Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-11, 13:06   #21
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Inagh, det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor hjemmehjelpen oppleves som en engel, særlig i deres situasjon. Men jeg vet ikke om jeg er helt enig i at bare fordi man er bevisst på språkmakten man har så er det greit å bruke uttrykk som er med på å bygge opp under en strukturell ulik maktsituasjon mellom de som har råd til å bruke vaskehjelp og de som ikke har råd til det. (Jeg vet at det ikke gjelder dere siden dette er et kommunalt tilbud, men meget ofte er "vaskeengelen" en ansatt, som i tillegg ofte er uten bindende kontrakter og skikkelig sikkerhetsnett...)

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:12   #22
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Dataonkel!

Fantastisk!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:18   #23
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.015
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg har aldri hørt det før, og ville heller ikke brukt det på noen som får betalt av meg. Men jeg er nok også ekstra oppmerksom på ordvalg.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:29   #24
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Vi kaller henne samlivsreddern.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:34   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.964
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Hjelpes.

Det er jeg som skrev innlegget i går. Jeg kaller henne vaskeengel fordi jeg er så utrolig glad i henne når hun har vært der. Ja, hun gjør bare jobben sin, men det er en jobb jeg setter umåtelig stor pris på at hun gjør. Derfor er det ment som en hedersbetegnelse. Ingenting likt det dere skriver at jeg skal legge i det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:38   #26
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

@Tjorven: Jeg mistenker ikke deg personlig for å bruke ordet for å dekke over maktstrukturen i arbeidsgiverforholdet, like lite som jeg mistror Inagh for å gjøre det. Derfor skrev jeg heller ikke dette som et svar til din tråd, selv om den minnet meg på at jeg har reagert på uttrykket tidligere også.

Selv om ordet ikke brukes med negative hensikter så kan konsekvensene av det være uheldig. Jamfør debatten om neger, selv om jeg ikke mener å si at vaskeengel er et like problematisk uttrykk som neger.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:40   #27
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg ble overrasket over å bli introdusert for uttrykket her på FP. Det virker fascinerende malplassert!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:42   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Godt innlegg, Heilo, og tankevekkende. Jeg tror ikke de som bruker utrykket gjør det med annet enn gode intensjoner, men jeg syns det på et vis tar fra vedkommende yrkesstatus. De som sier barnehagetante mener det jo heller ikke vondt, kanskje de til og med bruker det fordi de er så glade i de som jobber i barnehagen? Uansett tanke bak, så hadde jeg foretrukket å bli omtalt med yrkestittel.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 11-01-11 kl 14:22.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:42   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.964
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg ser at du ikke linket direkte til mitt innlegg, men det var det noen andre som gjorde.

Jeg ser hva du skriver, men er veldig uenig. Vaskeengel er bare et positivt ladet ord. Hadde jeg kalt henne vaskekjærring, så ville det vært anderledes siden kjærring i enkelte deler av landet er negativt ladet (mens det i Nord-Norge slett ikke er det).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:43   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.964
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:45   #31
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hadde jeg kalt henne vaskekjærring, så ville det vært anderledes siden kjærring i enkelte deler av landet er negativt ladet (mens det i Nord-Norge slett ikke er det).

Jeg er født og oppvokst og bor i Nord-Norge, og for meg er vaskekjerring definitivt et negativt ladet uttrykk.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:47   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.964
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Ordet kjerring er ikke negativt ladet i Nord-Norge; i hvert fall ikke de delene mannen min kommer fra. Men det er godt mulig at vaskekjerring er det uansett. Det er heller ikke et ord jeg ville finne på å bruke om hun som vasker hos oss.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:49   #33
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.120
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg bruker ordet i veldig uformelle/muntlige sammenhenger - kaffebloggen, noen ganger i egen blogg hvis det passer med tonen i innlegget ellers. Jeg ville aldri finne på å bruke det i noe som lignet en "offisiell" sammenheng, eller å kalle vaskehjelpen vår for det eller å annonsere etter det, eller noe sånt. Det blir som å, tja, kalle svigermor for "svigermonster" i en privat blogg - ikke ment som en generell betegnelse på svigermødre, men en humoristisk formulering for å si noe (temmelig overdrevet) om hva man føler om vedkommende eksemplar av arten, gjerne i en bestemt setting eller i et gitt humør.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:49   #34
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Det kan hende at ladingen av kjerring er i forandring, eventuelt at det har annen betydning i by enn i bygd. Mannen min blir sur på meg hvis jeg omtaler meg selv som kjerringa hans, selv om det er på spøk. Han synes det er et veldig negativt ord.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:51   #35
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.120
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det blir som å, tja, kalle svigermor for "svigermonster" i en privat blogg

