Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Fordommer om nordmenn

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-18, 17:50   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Jeg overhørte en samtale mellom to amerikanske damer på flytoget, hun ene som tydeligvis bodde i Norge med barn på skole her, var sjokkert og foraktfullt ovenfor norsk barneoppdragelse og spesielt disiplin og høflighet i skolen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 18:32   #22
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.405
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

At vi er rike og at vi lever i kommunisthelvete (siste var fra en amerikaner som elsket Trump). Alle nordmenn er pene (England).

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 18:36   #23
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg overhørte en samtale mellom to amerikanske damer på flytoget, hun ene som tydeligvis bodde i Norge med barn på skole her, var sjokkert og foraktfullt ovenfor norsk barneoppdragelse og spesielt disiplin og høflighet i skolen.

Akkurat det med skolen reagerer mannen min på også. Han foreslo internasjonal skole, men jeg ønsket nærskole.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 18:55   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Jeg måtte ha en kulturell oppklaringsrunde med noen amerikanere en gang. De lurte på hva de gjorde galt rundt nordmenn siden nordmenn sjeldent virket imponert og begeistret over noe.
Vi måtte ta noen runder på den der.
Min tolkning av deres oppførsel var at de brukte så mye superlativer på enhver fillesituasjon og at jeg dermed ikke visste hva de egentlig syntes var fint.

«Oh my Gooooood, this pasta is delicious.»
Jeg brukte litt andre ord og mindre skingrestemme all over, noe de tolket dithen at jeg ikke likte det vi så eller spiste, selv om alle ordene jeg sa var positivt ladet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 20:10   #25
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg overhørte en samtale mellom to amerikanske damer på flytoget, hun ene som tydeligvis bodde i Norge med barn på skole her, var sjokkert og foraktfullt ovenfor norsk barneoppdragelse og spesielt disiplin og høflighet i skolen.


10 surprising things about parenting in Norway

En del av en serie hvor amerikanske mødre som bor i andre land forteller hvordan de opplever det, vel verdt å lese!

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 20:43   #26
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Jeg satt en gang og snakket med en engelsk, en skotsk og to nederlendere om Norge. Disse bor da i Norge og det var interessant å høre deres perspektiv på ting. Var spesielt det sosiale de syns var vanskelig, at alle virket som de hadde fått en vennegjeng på videregående og holdt seg til denne. Så selv om man fikk god kontakt med noen, så kom man seg sjelden inn i den innerste sirkelen. Hun ene hadde prøvd å melde seg inn i korps for å finne venner, men før hun hadde fått pakket ned instrumentet etter øving var alle andre på vei hjem. Mens hun var vant med at slike aktiviteter var mer en unnskyldning for å kunne være sosial etterpå. Dopapirsalg var også noe som ble sett på med forakt, men det hadde nok mest med å gjøre at man som innflytter hadde et mindre nettverk enn andre.

Det med superlativer var det en venninne av meg som opplevde. Hun holdt på å lage en avtale med en leverandør fra USA og fikk tilsendt prøveprodukter. Og utifra svarene hun ga til leverandøren var leverandøren sikker på at hun var misfornøyd og ble nokså desperat for å finne ut hva som var i veien. Tok noen telefonsamtaler og mailer før det ble oppklart og de fant ut at det var kulturforskjellene som var problemet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 20:47   #27
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Dopapirsalg er vel jevnt over sett på med forakt, uansett bakgrunn.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 21:18   #28
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

10 surprising things about parenting in Norway

En del av en serie hvor amerikanske mødre som bor i andre land forteller hvordan de opplever det, vel verdt å lese!

Morsom lesing, kommentarfeltet også!

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 21:36   #29
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

En kollega fortalte om et utenlandsk vennepar som hadde blitt spurt av naboen om å kjøpe dopapir. Joda, de kunne jo kjøpe de - og siden det var en god sak kunne de jo kjøpe fire pakker. De trodde det var snakk om samme størrelse som de man kjøper på butikken. Kollegaen min hadde vært på fest der litt senere, og alle gjestene fikk med en haug dopapir hjem.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 21:39   #30
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

En kollega fortalte om et utenlandsk vennepar som hadde blitt spurt av naboen om å kjøpe dopapir. Joda, de kunne jo kjøpe de - og siden det var en god sak kunne de jo kjøpe fire pakker. De trodde det var snakk om samme størrelse som de man kjøper på butikken. Kollegaen min hadde vært på fest der litt senere, og alle gjestene fikk med en haug dopapir hjem.

Vi var på en campingplass en gang og ble tilbudt pizza av de som bodde i nabohytta. De hadde bestilt pizza, en til hver slik som var vanlig der de kom i fra (klarer ikke ta igjen hvor de var fra). Og de stusset ikke på prisen, for det er jo så dyrt i Norge. De fikk litt sjokk når pizzabudet kom med 4 store pizza.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-18, 22:30   #31
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.976
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer om nordmenn

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg måtte ha en kulturell oppklaringsrunde med noen amerikanere en gang. De lurte på hva de gjorde galt rundt nordmenn siden nordmenn sjeldent virket imponert og begeistret over noe.
Vi måtte ta noen runder på den der.
Min tolkning av deres oppførsel var at de brukte så mye superlativer på enhver fillesituasjon og at jeg dermed ikke visste hva de egentlig syntes var fint.

«Oh my Gooooood, this pasta is delicious.»
Jeg brukte litt andre ord og mindre skingrestemme all over, noe de tolket dithen at jeg ikke likte det vi så eller spiste, selv om alle ordene jeg sa var positivt ladet.

Åh,ja. Min amerikanske kusine og ektemann er super-excited over alt mulig. Wow, wow, wow!

En skotsk dame som har bodd mye i Norge sa at typisk britisk familie på piknik vil si: Å, der borte sitter en annen familie, der er det sikkert fint, la oss gå bort dit. En typisk norsk familie vil si: Å, der bort sitter det en annen familie, vi må finne et annet sted, der er det opptatt.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no