Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Babybjørn bæresele, skadelig?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-09, 23:40   #41
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.798
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

En peode!

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:48   #42
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hun instruerte meg til å samle beina til lillesøster og bære henne i froskestilling også i ergoselen.

Hmmm, denne setningen lurer jeg på. Altså froskestilling er jo at de sitter med beina langt fra hverandre. Du slår ihjel utsagnet ditt og må nok forklare hva fysioterapeuten din mente...

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:48   #43
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Jeg hadde babybjørn til storesøster, og hadde ingen problemer med å bruke denne også til lillebror. Den eneste gangen jeg har følt behov for å bære rundt med en sånn bæreinnretning er på flyplasser, da trenger jeg begge hendene og har ikke nødvendigvis en vogn i nærheten. For den lille bruken gadd jeg ikke investere i noe annet.

Skulle jeg ha følt behov for å bære rundt på babyen utover det hadde jeg nok sett mer på hvilke løsninger som finnes

Mulig dere ringer barnevernet nå, men for å være helt ærlig. Særlig i barselperioden er man oppe i barnet nesten hele tiden. Da foretrakk jeg litt tid for meg selv når babyen endelig sov i stedet for å da bære rundt på den. F.eks. dusje, sove selv, spise osv.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:52   #44
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

mkj, ringer ikke barnevernet av den grunn.

Det finnes babyer som krever nærkontakt omtrent hele sin våkentid. Da er det jo veldig praktisk å kunne bære barnet i et bæretøy framfor i armene sine. Er du ikke enig?

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:53   #45
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Hmmm, denne setningen lurer jeg på. Altså froskestilling er jo at de sitter med beina langt fra hverandre. Du slår ihjel utsagnet ditt og må nok forklare hva fysioterapeuten din mente...

Hm. Jeg mente når de har beina inntil magen sin, mellom den som bærer sin mage og sin egen mage. Har alltid tenkt på det som froskestilling, men det er meget godt mulig du har rett.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:54   #46
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

mkj, ringer ikke barnevernet av den grunn.

Det finnes babyer som krever nærkontakt omtrent hele sin våkentid. Da er det jo veldig praktisk å kunne bære barnet i et bæretøy framfor i armene sine. Er du ikke enig?

Jojo , skjønner godt at andre har andre behov, jeg har bare aldri ønsket meg det selv, eller følt behovet.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:54   #47
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Jeg har ihvertfall sett bæresjal som ser veldig lite kroppsvennlige ut for ungen. Spesielt om dette er en stilling de skal ha i timevis hver dag. Nesten brettet dobbelt ser ikke så bra ut.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:56   #48
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

mkj: man bærer jo ikke for å bære men fordi barnet har behov for nærhet. Bæring er forøvrig veldig grei måte å få gjort noe i huset også etterhvert som barnet blir større, jeg aner ikke hva jeg skulle gjort som alenemor uten bæretøy.

Ang froskestilling så er det et diskutert tema og ikke alle fysioterapeuter er enig med din Mei. Jeg antar at dette var en liten baby?

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 23:58   #49
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.


Mulig dere ringer barnevernet nå, men for å være helt ærlig. Særlig i barselperioden er man oppe i barnet nesten hele tiden. Da foretrakk jeg litt tid for meg selv når babyen endelig sov i stedet for å da bære rundt på den. F.eks. dusje, sove selv, spise osv.

Ja nå ringer jeg barnevernet! Jeg foretrekker også å være for meg selv når barnet sover. Problemet hos oss er at barna slettes ikke har vært sovebabyer og da har det vært godt å ha noe å bære i.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:03   #50
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Ang froskestilling så er det et diskutert tema og ikke alle fysioterapeuter er enig med din Mei. Jeg antar at dette var en liten baby?

