Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Norwegian (dn.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-07, 19:51   #1
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Tommel ned

Norwegian (dn.no)

Dette er for dårlig !!

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv...=article_image

  Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:53   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norwegian

Sitat:

Norwegian åpner for at de reisende kan ha med seg to kolli på inntil 20 kilo hver. Dette skal koste 50 kroner, mot 800 kroner i overvektsgebyr i den gamle ordningen.

Genialt for oss som ikke klarer å reise lett.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:58   #3
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norwegian

Jeg synes heller ikke at det var så ille?

Jeg reiser enten alene (og da er det veldig deilig å slippe å vente på bagasjen på OSL på returen) eller med begge ungene +++.

50 kr for å ha med seg masse bagasje er jo ikke så mye.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 20:34   #4
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Norwegian

Det var da ikke ille synes jeg.

50 kr for tyve kilo(i to kolli), det er da billigt.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 21:07   #5
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norwegian

Jeg synes det høres supert ut jeg.

Billigere biletter OG billigere bagasje for de som gjerne tar med kjøkkenvasken.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 21:38   #6
Petronella
Aktiv
 
Petronella sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 168
Petronella er litt kul
Standard

Sv: Norwegian

Ikke mindre enn genialt!!! Digger Norwegian, måtte de for alltid eksistere slik at ikke SAS for overtaket igjen.. Så lenge det er mulig reiser jeg ALLTID med norwegian.

Petronella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 21:46   #7
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Norwegian

Jeg skal fly med Norwegian i mrg. har jeg forstått det rett at jeg må betale 25 for bagasjen hvis jeg må sjekke inn?

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 00:27   #8
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Norwegian

Det jeg ikke skrev var at det er lite gjennomtenkt forslag og innføre at pax kan ta med seg mere håndbaggasje selvom pax betaler for det. Norwegian har t.o.m flere pax på en boing 737 enn sasBRAATHENS....... Det er faktisk ikke mere plass å ta av når hattehyllene er fulle uansett om du har betalt penger for å ta med mere håndbaggasje eller ikke

Kan bli intr å se hvor lenge dette geniale forslaget til Kjos forblir

  Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 00:45   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norwegian

Det er selvsagt langt billigere for flyselskapene om folk bare har med seg håndbagasje, så dette bør jo være et effektivt sparetiltak. Jeg er veldig for enkle tiltak som gjør det billigere å fly, så lenge de ikke påvirker flysikkerheten (som for eksempel å droppe kaffeservering).

Jeg ser poenget ditt, Tutta, om at det kan bli veldig trangt i bagasjehyllene om enda flere skal begynne å ta med bagasjen inn, så det gjenstår å se om de klarer å gjennomføre det slik de har tenkt.

Det jeg i tillegg lurer på er om de klarer å få unna betalingen på en så enkel og kjapp måte at det ikke blir uendelig mye lenger å vente i kø når man skal sjekke inn bagasjen.

At jeg må betale 50 kr ekstra for å sende to kofferter, synes jeg ellers er helt uproblematisk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 03:28   #10
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norwegian

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er selvsagt langt billigere for flyselskapene om folk bare har med seg håndbagasje, så dette bør jo være et effektivt sparetiltak. Jeg er veldig for enkle tiltak som gjør det billigere å fly, så lenge de ikke påvirker flysikkerheten (som for eksempel å droppe kaffeservering).

.

Dette avisoppslaget og stuntet fra Norwegian er bortimot noe av det dummeste jeg har lest i dag. Det er enkelt av Norwegian å komme med luftslott-tilbud som ikke lar seg gjennomføre i praksis bare for å trekke uvitende kunder ja. Kjos fornekter seg ikke i konkurransen. La meg forklare:

Si at alle passasjerer i et fly fra Norwegian tar med seg 15 kilo håndbagasje, og at flyet er fullt, ja så får ikke all håndbagasjen plass ombord, og dermed må det likefullt sendes i bøtter og spann ned i lasterommet. En bagasjehylle på Norwegian tar max. 80 kilo. 6 passasjerer skal dele på den hylleplassen, dvs. 15 kgx 8 passajerer = 120 kg = for tungt.

