Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-17, 13:47   #41
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Et rivjern er utelukkende positivt, det er et realt kvinnfolk som får ting gjort.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:50   #42
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Jeg tenker ikke på rivjern som noen som nødvendigvis får gjort mer (samtidig) enn andre, men en som får banket gjennom viljen sin på en usjarmerende og ubehagelig måte. For meg ligger det en negativ assosiasjon i ordet som helt klart er knyttet til forventningen til "kvinnelig oppførsel" (mer føyelig, harmonisk, behagelig).

Men jeg er gjerne med på å ta det tilbake!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 14:17   #43
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg oppfatter det som primært positivt, altså at uttrykket er positivt. I mitt hode betyr det en dame som ikke lar seg plukke på nesen, som sier klart fra om hvordan ting skal være, og som får ting gjort. En tøff og driftig dame som ikke "diller" og koseprater med folk.

.

Akkurat sånn

Akershus her.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 14:39   #44
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Rivjern har alltid vært negativt i mitt hode. Et rivjern river jo i stykker det som kommer i veien, liksom. Også en som får ting gjort, men samtidig en ufølsom, overtrampende bitch.
Jeg er fra Oslo.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 14:41   #45
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Hespetre" er derimot entydig negativt, synes jeg. Da er man kranglete og masete og generelt utrivelig, uten at det engang er sikkert at man får utrettet noe som helst.

Ja, akkurat det er jeg helt enig i.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 14:46   #46
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Rivjern er negativt for meg. Er fra Nordland.
En kjærring som har en høylytt mening om alt og alle.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 14:46   #47
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tenker ikke på rivjern som noen som nødvendigvis får gjort mer (samtidig) enn andre, men en som får banket gjennom viljen sin på en usjarmerende og ubehagelig måte. For meg ligger det en negativ assosiasjon i ordet som helt klart er knyttet til forventningen til "kvinnelig oppførsel" (mer føyelig, harmonisk, behagelig).

Nah. Jeg synes ikke det er noe bedre at menn får gjennom viljen sin på en usjarmerende og ubehagelig måte, så for meg bunner ikke det negative i noe kjønnet. Men det er jo alltids dumt med ord som bare brukes på ett av kjønnene.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 14:51   #48
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nah. Jeg synes ikke det er noe bedre at menn får gjennom viljen sin på en usjarmerende og ubehagelig måte, så for meg bunner ikke det negative i noe kjønnet. Men det er jo alltids dumt med ord som bare brukes på ett av kjønnene.

Men poenget mitt er at jeg opplever at folk mye lettere vil kunne bruke "rivjern" om en kvinne som fremstår som veldig direkte og ubehagelig, mens de på menn vil kunne bruke tydelig og klar og bestemt mye lenger på skalaen (før det bikker over i "overkjørende").

For øvrig brukte min kvinnelige sjef betegnelsen "uvanlig klar kommunikatør" om meg i sist medarbeidersamtale. Kanskje jeg skal be henne skrive rivjern i stedet.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 14:56   #49
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Grunnen til at jeg reagerte litt er nok at jeg oppfatter meg selv litt som et rivjern ikke i bare den positive betydningen av ordet. Jeg får jobben gjort, men fremstår nok som litt masete og vanskelig når jeg gjør det. (Ikke alltid, men noen ganger.)

Men nå var det ingenting med det som ble omtalt hvor jeg hadde oppført meg sånn, så da ble det litt rart.

Men jeg velger altså at disse uttalelsene var utelukkende positive.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 14:56   #50
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Jeg har blitt kallt rivjern og jeg har bare tatt det i postivit bemerkelse. Det har vært i perioder da jeg har hatt høy arbeidsbelastning (både privat og på jobb) og jeg har fått ting gjort.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 14:57   #51
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Når det kommer til morsomme uttrykk som egentlig betegner noe litt negativt. En kollega av meg omtalt min sønn som "usedvanlig flink til å bygge digital kompetanse".

Jeg pleier å si "sitter limt bak en skjerm altfor mange timer hver uke", men kollegaens kommentar var jo mye mer positivt ladet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 15:17   #52
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Uttrykket var nok opprinnelig ment ganske negativt, fordi et driftig, sterkt og kompromissløst kvinnemenneske VAR ganske negativt før.

