Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-18, 08:39   #101
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Jeg tror ikke dette handler bare om interesse, det handler også om at mange menn anser seg som bedre sjåfører enn damer, og får "neller" når de må sitte på og oppfører seg som dårlige passasjerer(det viser jo noen av svarene her i denne tråden).

Jeg ser jo at hos mange (de fleste faktisk) av naboene, venner, og andre jeg kjenner så er det alltid mannen som kjører om man drar sammen. Dette er et kjønnrollemønster jeg gjerne vil til livs, men det ser ut som det er vanskelig, for også unge mennesker tar jammen de samme valgene. Jeg ser det som min plikt som mor å vise barna at damer/jenter ikke automatisk er dårligere sjåfører enn menn, det er ikke noe genetisk som tilsier det, og det handler bare om trening og trua på seg selv. Så jeg kjører like mye og ofte som mannen, det er ingen selvfølge at det er han som setter seg på førersida når vi skal av sted.

Jo mindre trening man får, dess dårligere sjåfør blir man, og da trives man gjerne ikke så godt bak rattet heller, så det er mange gode grunner for å dele på kjøringen syns jeg. Jeg syns ikke dette er sammenlignbart med å bake eller vaske bil, for det er faktisk ganske viktig å være god til å kjøre, og å være en trygg sjåfør.

Enig!

Jeg har en kvinnelig kollega som i flere år bare kjørte om sommeren, når det var lyst - det sier seg selv at selv da var hun ikke en glimrende sjåfør (men det har bedret seg nå da). En annen kvinnelig kollega kjørte ikke bil på flere år, så døde mannen plutselig, og for å ha mulighet til å komme seg imellom endte hun opp med omtrent å ta sertifikatetet på nytt i antall kjøretimer - man glemmer og blir usikker på det man ikke bruker jevnlig.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-18, 09:17   #102
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Jeg er en god sjåfør, men dårlig på gjøre ting jeg ikke kan...
For 20 år siden var jeg mer opptatt av å gjøre alt korrekt, og insisterte på at det var jeg som skulle kjøre henger, lastebil osv. Kjører fortsatt liten lastebil, men henger... Jeg kan kjøre henger, men må innrømme at jeg overlater presisjonsrygging til mannen. Han er flink, jeg er crap.
Men båtkjøringa overlater jeg til mannen, så der er vi skikkelig gammeldagse. Jeg synes det er dritkjedelig å kjøre båt. Mannen synes det er herlig og gøy. Jeg tror faktisk jeg aldri har kjørt båten.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-18, 09:26   #103
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.433
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Vi har tradisjonell kjønnsfordeling på mye, men tror ikke vi ville hatt det akkurat her. Mannen har virkelig, overhodet ingen interesse av biler, motorer og den slags, leverer bilen inn for å få byttet dekk, har knapt nok åpnet et panser, er heller ikke særlig glad i å kjøre, og ville gladelig overlatt det hele til meg, om jeg hadde hatt lappen. Nå har han kjøpt Tesla, og er forholdsvis fascinert, men det er helst fordi det er som å kjøre rundt i ei datamaskin, som han jo er mye mer interessert i.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-18, 09:34   #104
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.924
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Jeg finnes ikke interessert i bil. En av hovedgrunnene til å gå over fra privatbil til bildelering var å slippe å tenke på bil i det hele tatt. Men jeg tror ikke at mannen hadde vært noe mer interessert om han hadde hatt sertifikat. Og jeg er likevel veldig glad i å kjøre bil.

Jeg er litt fascinert av dere som sier at mannen kjører fordi han er en dårlig passasjer. Betyr det at han blir bilsyk, eller at han blir masete på sjåføren? Jeg er fremdeles litt skremt av en dame på alder med min mor som åpent sa at hun hadde sluttet å kjøre bil fordi mannen kritiserte henne så veldig om hun kjørte. Med mann og barn til stede og det virket som om alle mente at det var den mest naturlige ting i verden.

Jeg er veldig enig i at man ikke trenger å være millimeterrettferdig på alle områder for å være ganske likestilte. Og mannen og jeg deler ganske mye etter tradisjonelle kjønnsnormer og er fornøyde med det begge to.