Dessuten, dersom flyet er fullt, så KAN IKKE i praksis hver passasjer ta med seg 2x20 kg, for det er faktisk ikke mulig å laste en Boeing 737 så tung.... Da kan flyet ikke ta av, for flyet er for tungt. og hva gjør de da med bagasjen? Jo, den blir stående igjen på utreiseflyplassen til det er ledig plass på et fly som kan ta den med.

Er det god og gjennomtenkt service?

Tja... vi får vel se til sommeren da flyene er fulle og bagasjen er tung....

Er eneste poenget å få tak i billige flybilletter koste hva det koste vil i tullball, forsinkelser, flysikkerhet og miljø-forurensing, ja så værsågod. Ser ut til at alle kun tenker krone og øre når det gjelder fly, og det forundrer meg veldig. Spesielt her på FP hvor de fleste er så innmari opptatt av sikkerhet og miljø.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 10:42   #11
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Norwegian

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dette avisoppslaget og stuntet fra Norwegian er bortimot noe av det dummeste jeg har lest i dag. Det er enkelt av Norwegian å komme med luftslott-tilbud som ikke lar seg gjennomføre i praksis bare for å trekke uvitende kunder ja. Kjos fornekter seg ikke i konkurransen. La meg forklare:

Si at alle passasjerer i et fly fra Norwegian tar med seg 15 kilo håndbagasje, og at flyet er fullt, ja så får ikke all håndbagasjen plass ombord, og dermed må det likefullt sendes i bøtter og spann ned i lasterommet. En bagasjehylle på Norwegian tar max. 80 kilo. 6 passasjerer skal dele på den hylleplassen, dvs. 15 kgx 8 passajerer = 120 kg = for tungt.

Dessuten, dersom flyet er fullt, så KAN IKKE i praksis hver passasjer ta med seg 2x20 kg, for det er faktisk ikke mulig å laste en Boeing 737 så tung.... Da kan flyet ikke ta av, for flyet er for tungt. og hva gjør de da med bagasjen? Jo, den blir stående igjen på utreiseflyplassen til det er ledig plass på et fly som kan ta den med.

Er det god og gjennomtenkt service?

Tja... vi får vel se til sommeren da flyene er fulle og bagasjen er tung....

Er eneste poenget å få tak i billige flybilletter koste hva det koste vil i tullball, forsinkelser, flysikkerhet og miljø-forurensing, ja så værsågod. Ser ut til at alle kun tenker krone og øre når det gjelder fly, og det forundrer meg veldig. Spesielt her på FP hvor de fleste er så innmari opptatt av sikkerhet og miljø.

Nettopp!! Der er Elin når jeg trenger henne som mest!!

  Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 11:30   #12
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norwegian

Absolutt enig med deg Elin. Men et lite spørsmål: har ikke flyene ofte med seg annen last/cargo? Hvis ikke Norwegian har noe cargo, så klarer de vel 40kg pr pers? SAS har vel post og slikt? I forbindelse med en kansellering overhørte jeg en samtale om en ombooking, mannen kunne være med flyet hvis han ikke hadde bagasje, fordi det var "weight restrictions" på flyet. Du som er i bisnisen, kan du opplyse?

Og hva med oss som har kjøpt Norwegian-billetter for lenge siden? Må vi betale for bagasjen hvis vi skal ut og fly nå? Hva er det i så fall jeg ikke har lest med liten skrift?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.

Sist redigert av Agent Scully : 25-01-07 kl 12:52.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 13:22   #13
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norwegian

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Absolutt enig med deg Elin. Men et lite spørsmål: har ikke flyene ofte med seg annen last/cargo? Hvis ikke Norwegian har noe cargo, så klarer de vel 40kg pr pers? SAS har vel post og slikt? I forbindelse med en kansellering overhørte jeg en samtale om en ombooking, mannen kunne være med flyet hvis han ikke hadde bagasje, fordi det var "weight restrictions" på flyet. Du som er i bisnisen, kan du opplyse?

Og hva med oss som har kjøpt Norwegian-billetter for lenge siden? Må vi betale for bagasjen hvis vi skal ut og fly nå? Hva er det i så fall jeg ikke har lest med liten skrift?

