen og har bra oppsyn der enn halvdårlig oppsyn på tur.

Hvor kritisk er bemanningen hos dere da? Hvor mange ansatt per barn?

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no