Men jeg er fascinert over hvor den grunnleggende sosialiseringen ligger som gjør at så mange kvinner anser mannen som en bedre eller mer naturlig sjåfør enn seg selv.

Det viktigste er nå likevel at man kjører nok til å holde kjøringen ved like og ikke blir avhengig av andre dersom mannen en dag plutselig ikke er der. Eller, som min mann har gjort, sørger for å bo så sentralt at det ikke er så farlig med den kjøringen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-18, 10:04   #105
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Mannen min er ikke en dårlig passasjer, men han hater å bare sitte å se på veien uten å kjøre selv. Han kan bare prøve seg på å si noe om min kjøring, da blir jeg skikkelig irritert.


Sist redigert av Anne C : 06-09-18 kl 10:41.
Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-18, 10:16   #106
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Vi kunne sikkert gjort det, og jeg skammer meg. Høvdingen vokste opp et sted der alle tok lappen som 18-åring, jeg bodde midt i Oslo og tok ikke lappen før jeg var 35. Jeg er ikke spesielt begeistret for å kjøre, og må innrømme at jeg ikke har kjørt den nye bilen vår, som vi fikk for to år siden.



Jeg kunne absolutt ha godt av å utfordre meg selv, både til å kjøre den jævla nye bilen, og til å kjøre når Høvdingen er med. Jeg blir flau, og selv om han virkelig aldri har sagt noe om kjøreegenskapene mine, føler jeg at jeg må prestere.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-18, 11:09   #107
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.461
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Jeg har vært singel i mange år og har fått mine mil bak rattet alene, og nå når jeg ikke er singel lenger, liker jeg å sitte på. Men,hvis jeg skal hente kjæresten, bytter vi ikke bare fordi at han skal kjøre, nei. Jeg liker bedre min bil enn hans, men jeg er veldig glad i å kjøre bil. Så selv om det er deilig å ha mulighet for å være passasjer litt, er det ingen automatikk i at det er han som kjører, sånn på generell basis.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-18, 11:14   #108
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.


Jeg er litt fascinert av dere som sier at mannen kjører fordi han er en dårlig passasjer. Betyr det at han blir bilsyk, eller at han blir masete på sjåføren?

For egen del bytter jeg og mannen på å kjøre på langtur fordi han er en dårlig passasjer. Han er dårlig på den måten at han er helt utilgjengelig for småprat, og er totalt uengasjert i hva jeg holder på med Så hvis han er passasjer hele veien, kjeder jeg meg. Han ender alltid opp med 1 av 3 aktiviteter som passasjer: sove, diskutere på fb eller se på tv/film (på mobilen).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-18, 11:18   #109
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.394
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Nei.

Nå er det jeg som bruker bilen mest til daglig, da han kan sykle eller ta buss til jobb. Så om vi skal noe på privaten hender det at jeg ber han kjøre, fordi jeg allerede har tilbragt halvannen time bak rattet den dagen. Dersom vi bytter plass, så er det fordi vi bytter på å kjøre når vi er på langtur. En dagsetappe deles normalt i to eller tre deler. Når vi kjører i utlandet bruker jeg å ta motorveien, mens han tar bykjøring. Det skyldes at vi fungerer bedre når jeg leser kart og gateskilt, mens han får fokusere på trafikken.

Ingen av oss er spesielt glad i biler og kjøring. Men generelt sett tåler jeg langkjøring bedre enn han.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-18, 12:02   #110
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Jeg tror ikke dette handler bare om interesse, det handler også om at mange menn anser seg som bedre sjåfører enn damer, og får "neller" når de må sitte på og oppfører seg som dårlige passasjerer(det viser jo noen av svarene her i denne tråden).

Jeg ser jo at hos mange (de fleste faktisk) av naboene, venner, og andre jeg kjenner så er det alltid mannen som kjører om man drar sammen. Dette er et kjønnrollemønster jeg gjerne vil til livs, men det ser ut som det er vanskelig, for også unge mennesker tar jammen de samme valgene. Jeg ser det som min plikt som mor å vise barna at damer/jenter ikke automatisk er dårligere sjåfører enn menn, det er ikke noe genetisk som tilsier det, og det handler bare om trening og trua på seg selv. Så jeg kjører like mye og ofte som mannen, det er ingen selvfølge at det er han som setter seg på førersida når vi skal av sted.