Nå tror jeg det har fått to litt alternative betydninger: Brukt positivt, med samme innhold, men kanskje med et ørlite glimt i øyet. (Sånn har jeg hørt det vært brukt om meg selv)

Og brukt i betydningen "arbeidsjern", som jeg tror er en misforståelse som nå har satt seg.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Da jeg leste ordet, var min første assosiasjon Sylvi Listhaug. Og hun oppfatter jeg som en som bare går rett frem uten tanke på hvem hun tråkker over eller hvorvidt "rett frem" er riktig vei. Så altså negativt i mitt hode.

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

I begge de to tilfellene ville rivjernbetegnelsen vært helt malplassert for meg. Fullstendig på jordet. Skjønner godt at du lurte.

Enig i alt dette. Jeg ser forresten at bokmålsordboka bruker det om en kvinne, mens nynorskordboka om både kvinner og menn.

Et rivjern (kjøkkenredskapet) er jo effektivt, men også fullstendig uten finesse.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 15:36   #53
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Måtte sjekke ordboka:


riv|jern n1
et rivjern av en kjerring

Hadde noen betegnet meg som "rivjern" og "kjerring" i samme setning hadde jeg nok vært rimelig "bitch" tilbake.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 15:41   #54
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Hadde noen betegnet meg som "rivjern" og "kjerring" i samme setning hadde jeg nok vært rimelig "bitch" tilbake.

Mens jeg hadde tatt det som et kompliment.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 15:45   #55
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Hadde noen betegnet meg som "rivjern" og "kjerring" i samme setning hadde jeg nok vært rimelig "bitch" tilbake.

Der jeg kommer fra bruker man gjerne begge ordene i samme setning, - "skikkelig rivjern av ei kjerring". Det menes utelukkende positivt men jeg hadde blitt dødsfornærmet om jeg hadde blitt kalt det. Det er rett og slett ei skikkelig "dyktig kjerring" som har alt på stell i hus og hjem og stålkontroll på familien as. Om hun er i lønnet arbeider eller ikke, er ikke viktig.

Jeg tror ordet har veldig ulik betydning men er for meg definitivt et ord som i veldig stor grad vedlikeholder gamle tanker og ideer om hva kvinner skal og bør være dyktige til.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 15:47   #56
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Jeg er vant til at det brukes negativt. Arbeidsom og får ting gjort ja, men vrang og utrivelig og på bekostning av andre. Tidvis har jeg hørt det brukt mer positivt. Arbeidsjern inneholder rivjern minus det negative i min verden.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 15:47   #57
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

"En dyktig dame som får ting gjort", er min tolkning. Jeg er fra Hordaland.

Signerer

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 15:49   #58
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Enig i alt dette. Jeg ser forresten at bokmålsordboka bruker det om en kvinne, mens nynorskordboka om både kvinner og menn.

Et rivjern (kjøkkenredskapet) er jo effektivt, men også fullstendig uten finesse.

Ja det med finesse er noe jeg kanskje er litt nøkkel for min del.
Et rivjern diller ikke i mine øyne. Det er ei som tar tak og gjør jobben uten for mye om, enn, hvis, kanskje? Samtidig tenker jeg på det som ei som er bånn solid.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 15:50   #59
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er vant til at det brukes negativt. Arbeidsom og får ting gjort ja, men vrang og utrivelig og på bekostning av andre. Tidvis har jeg hørt det brukt mer positivt. Arbeidsjern inneholder rivjern minus det negative i min verden.

Jeg vil heller bli kalt rivjern enn arbeidsjern. Jeg tror ikke jeg er noen av delene, men kunne jeg velge hadde jeg valgt det første.
Arbeidsjernet gjør innmari mye, men kan lett bli litt snever og ensidig fokusert. Rivjernet tar ansvar.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 15:55   #60
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Et rivjern (kjøkkenredskapet) er jo effektivt, men også fullstendig uten finesse.

Effektivt og med skarpe kanter. Og det er sånn jeg tenker ordet brukt om en person også.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no