Jo, Norwegian har med cargo og last for de har en del storkundeavtaler og da er de forpliktet til det. Dessuten er det slett ikke alle fly hele dagen som har med cargo, post og slik, det kommer litt an på hvilket fly det er til hvilken tid på døgnet og destinasjon selvfølgelig. Jeg har opplevd å jobbe på et fly med noen få passasjerer faktisk. Til Svalbard. Fordi det var for mye cargo/post til å ta med alle passasjerer. Halve kabinen var fjernet for stoler og lastet med post osv.

Ja, det stemmer nok at mannen kunne bli med flyet uten bagasje dersom det var weight destrictions. Da hadde denne mannen i utgangpunktet en billett til et annet fly. Weight restrictions forekommer. Det kan komme av at man på forhånd vet at det er mye last som skal med flyet, at merparten av passasjerene er sjekket inn og merparten har for mye (overvekt) eller at det er en spesialflygning hvor mye ekstra-bagasje er forhåndsbetalt for, som flygninger med masse fysisk handikappede ombord og dermed mange rullestoler osv., symfoni-orkester med alle instrumentene sine, militærflygninger, eller flygning til destinasjoner hvor landingsbanen ikke tåler maks last ved landing.

Det er en grunn til at man er strenge med vektbegrensningene ombord i fly og at man egentlig er pålagt å betale dersom man har overvekt.

Spørsmålet om bagasjen din på Norwegian må du nesten spørre Norwegian om, for det vet jeg ikke. Kanskje det står noe om det inne på nettsidene til Norwegian. Jeg vil TRO at du ikke trenger betale for bagasjen, men at du da også ikke kan regne med at du kan ta med 40 kilo....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 13:27   #14
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Norwegian

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jo, Norwegian har med cargo og last for de har en del storkundeavtaler og da er de forpliktet til det. Dessuten er det slett ikke alle fly hele dagen som har med cargo, post og slik, det kommer litt an på hvilket fly det er til hvilken tid på døgnet og destinasjon selvfølgelig. Jeg har opplevd å jobbe på et fly med noen få passasjerer faktisk. Til Svalbard. Fordi det var for mye cargo/post til å ta med alle passasjerer. Halve kabinen var fjernet for stoler og lastet med post osv.

Ja, det stemmer nok at mannen kunne bli med flyet uten bagasje dersom det var weight destrictions. Da hadde denne mannen i utgangpunktet en billett til et annet fly. Weight restrictions forekommer. Det kan komme av at man på forhånd vet at det er mye last som skal med flyet, at merparten av passasjerene er sjekket inn og merparten har for mye (overvekt) eller at det er en spesialflygning hvor mye ekstra-bagasje er forhåndsbetalt for, som flygninger med masse fysisk handikappede ombord og dermed mange rullestoler osv., symfoni-orkester med alle instrumentene sine, militærflygninger, eller flygning til destinasjoner hvor landingsbanen ikke tåler maks last ved landing.

Det er en grunn til at man er strenge med vektbegrensningene ombord i fly og at man egentlig er pålagt å betale dersom man har overvekt.

Spørsmålet om bagasjen din på Norwegian må du nesten spørre Norwegian om, for det vet jeg ikke. Kanskje det står noe om det inne på nettsidene til Norwegian. Jeg vil TRO at du ikke trenger betale for bagasjen, men at du da også ikke kan regne med at du kan ta med 40 kilo....

Tydeligvis har Kjos et problem........ Litt stormannsgal kanskje??

  Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 13:47   #15
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norwegian

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

Det er faktisk ikke mere plass å ta av når hattehyllene er fulle (…)

Jeg tror ikke det er så relevant her. Slik jeg forstår dette må økningen i kabinbagasje bare gjelde vekt, og ikke volum. Volum vil fortsatt være begrenset til 56 cm x 45 cm x 25 cm, og det er en EU-regel som flyselskapet i utgangspunktet ikke kan overstyre. De nye reglene tillater derfor akkurat like dårlig plass i kabinen som før, men Kjos kan få det til å høres ut som du får ha med mer inn i kabinen.

Eller er det noe jeg har misforstått her?