Jeg har bare hørt at den stillingen skal være bra for barna, så fremst de ikke er nyfødte, og jeg ble egentlig ganske overrasket. Hun var 4-6 måneder gammel.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:09   #51
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Klart det er vanskelig å dokumentere, barn er ikke et forsøkseksperiment. Bæring i babybjørn / alternative bæretøy er for nytt til å kunne sette noe empiri bak hvorvidt det er skadelig eller ei.

Forsøkseksperiment? Hvis bæring i BabyBjörn er skadelig, vil man på sikt se en eller annen form for skade. Slikt vil selvfølgelig ta tid, og det er avhengig av hvor flinke man er til å rapportere inn skader, og hvorvidt man er i stand til å finne årsakssammenhengen. Jo færre skader, desto vanskeligere å dokumentere - og få skader sier selvfølgelig noe om hvor skadelig BabyBjörn er.

  Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:14   #52
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Forsøkseksperiment? Hvis bæring i BabyBjörn er skadelig, vil man på sikt se en eller annen form for skade. Slikt vil selvfølgelig ta tid, og det er avhengig av hvor flinke man er til å rapportere inn skader, og hvorvidt man er i stand til å finne årsakssammenhengen. Jo færre skader, desto vanskeligere å dokumentere - og få skader sier selvfølgelig noe om hvor skadelig BabyBjörn er.

Det er det jeg sier i den andre setningen, etter din utheving. At siden barna ikke er noe en utfører forskning på, så vil tiden vise eventuelle skader. Slik er det også med forskning omkring effekten av økt temperatur i papirbleier og infertilitet hos gutter, det er noe som vil vise seg over tid.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:29   #53
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Er ikke setning nr. 2 en forklaring på setning nr. 1? Hvis man i det hele tatt skal komme med påstander om at noe er skadelig, så må det jo kunne dokumenteres.

Ja nettopp, og derfor er det ikke så mange "bærere" som påstår at BabyBjørn er skadelig. De som har satt seg litt inn i temaet, vet at det finnes lite/ingen dokumentasjon på at BabyBjørn er skadelig. Man kunne jo ellers i sin iver med å fronte ergonomisk riktig bæretøy slengt ut påstander om at BabyBjørn er skadelig, men det er de fleste altså obs på at man ikke bør gjøre. Det var mitt poeng. Det man derimot kan hevde, er at BabyBjørn ikke er optimal.

Men det finnes heller ikke dokumentasjon på det motsatte, bare så det er nevnt. Man vet at BabyBjørn ikke er ergonmisk riktig/optimal for barnet, men man vet ikke hvor skadelig det eventuelt er.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:53   #54
Verdande
Melkeku
 
Verdande sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 288
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Poenget er at mannen nekter å bruke sjal (ungen er 4 mnd) og de synes det er praktisk med en bæresele til kjøpesenter, flyplass o.l.

Kan de være villige til å vurdere f.eks. Manduca i stedet? Jeg har inntrykk av at en del som synes at sjal, meitai o.l. virker for komplisert/alternativt/styrete/etc. ofte er mer positivt innstilt om alternativet til BB er en annen formsydd bæresele.

Sitat:

Jeg prøvde å forklare de negative tingene med Baby Bjørn, men de tok det ikke helt seriøst. Er det noen som vet om en bra nettside, gjerne en fysioterapeut eller liknende, som viser til informasjon angående bæreseler?

Ingen nettside, men her er et utdrag fra artikkelen Trøste og bære i Magasinet august 2008:

Seksjonsoverlege Vera Halvorsen på barneortopeden ved Ullevål universitetssykehus i Oslo mener bæring kan ha en gunstig effekt på barnets hofter. – I Afrika er forekomsten av hofteleddsdysplasi betydelig mindre enn her. Det kan skyldes genetiske faktorer, men det kan også skyldes hvordan barna ligger eller bæres den første tida.

