Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unntakene fra gen-loven skal bli permanente (TV2-nyhetene)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-07, 21:13   #1
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Unntakene fra gen-loven skal bli permanente (TV2-nyhetene)

Jeg så akkurat på TV2 at man skal gjøre unntaket fra loven permanent, slik at man har mulighet til å foreta PGD på embryo og dermed fjerne embryo som har feil/ikke er levedyktige.

Selvsagt er det noen som er mot dette og selv om jeg forstår det på en måte, så kan de umulig ha satt seg inn i hva det virkelig vil si å bære på et gen som vil gi deg syke barn.

Jeg må si at jeg var veldig mot slikt før, for jeg er skeptisk til å "leke" med liv, jeg er redd for at barn som kan ha et godt liv vil fjernes fordi det ikke passer foreldrene å ha et barn som er annerledes. Men etter å ha tilbrakt tid, bl.a. på nett, med å få høre historiene til de som har/hadde syke barn, så er det for meg soleklart at de skal ha et tilbud, slik at de slipper å få syke barn igjen.

Synspunkter?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 23:12   #2
Pippilotta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Unntakene fra gen-loven skal bli permanente (TV2-nyhetene)

Nå så jeg desverre ikke dette innslaget, men var det så at dette gjelder alle eller kun foreldre som de har mistanke om bærer på et sånt gen?
Når det gjelder foreldre som flere ganger får syke barn, så har jeg full forståelse for det. Det finnes vel neppe noe så hardt som å ha barn som krever mer enn andre.
Egentlig forstår jeg de som vil det generelt og, men så var det dette med å ta risken da...
Jeg bærer selv på et barn, og har sammen med min mann diskutert opp og ned og i mente før vi ble gravide om risikoen for å få et barn som ikke er som alle andre. Vi ble enige om at den risikoen måtte vi ta. For oss ville det aldri bli riktig å fjerne barnet vårt fordi det hadde en gen-feil, for for oss så er dette vårt barn uansett hvordan det er.
Men jeg forstår at ikke alle har mulighet/vilje/kapasitet til å gjøre det samme. Syns det er greit å levne folk et valg.

  Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 23:28   #3
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unntakene fra gen-loven skal bli permanente (TV2-nyhetene)

Det er vel bare et lovforslag foreløpig, og flere representanter fra SV og SP er imot. Sylvia Brustad hadde vel heller ingen klare regler/grenser for hvem unntakene skal gjelde for ...

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 01:34   #4
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Unntakene fra gen-loven skal bli permanente (TV2-nyhetene)

Jeg synes dette er bra at unntakene blir permanete, men med visse vilkår.
Det skal ikke være et tilbud til alle synes jeg, men helt klart et tilbud der man vet at sjangsene til å få f.eks et barn som vil dø tidlig er store.
(en eller begge foreldrene er bærere av gener til denne sykdommen)
Og at det ikke skal gjelde enhver sykdom som finnes.
Men jeg er veldig glad jeg ikke skal være den som avgjør, men for meg vil det vel gå en grense mellom sykdommer som er forenlig med et "langt" og "normalt" liv, kontra et kort liv med smerter. Eller hvor barnet ikke i det hele tatt vil ha mulighet for å leve utenfor livmoren.

Nå så ikke jeg programmet, så jeg vet ikke om de satt noen kriterier eller hvilke de i såfall var.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 10:00   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unntakene fra gen-loven skal bli permanente (TV2-nyhetene)

Jeg skrev mail til hun fra SV som uttalte seg i går. Snakk om blond, blir irritert jeg.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no