Jo mindre trening man får, dess dårligere sjåfør blir man, og da trives man gjerne ikke så godt bak rattet heller, så det er mange gode grunner for å dele på kjøringen syns jeg. Jeg syns ikke dette er sammenlignbart med å bake eller vaske bil, for det er faktisk ganske viktig å være god til å kjøre, og å være en trygg sjåfør.


JA!

Unge gutter er overrepresentert i statistikken for alvorlige bilulykker. Derfor er det ingen god idé å gi den oppvoksende generasjonen inntrykket av at det er selvsagt at det er gutten som skal kjøre, og ikke jenta. Dette er kanskje DET kjønnsrollemønsteret vi virkelig bør gå inn for å endre.

Sitat:

To tredeler av dem som havner i alvorlige ulykker er gutter. Jenter havner som oftest i ulykker når de sitter på som passasjerer.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-18, 12:27   #111
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Nei, vi bytter ikke. Jeg henter jo i min bil, skulle tatt seg ut om han fikk kjøre den.
Det gjelder egentlig når jeg henter i «hannes» bil også når jeg tenker meg om.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-18, 18:47   #112
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Det kommer an på. Jeg gidder ikke gå ut hvis det regner og vi uansett bare skal en kort tur. Hvis vi skal kjøre litt lenger, derimot, bytter vi gjerne på. Jeg liker egentlig bedre å sitte på enn å kjøre. På ordentlig lange bilturer, type mer enn to-tre timer, bytter vi på kjøringen slik at begge får slappet litt av med mobilen og sånn.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-18, 18:53   #113
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Jeg elsker å sove i bilen! Jeg og eldste sovner på et blunk i bilen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 12:44   #114
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Normy, her.

Jeg mener man trenger ganske mye mengdetrening for å være en god sjåfør, så damer som overlater det til mannen gjør seg selv en bjørnetjeneste.

Mengdetrening er selvsagt viktig, men det er jo mulig å få til uten at man deler 50/50 på kjøringen når man er sammen?

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Jeg må innrømme at jeg himler en hel del over folk som himler over at det fortsatt er interesseforskjeller kjønnene i mellom.



Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg er litt fascinert av dere som sier at mannen kjører fordi han er en dårlig passasjer. Betyr det at han blir bilsyk, eller at han blir masete på sjåføren?

Helten kommenterer hvor jeg ligger i veibanen (han mener jeg ligger for langt til høyre, mens jeg egentlig har samme plassering som han har når han kjører), at jeg må kjøre forbi, at jeg har feil hastighet etc. Han skal tipse meg om hvordan jeg skal aktivere det ene og det andre av tekniske dubbeditter mens jeg kjører, mens jeg ikke er interessert. Det irriterer meg veldig, og det er både et problem for ekteskapet og for trafikksikkerheten.
Jeg anser meg som en minst like god sjåfør som helten, og kjører stort sett til jobb hver dag.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Men jeg er fascinert over hvor den grunnleggende sosialiseringen ligger som gjør at så mange kvinner anser mannen som en bedre eller mer naturlig sjåfør enn seg selv.

Jeg vet ikke om jeg er enig i at det er sosialiseringen som gjør at kvinner mener mannen er bedre til å kjøre. Kanskje de kvinner som anser seg for dårlige sjåfører kanskje er det? Jeg har sittet på med veldig mange venninner og kvinnelige kolleger, og det står overraskende dårlig til med kjøreferdighetene. Jeg er skremt. Både av faktum og som passasjer.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 12:51   #115
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.924
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Safran: Da høres det ut som om dine venninner og kollegaer trenger mer øving. Jeg kan i hvert fall ikke se noen grunn til at kjønn skulle være avgjørende for hvor god man er til å kjøre bil. Og jeg har sittet på med noen menn som kjørte ganske skummelt også.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 12:52   #116
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.


Jeg er litt fascinert av dere som sier at mannen kjører fordi han er en dårlig passasjer. Betyr det at han blir bilsyk, eller at han blir masete på sjåføren? Jeg er fremdeles litt skremt av en dame på alder med min mor som åpent sa at hun hadde sluttet å kjøre bil fordi mannen kritiserte henne så veldig om hun kjørte. Med mann og barn til stede og det virket som om alle mente at det var den mest naturlige ting i verden.

