Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Personalsituasjon i barnehagen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-08, 13:09   #21
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Det har vel faktisk vært to, tre ansatte pr. 48 barn. Nå skal vi se om jeg får ristet litt opp her, snakket akkurat med en ansvarlig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 13:14   #22
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Jeg har vært borti barnehager som har stengt pga personalmangel, men som regel fordeler man barn på andre avdelinger, til og med andre barnehager. (Jeg jobber i en kommunal barnehage, og vi har samarbeid med de andre kommunale barnehagene)

Jeg jobber i en utvidet barnegruppe, så her er personaltettheten fire voksne på 25 plasser. (Barn under tre teller da to plasser) Desverre skjer det ofte vi er færre. Vi har avlyst turer, men prøver å unngå det. Samtidig kommer sikkerheten først, og det er sikrere og mer oversiktlig å være i barnehagen enn ute i skogen.

Jeg har forøvrig også vært borti en barnehage som slet med fravær, og endte opp med å ansette et menneske ekstra, hun fikk fast lønn og jobbet som vikar. Tror ikke det var mange dagene de ikke trengte henne faktisk.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 13:24   #23
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Regelen er 1 førskolelærer og 2 assistenter på store barn, og 2 førskolelærere og 2 assistenter på småbarn. Men ikke alle følger dette og under sykdom er det ofte vanskelig å få inn vikarer.

Men er dette nedfelt i noe lovverk? Det tror jeg ikke. Noen kommuner har laget egne normer for bemanning, f.eks. Oslo kommune som har en "grunnbemanningsavtale":

Sitat:

Grunnbemanningsavtalen i Oslo kommune sier at en barnehageavdeling med barn i alderen 1,5 – 7 år skal ha en grunnbemanning på 3. Dette skal være en førskolelærer, en barnepleier / barnehageassistent og en barnehageassistent. I tillegg har enkelte avdelinger ekstra personalressurser for barn med spesielle behov (støttepedagoger eller assistenter). Dette fordeles av Pedagogisk fagsenter etter tildelte statlige midler øremerket funksjonshemmede barn.

Alle bydelens barnehager følger avtaleverket når det gjelder antall ansatte i barnehagene. Private barnehager er ikke pålagt å følge grunnbemanningsavtalen for Oslo kommune, men barnehageloven må følges når det gjelder styrer- og pedagogressurser.

Men den klarer de selvfølgelig ikke å følge:
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article319973.ece

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 13:26   #24
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Men er dette nedfelt i noe lovverk?

Nei, jeg tror ikke det er nedfellt nei, men det er jeg ikke 100 prosent sikker på. Virker som det er store forskjeller i kommunene.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 13:27   #25
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

*printer ut artikkel*

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 14:01   #26
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det har vel faktisk vært to, tre ansatte pr. 48 barn.

Sitert fra artikkelen over:
"Barnehager i Oslo skal ha én førskolelærer og to assistenter på en avdeling med ni små under 3 år eller 18 eldre barn."

Det er jo mildt sjokkerende at det i det hele tatt kan holdes åpent i barnehagen når det er så få ansatte til stede.

Puss media på saken, hvis ikke det kommer noe fruktbart utav møtet i kveld.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 14:05   #27
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Media er jo i aller høyeste grad tilstede i FAU.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 14:16   #28
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Sitert fra artikkelen over:
"Barnehager i Oslo skal ha én førskolelærer og to assistenter på en avdeling med ni små under 3 år eller 18 eldre barn."

Det er jo mildt sjokkerende at det i det hele tatt kan holdes åpent i barnehagen når det er så få ansatte til stede.

Og alle vet jo at det er ikke på langt nær hele dagen at det er tre voksne til stede. Tidlig- og senvakt, lunsj, møter, bleieskift på en av de små... Resultatet er jo at det i lange perioder er bare én voksen sammen med en haug med barn. Man jo jo ha minst like mange armer som en blekksprut og være en fantastisk pedagog for å skape noe mer enn en oppbevaringsplass for barna.

Hvorfor jobber det ikke flere blekkspruter i barnehagen forresten? Kanskje det kan løse bemanningsproblemene...? "Her er Akkar, den nye vikaren!"