Overlegen presiserer at ikke all bæring er like bra. Bæretøyet må la barnet sitte ergonomisk korrekt. – I en BabyBjörn henger beina rett ned. Det er ikke en spesielt gunstig posisjon for hoftene. Bæring for eksempel i sjal på ryggen, slik vi ser i Afrika, er noe helt annet. Når knærne vender ut til siden, med sprik i hoftene ligger hoftekula og hofteskåla korrekt i forhold til hverandre. Bæring i en slik posisjon er optimalt for barnets hofter, og noe jeg absolutt anbefaler.

[...]

Ute Imhof, spesialist i barnefysioterapi, arbeider ved den private Barneklinikken i Oslo og har 20 års erfaring fra Akershus Universitetssykehus. Hun understreker at det er viktig å variere aktivitet og posisjon. – Å bære ungen hele dagen i samme stilling fører til at barnet går glipp av nødvendig treningstid på bakken, noe som kan være uheldig for den motoriske utviklinga.

Hun er spesielt kritisk til den tradisjonelle BabyBjörnen. – Jeg fraråder BabyBjörn på det sterkeste. Alle som har hengt i en klatresele vet hvor ubehagelig det er for bekken, hofter og rygg. For barn yngre enn tre måneder kan det være direkte skadelig. Imhof anbefaler ergonomisk riktig bæretøy som slynger og mei tai, men maner til sunn fornuft. – Hvis du bærer noen timer hver dag, men ellers gir barnet mulighet til å utfolde seg, går dette glimrende.


Det er referert noe forskning i artikkelen, men ikke i forhold til (eventuelle) skadeeffekter av BB. Jeg har hele artikkelen som pdf, om noen skulle ønske den tilsendt.

__________________
Well-behaved women rarely make history.
2008 2011 2014

Sist redigert av Verdande : 07-06-09 kl 00:58.
Verdande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 00:58   #55
Verdande
Melkeku
 
Verdande sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 288
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

Ser dere andre like mange fedre som bærer alternativt til babybjørn?

Lilles pappa, farfar og morfar:


:datapunkt:

__________________
Well-behaved women rarely make history.
2008 2011 2014
Verdande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 09:02   #56
mammamia
Superaktiv
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 474
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Nå er ikke jeg veldig inne på bæring, men den bæreselen ligner jo veldig dagens babaybjørn, gjør den ikke?....

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 09:04   #57
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Froskestilling er ikke det samme som den "vanlige" beina ut til siden og knærne høyere opp enn rumpa.

Når babyen ligger i froskestilling er beina trukket opp (slik som nyfødte gjerne gjør) hælene inntil hverandre og knærne ut til siden. (Slik som en frosk sitter.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 09:08   #58
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Opprinnelig lagt inn av mammamia

Ser dere andre like mange fedre som bærer alternativt til babybjørn?

Jeg ser nesten ingen bære i bb lenger. Ikke fedre heller. Det går i meitai, ergo (o.l.) og sjal.

Opprinnelig lagt inn av mammamia

Nå er ikke jeg veldig inne på bæring, men den bæreselen ligner jo veldig dagens babaybjørn, gjør den ikke?....

Fordi fargen er lik, lissom? Selen på bildet er helt annerledes, det ser man på barnets sittestilling som jo er det viktigste her.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 09:23   #59
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Jeg er veldig glad i å bære. Lillebror blir nesten bare bært.

Likevel så tror jeg at det går helt fint om en baby blir bært i babybjørn mens man er på flyplass etc. Det er jo da korte turer. Babybjørn er jo så vond å bære i, at man kan da umulig bære så altfor lenge.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 09:28   #60
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Babybjørn bæresele, skadelig?

Jeg synes Babybjörn active har vært helt kurant å bære i. Jeg bar førstemann i den til han var 12 kg og syntes den var helt OK. Til andremann fikk jeg meg elastisk sjal og mei tai, men det var hovedsakelig av estetiske grunner. :shallow: Jeg synes ikke sjal og mei tai (eller patapum for den del) har vært noe bedre for rygg/skuldre enn Babybjörn. Jeg har ikke noen problemer med rygg/skuldre i utgangspunktet, da.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no