Ben "infreqent flyer" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 15:10   #16
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Norwegian

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg tror ikke det er så relevant her. Slik jeg forstår dette må økningen i kabinbagasje bare gjelde vekt, og ikke volum. Volum vil fortsatt være begrenset til 56 cm x 45 cm x 25 cm, og det er en EU-regel som flyselskapet i utgangspunktet ikke kan overstyre. De nye reglene tillater derfor akkurat like dårlig plass i kabinen som før, men Kjos kan få det til å høres ut som du får ha med mer inn i kabinen.

Eller er det noe jeg har misforstått her?

Ben "infreqent flyer" Murphy

Det er pr i dag for liten plass i hattehyllen til at all pax kan ta med seg en stk trillekoffert av str 56 cm x 45 cm x 25 cm.........

Har måtte plassere mye baggasje for paxen på toan jeg i min glanstid......

  Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 15:45   #17
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norwegian

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg tror ikke det er så relevant her. Slik jeg forstår dette må økningen i kabinbagasje bare gjelde vekt, og ikke volum. Volum vil fortsatt være begrenset til 56 cm x 45 cm x 25 cm, og det er en EU-regel som flyselskapet i utgangspunktet ikke kan overstyre. De nye reglene tillater derfor akkurat like dårlig plass i kabinen som før, men Kjos kan få det til å høres ut som du får ha med mer inn i kabinen.

Eller er det noe jeg har misforstått her?

Ben "infreqent flyer" Murphy

Jeg forklarte det over her, men tar det gjerne igjen....
Hver hattehylle tåler/er godkjent for maks 80 kg. Er vekten over 80 kg, noe som det veldig kjapt vil bli med Norwegians nye påfunn, så må håndbagasjen allikevel sendes ned i cargo på flyet. I dag er reglene stort sett 25x40x55 cm og 8kg begrenset til 1 kolli turistklasse, og 2 kolli á 8 kg i businesklasse (pluss/minus noen få cm/kg avhengig av flyselskap, samt at andre regler gjelder for flyvninger bl.a. til USA og Storbritannia)

Er det fullt/for tungt så er det.... det hjelper ikke at det er regler aldri så mye eller Norwegian-sprell aldri så mye.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 15:50   #18
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norwegian

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

Det er pr i dag for liten plass i hattehyllen til at all pax kan ta med seg en stk trillekoffert av str 56 cm x 45 cm x 25 cm.........

Har måtte plassere mye baggasje for paxen på toan jeg i min glanstid......


Det er også sant! Heldigvis har de færreste håndbagasje på denne størrelsen, og av en eller annen grunn er nordmenn absolutt verst i klassen. Vi skal helst ha alt med oss og på oss vi...redd for å ikke ha kontroll/redd for å miste og vil ikke vente på bagasje i ankomsthallen for det har vi ikke tid til.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 18:05   #19
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norwegian

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Hver hattehylle tåler/er godkjent for maks 80 kg. Er vekten over 80 kg, noe som det veldig kjapt vil bli med Norwegians nye påfunn, så må håndbagasjen allikevel sendes ned i cargo på flyet.

Det er klart at hvis totalvekten, eller vekten per hylle, er for høy så må bagasjen flyttes eller settes igjen. Det er imidlertid ikke like klart for meg at regnestykket ditt på hva som skjer hvis det er lov til å ha med 15 kg håndbagasje gir et særlig godt resultat. Hvis 6 passasjerer deler en hylle, så er det tilstrekkelig at én av dem legger bagasjen under stolen foran i stedet for i hyllen for å komme under 80 kg. Jeg ser det som lite sannsynlig at alle har håndbagasje med maks vekt, så i praksis kan sannsynligivs alle legge bagasjen i hyllen ut fra vekt. Det vil imidlertid neppe være plass til så mye bagasje der. Volumbegrensingene vil, i grove trekk, være som før, så det er ikke nytt. Vekt bestemmes fortsatt av flyselskapet og av tekniske begrensninger. Jeg ser ikke helt hvor de store nye problemene skal komme fra med Norwegians utspill.

