Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Finnes trassalderen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-07, 19:59   #1
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Finnes trassalderen?

Leste akkurat i bladet Mamma at Trine Grung ikke tror på trassaldre. Hun mener visst at hvis barnet får nok næring og drikke, ikke er for varmt og ikke for kaldt - og får nok tid og kos - så trasser det ikke.

Fikk litt hakeslepp av den der faktisk!
Hva mener du?

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 20:03   #2
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Jeg tror det finnes flere selvstendighetsperioder i barnets liv. Det viser bare at barnet har egen vilje, samtidig som de løsriver seg litt fra foreldrene.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 20:03   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Jeg tror vel egentlig ikke heller på trassalderen. Det kan nå umulig være TRASS, denne frigjørelsesprosessen. Det er jo bare en nysgjerrighet på livet, uten å helt forstå hvilke konsekvenser ens handlinger har.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 20:10   #4
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Ja, vi kan vel sikkert kalle det forskjellige ting. Og barnet er ikke slemt, for det skjønner ikke konsekvensene av sine handlinger. Men når 2-åringen min får "trassanfall" i butikken - og jeg ikke har noen grunn til å tro at han verken er sulten eller varm - betyr det da at jeg bruker for lite tid på han?
Må legge til at jeg ikke bruker noe mindre tid på han enn jeg gjorde før, men "trassen" har kommet nå i det siste.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 20:55   #5
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Det er noe av det mest dustete jeg har hørt.
Trassen kommer ikek av at ungene vil være vrang og vemmelig med vilje, men er en del av prossessen å løsrive seg. Og da opponerer man mot forldrene for å teste grensene.
Helt naturlig og har ingen ting med at man ikke får oppmerksomheten man trenger.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 21:09   #6
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Jeg syns det er herlig å se at ungene mine trasser, jeg. Joda, det kan være forferdelig slitsomt og frustrerende til tider, men samtidig er det flott å se at de har masse vilje og stahet i seg, at de tror på seg selv og ikke gir opp så lett. Utfordringen er jo å møte trassen på riktig måte, ved å grensesette samtidig som man gradvis slipper tøylene slik at barnet lærer å stå på egne ben.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 21:17   #7
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Er ikke enig i utsagnet til Grung.
Når det står på som verst her i heimen, prøver jeg å tenke at staheten og jernviljen vil hun få god bruk for senere i livet.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 21:18   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Jeg syns det er herlig å se at ungene mine trasser, jeg. Joda, det kan være forferdelig slitsomt og frustrerende til tider, men samtidig er det flott å se at de har masse vilje og stahet i seg, .


Mens det står på skal jeg love deg at jeg ikke syns det er mye herlig. I tankene mine bytter jeg bort ungen og lever livets glade dager som backpacker i Asia.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 21:21   #9
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Det første som slo meg, og jeg vet ikke om jeg har lov til å si slikt her, var at man kan ikke vente mer av en som er gift med FloJo.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 21:41   #10
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Jeg synes det høres rart ut.
Jeg tenker at trassalderen er når viljer kræsjer, og at man må teste ut følelser og handlinger på andre - og at det er foreldrenes oppgave å faktisk sette noen grenser.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 21:47   #11
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Leste akkurat i bladet Mamma at Trine Grung ikke tror på trassaldre. Hun mener visst at hvis barnet får nok næring og drikke, ikke er for varmt og ikke for kaldt - og får nok tid og kos - så trasser det ikke.

Fikk litt hakeslepp av den der faktisk!
Hva mener du?

Jeg mener at Trine Grung er et brøhue. Og det mente jeg før dette utspillet også.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 21:58   #12
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Finnes trassalderen?


Jadda.
Jeg har tro på trass jeg.
Noen ganger når de slår seg vrang så nytter det å roe tempo og finne andre løsninger(stress om morgenen er jo bare dumt, men allikevel stresser man jo noen ganger).
Men, når 4 åringen bare hiver seg ned og vræler, eller nekter alt, jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle det jeg? Trass???

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 21:59   #13
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Leste akkurat i bladet Mamma at Trine Grung ikke tror på trassaldre. Hun mener visst at hvis barnet får nok næring og drikke, ikke er for varmt og ikke for kaldt - og får nok tid og kos - så trasser det ikke.

Fikk litt hakeslepp av den der faktisk!
Hva mener du?

Jeg syntes det høres ut som om hun snakker om et kose/husdyr her. Når det kommer til barn så syntes jeg at ordet trassalder er litt misvisende da hver alder har sin fase og at det ikke direkte er trass vi her snakker om. Sjarmerende er vel ikke akkurat ordet jeg vil bruke når storesøster holder på som værst men under litt rettledning fra oss voksne så er det på denne måten at barna lærer å finne sine og andres grenser, samt å forme sin personlighet. Det er barns måte å oppdage at vi har vår egen vilje og meninger. De må bare få finjustert disse slik at de passer inn i det samfunnet betegner som akseptabelt

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 22:01   #14
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg mener at Trine Grung er et brøhue. Og det mente jeg før dette utspillet også.

Jeg tror du har rett.
Dvs, jeg kjenner jo mannen hennes, og jeg vil jo anta at de har visse likhetstrekk.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 22:01   #15
Solregn
Aktiv
 
Solregn sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 291
Solregn er litt kulSolregn er litt kulSolregn er litt kul
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Jeg leste ett eller annet sted at trassalderen sitter mellom ørene til foreldrene... Husker ikke hvor, er det andre som husker det?

Solregn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 22:08   #16
Nete
Brøstmælkfabrikken AS
 
Nete sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 85
Nete er litt kul
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Trass eller ikke, jeg mener at mye av "trassen" kan unngås om man møter ungene der de er, på deres nivå og ved å prøve å sette seg inn i deres situasjon der og da. Måten man gir beskjeder på/kommuniserer har også mye og si for hvordan barnet reagerer. Sier man "kle på deg skoene nå!!!" etter mye mas så får man nok ikke noen positiv reaksjon tilbake, men om man heller kanskje gir barnet et valg i stede for en kommando så vil de føle seg mer likeverdig og sett på en annen måte.

Men barn er jo forskjellige og med forskjellig lynne, så noen er jo staere enn andre.

Mye babbel fra tåkeheimen dette

__________________
Nete

K 08.02.02.
M 05.02.07

Nete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 22:10   #17
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Selvfølgelig - hvor alvorlig trassen skal få utvikle seg kan selvsagt til en viss grad styres av hvordan den håndteres. Men det er ikke til å komme bort fra at det er visse aldre hvor trass forekommer i større grad enn ellers.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 22:21   #18
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Trine Grung kan få låne snuppa et par dager. Etter å ha stilt alle hennes "behov" i et par dager tror jeg pipa ville fått en annen lyd ...

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 22:22   #19
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Forresten så vil jeg ikke låne bort snuppa til Grung ...

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 22:51   #20
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes trassalderen?

Jeg er usikker på om jeg er enig i at det finnes en bestemt alder for trass (jfr. trassalder), men jeg har ingen problemer for å forstå hvorfor barnets periodevise enorme trang til å frigjøre seg fra foreldrene og teste hvor grensene går kalles trass.

Jeg syns nok Trine Grung er litt på viddene ved å insinuere at barn er snille og medgjørlige så lenge de er mette, tempererte og får kos - tre ting jeg mener bestemt at de aller, aller fleste foreldre rundt oss klarer å oppfylle 99,9% av tiden.

Etter hennes definisjon vil det jo være et enormt antall vanskjøtte barn rundt forbi.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no