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 14:25   #29
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Og alle vet jo at det er ikke på langt nær hele dagen at det er tre voksne til stede. Tidlig- og senvakt, lunsj, møter, bleieskift på en av de små... Resultatet er jo at det i lange perioder er bare én voksen sammen med en haug med barn. Man jo jo ha minst like mange armer som en blekksprut og være en fantastisk pedagog for å skape noe mer enn en oppbevaringsplass for barna.

Hvorfor jobber det ikke flere blekkspruter i barnehagen forresten? Kanskje det kan løse bemanningsproblemene...? "Her er Akkar, den nye vikaren!"

Jeg mente at det var rystende at det var 2-3 voksne på 48 barn.
Beklager hvis dette var utydelig.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 14:26   #30
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Her i kommunen er det ikke vikarer å oppdrive.
Verken kvalifiserte eller ukvalifiserte.

Min venninne er helt utslitt etter en dag på jobb, da de må dele på seg og omorganisere dagene.
Er de heldig å en dag ha alle de ansatte på avdelingen på jobb, så må de dele på en ansatt som flyr mellom avdelingene for å hjelpe til.
Så det er sjelden de har alle på jobb for det er alltid noen som er syke eller sykmeldt.

Min venninne har bedt meg om å si ifra med en gang jeg hører om noen som vil være vikar.
De kan ta inn en vikar inn på dagen, men det er ingen å ta av.
De hadde overskudd i vikar kassen og for å få penger til vikar i neste budsjett så måtte disse pengene brukes, så da ble det nye leker på avdelingene.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 14:58   #31
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det har vel faktisk vært to, tre ansatte pr. 48 barn. Nå skal vi se om jeg får ristet litt opp her, snakket akkurat med en ansvarlig.

Herregud, det hørtes vilt ut! Og jeg som tenkte å starte en spørretråd om ansatte pr barn, da jeg synes 3 på 18 barn på lillegutts avdeling var få.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 16:02   #32
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Herregud, det hørtes vilt ut! Og jeg som tenkte å starte en spørretråd om ansatte pr barn, da jeg synes 3 på 18 barn på lillegutts avdeling var få.

3 voksne på 48 barn er få- 3 voksne på 18 barn er slik det skal være i alle barnehager!! (På småbarnsavdelinger med barn under 3 år er det 3 voksne på 9 barn.)

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 16:50   #33
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Jeg syns det største problemet er at det i barnehageloven (om det ikke er endret i den senere tid) ikke står hvor mange barn det skal være pr barn, det står bare noe om hvor mange barn det skal være pr førskolelærer. Dvs at i prinsippet så kan man ansette 2 førskolelærere, putte inn 36 barn over 3 år og si at de følger barnehageloven.

Kanskje kan verneombudet komme inn i bildet, h*n er jo for de voksne, men dersom de blir syke av situasjonen og føler det går på helsa løs så kan jo verneombudet gripe inn.

Det er jo helt håpløst å skulle vente til arbeidsgiverperioden er over før man tar inn vikar, det er alt for lenge å skulle gå med redusert bemanning i 16 dager.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 16:53   #34
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Bollemor75, her.

Nei, jeg tror ikke det er nedfellt nei, men det er jeg ikke 100 prosent sikker på. Virker som det er store forskjeller i kommunene.


Nei, det er ikke nedfelt i noe lovverk, jeg mener som sagt at det kun står noe om antall barn pr førskolelærer og at det er opp til hver enkelt barnehageeier å definere hvor mye bemanning de ellers skal ha.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 16:54   #35
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.667
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Sånn som jeg har skjønt det har det vert en reglen før, men denne er nå "så det blir pedagogisk ansvarlig"

Samme i 1 klasse. Før skulle det være 1 lærer og en assistent. Nå skal det være pedagogisk forsvarlig, og mange skoler har bare 1 lærer.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 16:59   #36
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Sånn som jeg har skjønt det har det vert en reglen før, men denne er nå "så det blir pedagogisk ansvarlig"

Samme i 1 klasse. Før skulle det være 1 lærer og en assistent. Nå skal det være pedagogisk forsvarlig, og mange skoler har bare 1 lærer.

