Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bambusklær - egentlig syntetisk viskose/rayon

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-12-16, 00:31   #1
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Bambusklær - egentlig syntetisk viskose/rayon

En diskusjon som kom opp rundt julebordet i kveld er at bambusklær overhodet ikke er "naturfiber" - som en kan få inntrykk av fra reklamene. Det er viskose - dvs rent syntetisk tøy type viskose/rayon - utvunnet fra bambuscellulose.

http://www.klikk.no/foreldre/smabarn...rn-1541082.ece

Vi har et par Joha-gensere i ull/bambus - og helt riktig - når en ser på vaskelappen står det "bambusviskose".

Helt greit med superundertøy, men må si jeg føler meg lurt (og litt dum) som har trodd at dette var i samme "gate" som ull.

Oh well. Visstnok gjorde butikkene god business på dette på 20-tallet med å kalle klær "bjørke-klær". Vi er visst like godtroende da som nå.

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 00:43   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bambusklær - egentlig syntetisk viskose/rayon.

Det visste jeg, men det er nok mange som ikke gjør det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 10:58   #3
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bambusklær - egentlig syntetisk viskose/rayon

Det var jeg ikke klar over. Takk for tips.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 11:13   #4
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bambusklær - egentlig syntetisk viskose/rayon

Det har jeg visst en stund, tror mange har fått det med seg også.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 11:25   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bambusklær - egentlig syntetisk viskose/rayon

De klærne fra Tufte er svindyre. Men de er veldig gode og myke å ha på. Tror jeg kommer til å kjøpe mer om jeg kommer over de på salg.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 13:35   #6
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bambusklær - egentlig syntetisk viskose/rayon

Dette var mye oppe i mediebildet for en tid tilbake, og da kom det vel også et påbud om at de ikke kunne kalle det bambus, men at de måtte bruke bambusviskose.

Jeg har aldri tenkt at det erstatter ull, men jeg synes at det er deilig som undertøy/superundertøy, og for familiens atopiker, er det midt i blinken. Ulltøy med bambusviskoseinnside, oppleves her i huset som mykere og glattere å ha på, enn ullundertøy med bomull eller polyester innside.

Og bambussokkene jeg kjøper i Sverige, er det krangel om å bruke, så jeg må hamstre hver gang jeg er der.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 15:03   #7
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Bambusklær - egentlig syntetisk viskose/rayon

Ja, bambus er rett og slett bare bambus. Eller viskose. Men det er jo veldig mykt og deilig, så vi bruker det likevel.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 17:53   #8
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bambusklær - egentlig syntetisk viskose/rayon

Jeg visste det, men vi bruker det allikevel. Det er svalt og deilig stoff.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 20:26   #9
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bambusklær - egentlig syntetisk viskose/rayon

Jeg visste det, men for de atopiske barna, så er det svalt, glatt og deilig, så vi bruker det.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-16, 13:29   #10
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bambusklær - egentlig syntetisk viskose/rayon

Jeg var ikke klar over det, men har aldri kjøpt bambus fordi jeg syns det har føltes så plastikk aktiv i butikken.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-16, 14:15   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bambusklær - egentlig syntetisk viskose/rayon

Visste det ikke, men her bruker vi uansett bare ull så ikke noe issue for oss.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no