Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-14, 22:33   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Kjedebutikker? Nettbutikker?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 00:48   #2
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.930
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Var det ikke slik at Regnskogfondet anbefalte Jernia, Coop, Søstrene Grene og et sted til? Det er fordi de ikke bruker palemolje i sine lys.

Jo, her fant jeg det.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 14:19   #3
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.937
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Ikke direkte miljøvennligere i bruk kanskje, men NMS Gjenbruk sies å selge lys laget av innleverte lysestumper som er smeltet om. Om alle deres butikker gjør det vet jeg ikke. Jeg tenkte å ta turen innom butikken her i byen en dag og spørre, jeg bare glemmer det hele tida.

http://www.nms.no/nytt-fra-regionen/...e1831-544.html

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 14:36   #4
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Oi, dette må jeg innrømme at jeg ikke var klar over. Crap , jeg som er så glad i Nille sin lyse. Men, en av de tingene som, for meg er enkelt å gjøre noe med.

Noen som har erfaring med de som er miljøvennlige, hvilke er best og har lengst brennetid?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 14:42   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Opprinnelig lagt inn av regnskog.no

Disse butikkene selger bare lys uten palmeolje:
• Coop
• Jernia
• Kid Interiør
• Søstrene Grene

Da har jeg notert meg hvor jeg skal kjøpe lys fremover.

Men jeg vil gjerne høre om andre har tips til mer miljø og eventuelt helsevennlige lys. Jeg leste eller hørte noe hin dagen, fra astmaforbundet, om hvor mye brennende stearinlys forurenset luften inne. Og siden har jeg bare brent bivokslys. (Bortsett fra adventslysene.)

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 14:45   #6
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.663
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Dette er vist de eneste telysene som er svanemerkede. Husker ikke hvor jeg hørte det, muligens på radio.

http://www.clasohlson.com/no/Telys,-startkit/44-1290

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 14:47   #7
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.663
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Utenom adventslysene bruker vi 95% av tiden bare ledlys. Til fest hender det vi tenner noen andre også. Men hver kveld slår flere kubbelys av forskjellig slag seg på i 5 timer og gir stemning i stuen. Tenker ikke så mye over at de ikke brenner ned.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 14:50   #8
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Hvor har du kjøpt disse, da? Og hvor lenge varer de? (Og slår de seg automatisk på?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 14:58   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.175
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Må visst sette meg inn i dette, ja. Nå er det sjelden jeg tenner lys da, men jeg har aldri tenkt over om de er miljøvennlige eller ei.

Trygg og sikker har mange flammeløse lys som de kaller de.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 15:01   #10
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Dette er vist de eneste telysene som er svanemerkede. Husker ikke hvor jeg hørte det, muligens på radio.

http://www.clasohlson.com/no/Telys,-startkit/44-1290

De skal være veldig mye bedre enn alternativene, ihvertfall.

Sitat:

Svanemerket har tidligere sammenlignet klimagassutslippene på et norsk årsforbruk av parafinlys og et årsforbruk av stearinlys. Resultatet ble at en overgang fra parafin til stearin gir et like stort kutt i CO2-utslipp som om vi fjerner 21 000 biler fra veiene. Svanemerkede lys er derfor verdens koseligste klimatiltak.

Fra Svanemerkets nettsider.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 15:06   #11
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.663
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Hvor har du kjøpt disse, da? Og hvor lenge varer de? (Og slår de seg automatisk på?

Vi har noen fra clas ohlson men de har ikke flamme så de er finest i lykter. Og så har vi noen fra perfect home som har bevegelig flamme. Begge typene slår seg på hver kveld til tidspunktet jeg har satt de på. Så lyser de i 5 tuner før de slukker igjen. Bytter batteri ca 1gang i mnd. 2 AA batterier. Kan sende deg en snap.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 15:21   #12
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.691
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Vi har noen fra clas ohlson men de har ikke flamme så de er finest i lykter. Og så har vi noen fra perfect home som har bevegelig flamme. Begge typene slår seg på hver kveld til tidspunktet jeg har satt de på. Så lyser de i 5 tuner før de slukker igjen. Bytter batteri ca 1gang i mnd. 2 AA batterier. Kan sende deg en snap.

Er det ukekte telys som ser ut som ekte? Kan jeg også få se? Hva mener du med at de ikke har flamme?

__________________
2005 og 2010
Apple er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 15:32   #13
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Europris har også kubbelys/ledlys med timer, synes de funker like fint som skikkelige kubbelys. De er trolig laget av talg da. Nokså rimelige er de også.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 15:47   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Om det er snakk om batteridrevne lys er vel ikke de særlig miljøvennlige, verken i produksjon eller kast. Lite vet man om arbeidsforholdene de er produsert under også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 18:23   #15
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.663
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Er ikke telys men kubbelys jeg har. Noen har noe som ligner flamme som beveger seg, noen bare lyser inni.

Hvordan de er produsert vet jeg ikke. Vi har valgt se mest for å få mer brannsikkre lys.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 19:43   #16
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Jeg har kun brukt lys som er 100% stearin de siste to årene. Noen som vet om det stemmer at det er mer helsevennlig og miljøvennlig enn parafin? De har det mange steder; Nille, Kiwi og Jernia bl.a.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-14, 20:06   #17
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor finner jeg miljøvennlige lys og telys (gjerne soya)

Bivokslys er jo også et alternativ

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no