Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Er advent byttet mot tidlig jul?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-23, 15:04   #1
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Er advent byttet mot tidlig jul?

Vi skal ha gjester til helgen, og i den forbindelse hadde jeg lyst til å pynte litt ekstra til advent. Jeg var innom fire ulike interiørbutikker på det lokale senteret, og det var knapt noe advent å spore, men masse nisser og røde lys. Det er vel en tendens til at flere og flere pynter juletreet tidlig(ere) enn før, men er adventtida i ferd med å bli litt borte?

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 15:11   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Jeg har i grunn ikke hatt noe forhold til adventstida utover å telle ned til jul, noensinne. Og ikke er jeg religiøs heller, så lilla lys er liksom ikke noe jeg må ha, særlig ikke når jeg ikke er begeistret for lilla som farge. Hva er egentlig adventspynt utover det?

Så her kommer jula gradvis fram mot jul, jeg henger opp stjerne og utelys nå, har kjøpt svibler. Etterhvert kommer julehusene fram før det eksploderer i julebonanza siste uka før jul når vi får treet i hus.

Tidligere pynt av juletre er jo enklere om man har fake tre, som fler og fler har.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 15:14   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Jeg tror ikke advent er borte, men jeg tror folk føler seg veldig lite bundet av hvordan dwn tradisjonelt sett ble markert. Jeg kjenner få som pynter med lilla, men heller ikke mange som er på utpreget julerødt. Jeg pynter huset med julepynten til advent, men det er advent.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 15:22   #4
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Hva er egentlig adventspynt da, utover lilla lys?
jeg har kjøpt en lilla asalea i dag og en enkelt lilla svibel, de andre er hvite. Fra før har jeg en rosasløyfe-telysestaake fra Mangor, som strengt tatt er lilla-ish. Jeg tror kanskje det blir lilla lys i den ene adventsstaken, men ikke i den andre. Lilla og hvite (mener mønsteret er hvitt) servietter på middagsbordet skal vi også ha noen uker.
Jeg har hatt hvit advent en del år, som mange andre, og det blir vel en blanding i år tror jeg.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 15:23   #5
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Ja, enig. Det er sørgelig lite adventpynt å oppspore, var en liten hylle med nesten bare mørkelilla adventslys på Nille, mens resten av butikken bugnet over av nisser og annet julepynt.

Nå liker ikke jeg å pynte for mye da. Så en kan jo eventuelt gå innom en blomsterbutikk hvor de lager litt på bestilling, og få dem til å lage en oppsats som har litt lilla i seg? Må jo ikke være den aller mørkeste lillafargen, men sammen med grønne planter med litt rosa/lilla, så synes hvertfall jeg det er veldig pent.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 15:26   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Jeg har ikke sett så mye nisser, er jeg blind? Ser misteltein, granbar, vintermotiver, kranser, sølv, gull, trær, grønt, brunt og litt rødt, emn ikke så mye. Jeg har forresten grønne lys i adventsstaken min.

Men mange har nok byttet ut adventspynt med jul, ja.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 15:27   #7
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Nisserødt kommer ikke frem her enda. Vi hadde ikke så mye rødt, men de siste årene har mannen gått b-a-n-a-n-a-s på Kopshop, så her har jeg (motvillig) mye Liverpoolrødt til jul!!!!!!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 15:39   #8
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Jeg har litt inntrykk av det ja. Men jeg har funnet lilla lys.

Jeg pynter med blomster og adventsstake nå i desember. Lilla og hvite lys og så har jeg adventsløper, hvit med lilla hjerter.

I år blir det jo litt krevende siden fjerde søndag i advent også er julaften. Vanligvis bytter jeg de lilla lysene i adventsstaken med hvite eller røde på julaften morgen. I år tror jeg at det blir fire lys i adventsstaken på lørdag (lille julaften). og så bytter jeg som vanlig på julaften.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 15:43   #9
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Tror vi skal gå for å tenne det siste adventlyset litt ut i den siste uken før julaften. det er det vi har gjort før når den fjerde søndagen er julaften.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 15:43   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Det ser ut til at det er sånn for mange, ja, at adventstida er borte. Man går rett på julefeiring fra slutten av november og kaster ut treet og all julepynten i romjula. Helt amerikansk tidsforskyvning

Jeg pynter til advent med masse lys, lilla, hvitt og sølv. Hvite azaleaer hører også med. Adventsstaker, syvarmede lysestaker, stjerne i vinduet, masse stearinlys og masse lys ute. På kjøkkenet kommer julegardiner og adventskalender opp.

