Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Formaterings-spørsmål

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-09, 12:54   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.326
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Formaterings-spørsmål

Jeg har tenkt å "rydde" pc'n. Begynner å ble litt treig her og der, og litt småproblemer av og til. Altså "god, gammeldags formattering".... (det heter kanskje ikke det lenger?)
Mannen min kan hjelpe med slikt, eller svogeren (som jobber med slikt), men jeg tenkte jeg skulle likt å prøve selv, så jeg ikke er avhengig av at de er i nærheten. (noe de sjelden er når jeg trenger de...)

Derfor tenkte jeg å lage meg min egen "bruksanvisning", med hva jeg skal huske før og etter, så jeg slipper å lure neste gang. Siden jeg har hørt at en egentlig bør gjøre det er par ganger i året...

Med pc'n følger det mange CD/DVDer...
Har skjønt fra det skrivet som følger med at jeg må starte med en som heter "Acer Disk Formatter CD", for så å følge instrukser videre.
Men dette er noe jeg ikke helt skjønner...

"the recovery DVD kit will help you downgrade the computer from Microsoft Vista to Windows XP Professional. Follow the steps bellow to rebulid yout harddrive. Your Windows Vista partition in your hardrive will be formatted and all dadt will be erased...osv"

Vil dette si at jeg etterpå har XP, og ikke Vista lenger??? (betyr ikke downgrade nedgradere?)
Følger også med "Recovery DVD" (på norsk, dansk og engelsk...kan jeg bruke den norske, eller er det lurest å bruke den engelske?) og "system CD". Regner med at det er disse som fisker pc'n etterpå...

I tillegg lagde vi 3 DVD selv da vi startet/installerte i høst, som heter Recovery 1 og 2 og AppDrv (applikasjoner og drivere), men dumme meg vet ikke hvilket sett jeg skal bruke, eller begge?...

En ting til....
Vi har Office-pakke (ikke noe tjuvkopi). Skjønner på en måte Office (hehehe) at vi har installert på nytt på samme pc? Den er lisensiert for tre PCer står det, har brukt den til oss og foreldrene mine. Når jeg da legger inn her igjen, blir det som tredje pc, eller fortsatt bare 2? (hvis det blir tredje får jeg kanskje problemer neste gang?)

Som dere skjønner, jeg vil ha alt i orden/klart før jeg gjør noe, er litt for avhengig av pc'n til å være mange dager uten

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 19:59   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Formaterings-spørsmål

- Office vil kunne aktiveres på nytt på denne pc-en.
- For å kjøre en restore med Vista må dere bruke platene dere lagde. Når man starter opp med den platen som fulgte med får man videre spørsmål om å sette inn de platene man har lagd.

Dere har sikkert en maskin levert med Vista Business siden Windows XP også følger med. Man kan da "nedgradere" til Windows XP hvis man ønsker å bruke XP i stedet for Vista.

Det som imidlertid blir viktig her er å ta vare på alle dataene man skal ha tilgjengelig etterpå; favoritter/bookmarks, e-post, e-post-kontakter, dokumenter, bilder og mer til...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 22:04   #3
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.326
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Formaterings-spørsmål

Tusen takk for svar!
Er veldig klar over at det andre må lagres først ja. Jeg sletter aldri bilder på kamera før jeg har de både på pc'n og CD/DVD.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no