Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Min kamp

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-11, 09:25   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min kamp

Leser noen serien til Knausgård? Hva synes dere?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 15:24   #2
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min kamp

Eg har lese bind 1 og 2. Har tenkt å lese resten også, men kjem til å ta det over litt tid. Eg likte dei første to binda godt, men skjønner godt innvendingane med tanke på at han utleverer familien og debatten omkring etikken i prosjektet.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 15:35   #3
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.358
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min kamp

Jeg begynte på første bind, og kom sånn cirka til side 20. :langt gjesp:

I dag fikk jeg forresten signert et gaveeksemplar av mannen selv. Han smilte pent, så det skal han ha.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 17:13   #4
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Min kamp

Jeg har lest alle utenom den helt siste, likte de godt. Men ja, det var dønn kjedelig sånn inimellom, men alt i alt koste jeg meg med bøkene. Føler jeg kjenner ham på både godt og vondt, faktisk Kan vel si at jeg føler litt medynk på en måte. Mannen har nok ikke hatt det lett.

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 17:14   #5
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min kamp

Nei, og jeg har selvpålagt forbud mot å diskutere det ettersom jeg ikke vet hva jeg snakker om.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 17:27   #6
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Min kamp

Leste noen sider, men har ikke behov for å grave i hans tanker. Så nei, ikke interessert.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 17:29   #7
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Min kamp

Leste til kapittel 3 i bok 3. Da gav jeg opp. Jeg skjønner ikke at jeg gav meg ut på det. Jeg hatet Ute av verden og skjønner ikke at jeg trodde dette skulle bli noe bedre.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 17:35   #8
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Min kamp

JEg har lest alle mer eller mindre, men har ofte hoppet over lange passasjer som etter min mening handler om ingenting. Likte den om studenttiden i Bergen best. Selv om jg ikke var navnt der.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 18:50   #9
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min kamp

Jeg er godt uti bok seks, ja. Kommer snart til hitlerdelen av boka, og gleder meg ikke akkurat. Synes Knausgård skriver godt, innimellom drivende og kjempespennende, innimellom kjedelig (sikkert fordi det går rett over hodet på meg, det er en del litteratur han har lest som ikke jeg har lest, for å si det sånn). Jeg er ambivalent til selve prosjektet, og låner derfor bøkene på biblioteket.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 21:22   #10
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min kamp

Eg liker blandinga av kvardagslege betraktningar, forteljing og meir essayistiske passasjar som reflekterer rundt filosofiske problemstillinger vi vanlegvis ikkje finn i skjønnlitteraturen veldig godt, eg. Heile prosjektet er svært annleis enn alt anna eg har lese, men han har ein skrivestil som appellerer veldig til meg.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 21:58   #11
juliette
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 129
juliette har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Min kamp

Leste første bok og synes den var god. Bok nr 2 var et stort gjesp, og etter 2/3 kom jeg liksom ikke lenger..... Tenkte jeg skulle forsøke igjen, for jeg har lyst til å lese boken om studietiden i Bergen, evt bare oppe over resten av bok 2

__________________
06, 08 og 11
juliette er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 22:29   #12
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.806
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Min kamp

Ja, har lest de fem første og står i "kø" på nr 6, mannen leser den nå. Den er jo en murstein, så jeg gruer meg litt må jeg innrømme, frykter lange passasjer med hans tanker om litteratur etc og referatene fra mindre interessante samtaler... Jeg er veldig spent på hva han har fått ut av Hitlers liv da.

Likte bok 1, 2 og 5 best. Slukte dem nærmest, sikkert fordi det er de jeg kjenner meg best igjen i, med studietid og livet som småbarnsfamilie. Men hoff, ble lei av å høre om samtalene med kompisen Geir!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 23:06   #13
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min kamp

Du finner nok en del Knausgård-diskusjoner her inne hvis du søker litt - vi diskuterte dem (hvis jeg husker rett) masse da de første bøkene kom.

Jeg har lest de fem første med stor interesse - har hatt veldig sans for Knausgård siden Ute av verden. Nå kvier jeg meg litt for å ta fatt på sekseren.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 23:12   #14
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Min kamp

Jeg har lest de fire første, og tror ikke jeg kommer til å lese resten. Jeg synes de var helt greie, men er ikke noen stor fan. Jeg leste Ute av Verden da den kom ut, og likte ikke den.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 23:16   #15
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min kamp

Gjorde du ikke, Ina? Den har fått en av de få sekserne i min 13-årige Excel-liste.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 23:17   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.469
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Min kamp

Jeg begynte på bind 1, men gav opp. Har kjøpt bind 6 til mamma i dag i julegave, for hun likte de godt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 00:02   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min kamp

Jeg likte Ute av verden veldig godt, og har til og med lest En tid for alt - den er rar, den.

Jeg har lest 2 bind, og har det tredje liggende. Jeg er veldig glad i språket, og synes det er fascinerende hvordan kikkeren og reality-hateren i meg går i full konflikt når jeg leser. Men jeg må innrømme at jeg er så møkk, møkk lei av hypen at tredje bind havner stadig lenger ned i bunken på nattbordet.

(Også lese tykke papirbøker, liksom? Det er jo så ... tungvint? :e-fan: )

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 09:42   #18
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min kamp

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.


Likte bok 1, 2 og 5 best. Slukte dem nærmest, sikkert fordi det er de jeg kjenner meg best igjen i, med studietid og livet som småbarnsfamilie. Men hoff, ble lei av å høre om samtalene med kompisen Geir!

Men er Geir, Geir Gulliksen? Eg har søkt litt og forsøkt å finne ut dette, men eg klarer ikkje finne svar. Eg antok bare det, då eg las bøkene. I så fall er det jo interessant at han som er forleggaren har fått så stor plass i bøkene.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg likte Ute av verden veldig godt, og har til og med lest En tid for alt - den er rar, den.

Jeg har lest 2 bind, og har det tredje liggende. Jeg er veldig glad i språket, og synes det er fascinerende hvordan kikkeren og reality-hateren i meg går i full konflikt når jeg leser. Men jeg må innrømme at jeg er så møkk, møkk lei av hypen at tredje bind havner stadig lenger ned i bunken på nattbordet.

(Også lese tykke papirbøker, liksom? Det er jo så ... tungvint? :e-fan: )

En tid for alt likte eg veldig godt. Denne las eg etter å ha høyrd denne fullstendig ukjende Knausgård lese høgt på Blå i Oslo, våren 2005, eit arrangement vi nærast tilfeldigvis ramla innom. Det er jo eit prosjekt som ikkje har blitt lagt merke til i same grad som Min kamp, men som eg tenker kanskje er eit minst like ambisiøst og spennande prosjekt.

(Tjukke bøker er best i e-format. )

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 09:45   #19
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min kamp

Jeg har lest de fem første og får sekseren til jul. Gleder meg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 10:01   #20
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min kamp

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Men er Geir, Geir Gulliksen?

Nei, det er vel Knausgårds venn Geir Angell Øygarden, om jeg ikke husker feil.

Og Knausgård var jo kjent i 2005 også. Og kjekk.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no