Lille julaften går jeg bananas i rødt og grønt og gull. Det kommer røde duker over hele huset, julepynteputer i sofaer, hjerter og snøfnugg på dørene, o.s.v. Alt beholdes til 20. dag jul ev. så forsvinner det litt før om det er helg et par dager før.

Jeg synes jeg får det beste ut av det på denne måten. En lengre periode med pynt og lys og noe ekstra i mørketida. Jeg har inntrykk av at de som pynter til jul tidlig er veldig ferdig når jula kommer og vil ha alt rydde vekk så fort ribbefettet er blitt kaldt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 15:46   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Tror vi skal gå for å tenne det siste adventlyset litt ut i den siste uken før julaften. det er det vi har gjort før når den fjerde søndagen er julaften.

Det blir litt krøkkete når julaften er fjerde søndag, for de lilla lysene passer ikke helt på julaftenbordet, men vi tenner det nok i alle fall til frokost, og muligens til middag og, dog synger vi nok i alle fall bare til frokost vil jeg tro.

Vi bruker kubbelys, synger når vi tenner det på søndag og bre tenner det til middagene uten å synge resten av uka. Å tenne det fjerde midt i uka har aldri falt oss inn. Men kanskje når ungene tar juleferie? Nja, det føles feil, vi får se. Det blir mest bare mye lilla restelys. Kanskje et fjerde fra i år kan blir det første for neste år

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 15:59   #12
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Jeg har ikke lagt så godt merke til hva det er mest av der ute, jeg kjøper ikke så mye nytt siden jeg har den pynten jeg trenger og har hatt i mange år. Men jeg har heller ikke pyntet med noe spesielt til advent, det som kommer opp når advent starter er et begrenset utvalg av julepynt, som krans på døra, stjerne i vinduet, og lysestake med fire lys. Det er jo framme videre gjennom hele jula, det byttes ikke ut når advent er ferdig og jula kommer.

Jeg har også lagt merke til at mange pynter juletreet allerede når advent starter, det har vel sammenheng med at mange har kunstig tre. Ellers ville vel alle nålene være borte når julaften kommer. Ulike familiesituasjoner gjør kanskje til at mange ønsker å arrangere en alternativ julefeiring og ha pyntet treet tidligere, hvis barna ikke skal være der på julaften.

En naturlig følge av så tidlig julepynting er jo at folk også er lei og har behov for å få den bort tidligere, slik at jula nå starter og slutter tidligere enn før. Advent er ikke borte, men den har kanskje fått samme funksjon som romjula hadde før, med familie- og vennesammenkomster, julekonserter og festligheter. Så i stedet for at jula starter 24.desember og varer i 20 dager med selskap og arrangement, så starter den for mange 1.desember, og avsluttes et par dager etter julaften. Og dermed gir det ikke mening med adventspynt, om man da ikke skal ha den i november (kunne jo hatt nedtelling med kalender fram til 1.desember ). Mange pynter også med annen pynt og andre farger til nyttårsfeiringa i stedet.

Ikke så godt å si hvordan det har blitt slik, mulig vi i vår generasjon er mer utålmodige og mindre vant med å måtte vente på noe som skal komme, vi vil ha alt med en gang, og starter jula tidligere og tidligere fordi vi kan. Jeg tror nok også at folk er litt mindre opptatt av tradisjoner, eller ulike familiesituasjoner gjør at folk lager sine egne tradisjoner, som skiller seg fra tidligere generasjoner. Og influensere og andre trendsettere har selvsagt sterkere påvirkning nå enn tidligere, på hvordan vi har lyst til å pynte, og hvilke farger vi bruker, og når tradisjonell pynt blir ut og inn igjen. Tidligere ville folk ha det slik de husket det fra de selv var barn, nå vil folk ha det slik som på bilder og utstillinger .