Jeg er en såpass habil sjåfør at jeg ikke trenger (velmenende ) råd om girskifte, plassering i veibanen og valgt hastighet inn mot kryss.
Jeg mener selv jeg er den beste sjåføren og er den som kjører mest, og særlig med ungene. Så mengdemessig kjører jeg en del mer enn han.
Men kampen om hvordan man er en OK passasjer er en jeg ikke gadd å ta. Ungene mener også at jeg er den beste sjåfører (er jeg sikker på )

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 13:10   #117
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.243
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Nei, det kunne ikke falt meg inn. Jeg er gammel omreisende selger, og en god sjåfør, så hvorfor skulle jeg det?

Og jeg synes også det er en veldig viktig sak at både min sønn og min datter ser at jeg kjører selv om mannen er i bilen. Så selv om kvinner kjører til treningen når mannen ikke er der, mener jeg oppriktig at det er kjempeviktig for trafikksikkerheten til barna for fremtiden at vi også kjører med mannen i passasjersetet.

Det er alltid jeg som kjører på langturer (aka til hytta).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 13:11   #118
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Mengdetrening er selvsagt viktig, men det er jo mulig å få til uten at man deler 50/50 på kjøringen når man er sammen?

Men det er jo ingen som sier at man skal sitte med stoppeklokka for å dele nøyaktig på kjøretiden? Utgangspunktet for tråden var jo (det ikke uvanlige) fenomenet der mannen kjører til et sted og går ut, og så overtar kvinnen og kjører videre. Jeg har ALDRI observert det motsatte, så jeg holder på at det ser meget snodig ut, og er overbevist om at det har med kjønnsroller å gjøre, i form av menn som er overbevist om egen fortreffelighet og damer som lar dem være det.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 13:31   #119
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Vi tok lappen veldig seint begge to, så da jeg endelig fikk tatt den rett etter 40-årsdagen hadde mannen bare hatt sin et par år. Da hadde han fått solid mengdetrening både i hverdagen og på langturer, så da jeg fikk lappen var hovedpolicy at jeg kjørte på korte turer vi begge var med på, og på langturer byttet vi på. Han synes det er kjempedeilig å slippe å kjøre de lange turene aleine, og jeg liker å kjøre selv om ferden mot lappen var heller smertefull Jeg tror absolutt mengdetrening er vesentlig for å bli en god sjåfør, og har flere eksempler i nær familie (generasjonen over) på kvinner med sertifikat som til slutt ikke har kunnet kjøre lenger fordi mannen har kjørt i alle år. Så vi har vært veldig bevisst på å dele mest mulig, men nå har jeg kjørt i snart tre år og er rimelig trygg, så hvis jeg av en eller annen grunn foretrekker å overlate rattet til ham når jeg henter ham et sted gjør jeg glatt det uten å tenke over det, men jeg tror ikke akkurat det har skjedd. Jeg innrømmer dog glatt at jeg ber ham kjøre i trange parkeringshus med den store bilen hvis jeg kan. Han er ikke typen som kritiserer eller kommenterer da, han kan nok ha kommet med litt sånn i startfasen, men det var i grunnen bare nyttig selv om jeg sikkert ble kjempeirritert.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 13:40   #120
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter dere plass slik at mannen får kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Safran: Da høres det ut som om dine venninner og kollegaer trenger mer øving. Jeg kan i hvert fall ikke se noen grunn til at kjønn skulle være avgjørende for hvor god man er til å kjøre bil. Og jeg har sittet på med noen menn som kjørte ganske skummelt også.

De trenger absolutt mer øving, men ikke med meg som passasjer.
Og jeg har også sittet på med menn som kjører skummelt, men på en annen måte. Da er det mer aggressivitet og små marginer som er problemet, med kvinner har jeg opplevd mer usikkerhet og mangel på kontroll over kjøretøy og trafikkbilde.

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Jeg har ALDRI observert det motsatte, så jeg holder på at det ser meget snodig ut, og er overbevist om at det har med kjønnsroller å gjøre, i form av menn som er overbevist om egen fortreffelighet og damer som lar dem være det.

Jammen da er det vel ingen vits i å diskutere det noe videre?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no