Da er det i såfall veldig lenge siden det var en regel som var nedfelt i loven, for når jeg gikk ut fra lærerskolen for snart 16 år siden så sto det det samme som nå. Men normen er en førskolelærer og 2 assistenter. Evt 2 førskolelærere og 2 assistenter med litt flere barn.

Når det gjelder 1. klasse så tror jeg at det har med antall barn i forhold til om det er assistent eller ikke. Jeg mener en lærervenninne sa at hun fikk assistent dersom barnetallet oversteg 18.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 17:18   #37
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.667
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Kommer annpå kommunen og.

Da jeg var i praksis i fjor var det 18 barn, 1 lærer og 2 barn som egentlig trenger 1 til 1 kontak. Og en lærer som aldri fikk gått på do før klokken var 12.

Ikke 1 i min klasse vil jobbe i skolen. Har faktisk ikke hørt en eneste førskolelærerstudent som vil jobbe i skolen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 17:29   #38
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Nei, det er ikke nedfelt i noe lovverk, jeg mener som sagt at det kun står noe om antall barn pr førskolelærer og at det er opp til hver enkelt barnehageeier å definere hvor mye bemanning de ellers skal ha.

Kommunen har som regel en norm for hvor mange barn det skal være pr ansatt. Her er det 6,66 barn over 3 år pr voksen eller 3,33 barn under 3 år pr voksen.

Om det har vært på denne måten i lang tid i barnehagen, så synes jeg dere skal stille krav! 16 dagers regelen høres jo grei ut på papiret så lenge det er et menneske som er borte. Om det er flere samtidig, så sier det seg jo selv at dette fungerer ikke. Det handler jo om helheten.

Her er det like stort problem å få fatt i vikarer. Det er rett og slett for lite arbeidsledighet i landet.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 17:52   #39
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Ikke 1 i min klasse vil jobbe i skolen. Har faktisk ikke hørt en eneste førskolelærerstudent som vil jobbe i skolen.

Det var faktisk godt å høre, inntrykket mitt er nemlig helt motsatt. De fleste vil helst inn i skolen.

Jeg er jammen glad jeg ikke jobber i din barnehage aC. Det høres helt vilt ut at barnehagen er åpen i det hele tatt.
Håper dere får til å få gjort noen endringer.

__________________

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 18:05   #40
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Personalsituasjon i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Vet ikke helt hvor denne passer, så jeg legger'n med røkla. Modder, feel free to move.

Uansett. I mine håpefulles barnehage er det en veldig presset personalsituasjon. Det er problematisk å fylle de ledige stillingene, og sykefraværsprosenten går stadig oppover. Siden det er en svær barnehage går det fort utover sikkerheten, spesielt på de store uteområdene, når det blir for få på jobb. I tillegg kjører bydelen (jeg tror det gjelder hele?) på med en håpløs 16-dagersregel, dvs. at vikar ikke blir satt inn utenfra før etter 16 dagers fravær. Opplagt for å spare masse penger, men håpløst for de andre ansatte, og etterhvert også da barna.

Hva er reglene? Hva kan foreldrene kreve? Er det ikke lovpålagt antall ansatte pr. barn? Og hva er egentlig konsekvensene når dette brytes? Og hvordan er det i deres barnehager?

Dere betaler for en tjeneste dere ikke får etter min mening. En trygg og god dag for barnet ditt når du ikke kan passe på det selv. Høres ikke trygt ut for fem øre spør du meg. Her til lands er det ingen kultur på å klage ang. slike ting. Men som sagt, dere betaler flere tusen hver mnd for noe dere ikke får. Det er satt en grense på antall barn pr. voksen, men jeg kan ikke se for meg at barnehagen gjør noe ulovlig heller. Og det er ikke barnehagen som er problemet heller når det kommer til stykket. Det er bydelen som skal spare, ikke barnehagen. Såfremt den er kommunal ja.
Hadde du kjøpt et par ski til 2000,- som ikke virket, så ville du vel ha klaget? Dette er en tjeneste på lik linje med andre tjenester man betaler for.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no