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 27-11-23 kl 16:05.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 16:18   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Definitivt vanligere med julepynt fra 1.12 som ryker ut i romjula, hos noen allerede første juledag, det merker jeg både på nett og i egen omgangskrets.

Vi pynter vel til advent først og fremst med en del lys (altså utover de lilla lysene vi tenne så er det lyslenker, adventstjerne og stake i vinduene, lys ute etc) også kommer selve julepynten nærmere jul. Også blir den til godt over nyttår, jeg pleier hive den ut helga mellom 13. og 20 dag jul. som i år trolig betyr faktisk allerede helga 6-7 januar.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 16:23   #14
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Nisser i slutten av november er ikke jeg klar for, altså.

Min Mor har oppigjennom årene utstyrt meg med et utvalg lilla tekstiler, så jeg pynter til advent. Har lagt frem noen duker, byttet et par putetrekk, satt i lilla lys i adventsstaken og lilla servietter i serviettholderen. Da ble det advent her.

Og så blir det gradvis mer og mer fargekræsj utover i desember når det kommer røde ting frem også. Nærmere julaften legger jeg sikkert på røde duker.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 16:35   #15
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Vi pynter ikke lenger til advent, dvs i år har jeg fått noen lilla lys som jeg sikkert kommer til å putte i en stake og brenne opp. For meg er advent veldig religiøst, man venter på jesusbarnet. Jeg tror ikke på den historien, og pynter like gjerne til jul når jeg først pynter. Jeg feirer vintersolverv et par dager forsinket. Vintersolverv er jeg sikker på at er en greie.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 16:45   #16
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Vi pynter ikke lenger til advent, dvs i år har jeg fått noen lilla lys som jeg sikkert kommer til å putte i en stake og brenne opp. For meg er advent veldig religiøst, man venter på jesusbarnet. Jeg tror ikke på den historien, og pynter like gjerne til jul når jeg først pynter. Jeg feirer vintersolverv et par dager forsinket. Vintersolverv er jeg sikker på at er en greie.


Akkurat slik. (Bortsett frå at eg ikkje har fått lilla lys.)

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 17:24   #17
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Lilla har aldri vært min farge #shallow#. Men jeg kan ikke huske at det ble brukt særlig lilla pynt i mitt barndomshjem, til tross for at det var et veldig "julete" hjem - kun lilla lys i adventsstaken. Jeg har inntrykk av at det gjaldt og gjelder mange, at folk ikke har hatt/har så mye lilla pynt.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 17:38   #18
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Lilla har aldri vært min farge #shallow#. Men jeg kan ikke huske at det ble brukt særlig lilla pynt i mitt barndomshjem, til tross for at det var et veldig "julete" hjem - kun lilla lys i adventsstaken. Jeg har inntrykk av at det gjaldt og gjelder mange, at folk ikke har hatt/har så mye lilla pynt.

Jeg klarer heller ikke å framkalle noen minner om lilla adventspynt i barndommen, men skal ikke si det alt for sikkert. Men min mor har alltid vært opptatt av det estetiske, og i min barndom (slutten av 70-tallet og utover 80-tallet) var hun glad i trehvitt (les: furu) og rødt/rust/tegl, som seg hør og bør. Naturmaterialer, keramikk og husflid. Tror kanskje ikke lilla passet helt inn i stilen, mens julerødt var midt i. Men hun pyntet ikke med julepynt i advent heller altså, kun stjerne, stake og kalender (brodert pakkekalender - som en av de første jeg kjente). Julepynten ble tatt fram lille julaften.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 18:24   #19
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Jeg pynter med lilla lys, duker, blomster og annen dekor. Har alltid gjort det. Og ja, det blir vanskeligere og vanskeligere å finne i butikkene.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-23, 18:25   #20
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?

Vi hadde mørkelilla lys og i midten av adventsstaken sto en engel i tekstil. Litt sånn strieaktig i lilla og gult, tror jeg. I min barndom altså.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no