Eller å kalle en mannlig sjef for psykodusten, for den del. Sånn så det ikke høres ut som om dette er noe som bare gjelder omtale av kvinner.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 13:56   #36
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.821
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg har aldri hørt uttrykket før, men finner det underlig at noen kan synes det er negativt. Jeg synes det er et rart uttrykk og ville ikke brukt det selv, men å få det til å bli negativt, se det greier jeg ikke uten å legge vrangviljen til og det vil jeg jo ikke.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 14:00   #37
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.964
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg stusset også på det første gang jeg så det i bruk. Men jeg synes det var innmari passende siden hun er en liten engel for oss.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 14:00   #38
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg ser at du ikke linket direkte til mitt innlegg, men det var det noen andre som gjorde.

Jeg ser hva du skriver, men er veldig uenig. Vaskeengel er bare et positivt ladet ord. Hadde jeg kalt henne vaskekjærring, så ville det vært anderledes siden kjærring i enkelte deler av landet er negativt ladet (mens det i Nord-Norge slett ikke er det).

Jeg er grunnleggende uenig med deg i dette. Jeg har jobbet som renholder (sommerjobber og kveldsjobber) i flere år, og det aller, aller mest frustrerende med jobben for meg var den nedlatende-hyggelige måten jeg ofte ble snakket til på. "Det er så flott at du kommer hit og gjør det fint hos oss", fikk jeg ofte høre. Eller: "Ja, hva skulle vi gjort uten dere som vasker. Dere gjør jammen en viktig jobb". Tilsynelatende hyggelige kommentarer, men samtidig så utrolig .. patroniserende. Hvem ville sagt noe slikt til betjeningen i kassa på Rema, liksom. For min del fikk jeg alltid en utpreget "lille venn"-følelse av å bli snakket til slik, og jeg hatet det.

Og jeg sier som Heilo: slike betegnelser er med på å sementere holdninger om at jobben er mindreverdig. Hvorfor i alle dager skal man betale en barnehagetante det samme som en ingeniør, selv om de har like lang utdannelse? En førskolepedagog virker langt bedre kvalifisert, og bør selvsagt lønnes og respekteres deretter.

Og jeg er oppvokst i Nord-Norge, og den eneste som noen gang har kalt meg for ei vaskekjerring, fikk sånn kjeft at han trolig rødmer fortsatt. Jeg finner meg ikke i å bli kalt bare kjerring heller, for den del. Jeg synes det er en utrolig nedsettende betegnelse.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 14:13   #39
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg har ikke lest de andre innleggene, men, tro det, eller ei, jeg hadde tenk å spørre om dette også.

Jeg hadde heller aldri hørt utrykket før jeg kom på FP (bruker det ikke selv, og ikke bare fordi vi ikke har vaskehjelp...) og tenker at det blir brukt av damer (har aldri hørt en mann bruke det) som egentlig synes det er litt kinkig at de har en annen dame som gjør drittarbeid for luselønn mens de selv kan gjøre morsommere ting og tjene dobbelt så mye. Jeg får litt "takk Gud for denne snillle damen som hjelper travle-meg med alle tingene jeg nedprioriterer -vibber" av det uttrykket, og tenker at det ikke er tilfeldig at det dukker opp akkurat her.

:Har scrollet litt opp: Ja, Niobe, malplassert er det også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 14:25   #40
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Nå er nå ikke jeg den som synes det er helt krise å være nedlatende fra tid til annen, men det er jo ikke en betegnelse som bygger på respekt for en profesjonell person som gjør jobben sin. I hvert fall når det blir en gjengs måte å omtale vaskehjelper på. "Har du ordnet deg med vaskeengel?" Det har jeg sett flere ganger her. Å kalle noen en engel utfra at "hun berget ekteskapet" f.eks, gjør at man de-profesjonaliserer personen. Hun vasker ikke for å berge ekteskap eller noe annet altruistisk, hun vasker fordi det er jobben hennes.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no