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

I dag er reglene stort sett 25x40x55 cm og 8kg begrenset til 1 kolli turistklasse, og 2 kolli á 8 kg i businesklasse (pluss/minus noen få cm/kg avhengig av flyselskap, samt at andre regler gjelder for flyvninger bl.a. til USA og Storbritannia)

Storbritannia skal vel i likhet med andre EU land (og Norge, Island og Sveits) ha 56 cm x 45 cm x 25 cm som størrelsesbegrensning i følge DFT. Dette er sikkerhetsbegrensninger, så flyselskapene kan naturligvis begrense dette ytterligere hvis de ønsker det, men jeg regner med at dette blir grensen i praksis også.

Ben "lightweight" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 18:47   #20
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norwegian

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det er klart at hvis totalvekten, eller vekten per hylle, er for høy så må bagasjen flyttes eller settes igjen. Det er imidlertid ikke like klart for meg at regnestykket ditt på hva som skjer hvis det er lov til å ha med 15 kg håndbagasje gir et særlig godt resultat. Hvis 6 passasjerer deler en hylle, så er det tilstrekkelig at én av dem legger bagasjen under stolen foran i stedet for i hyllen for å komme under 80 kg. Jeg ser det som lite sannsynlig at alle har håndbagasje med maks vekt, så i praksis kan sannsynligivs alle legge bagasjen i hyllen ut fra vekt. Det vil imidlertid neppe være plass til så mye bagasje der. Volumbegrensingene vil, i grove trekk, være som før, så det er ikke nytt. Vekt bestemmes fortsatt av flyselskapet og av tekniske begrensninger. Jeg ser ikke helt hvor de store nye problemene skal komme fra med Norwegians utspill.

Jeg snakker av lang erfaring.Det er nesten alltid for mye håndbagasje med ombord. Svært få holder seg innenfor 8 kilo slik det pr. i dag er, og svært få holder seg til det tillatte 1 kolli pr. person. Dette er et fakta, og dette er det problemet flyselskaper kanskje sliter mest med å få flypassasjerer til å forstå.

Antallet ulykker med bagasje som faller ut av hattehyllene fordi de er for fulle er økende. Hode- og nakkeskadene som følge av slike ulykker er omfattende og koster flyselskapene millioner av kroner hvert eneste år. Derfor er flyselskaper generellt blitt mye strengere med håndhevelse av håndbagasje-reglene de siste årene...og da kommer Norwegian på banen og vil tillate mer...

Folk blir mer og mer effektive (les stresset....) og de aller fleste ønsker å ha med helst all bagasje inn i flykabinen for å spare tid. Det er noen ganger lov til å legge noe håndbagasje under stolsetet foran. Det skal allikevel være fullt mulig å passere for sidemannen gående (ikke klatrende) selv om du har bagasje der dette pga. sikkerhets-aspektet og effektiviteten ved en evt. evakuering. Dvs i praksis er det kun håndvesker og plastposer som egentlig får plass der.

Ved nødutgangene og rad 1 er det ikke lov til å ha noe som helst bagasje på gulvet i det hele tatt. Her kan du da tilføye 12-18 passasjerer (in Boeing 737) til i regnestykket ditt som ikke kan ha noe som helst bagasje på gulvet. Ikke engang plastposer eller puter er tillatt der.

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy

Storbritannia skal vel i likhet med andre EU land (og Norge, Island og Sveits) ha 56 cm x 45 cm x 25 cm som størrelsesbegrensning i følge DFT. Dette er sikkerhetsbegrensninger, så flyselskapene kan naturligvis begrense dette ytterligere hvis de ønsker det, men jeg regner med at dette blir grensen i praksis også.
Ben "lightweight" Murphy

DFT er britisk og tilsvarende de norske organene Avinor og Luftfartstilsynet. Her vil du kunne finne den samme informasjonen som du her viser til fra Storbritannia. Storbritannia er dessuten ikke medlem av Schengen, så for reiser til/fra Storbritannia gjelder endel andre regler enn innenfor. Begrensningene du viser er maksimal-begrensninger satt av IATA, det er allikevel fritt frem for flyselskapene å skjerpe sikkerhetskravene ytterligere, som de har gjort, og i fremtiden kommer til å gjøre og i hvert fall i Europa og USA.

Så derfor har flyselskapene begrensninger som ligger på pluss minus 25x35x55 cm ,og håndbagasjebegrensning på 8-12 kg i turistklasse (avhengig av selskap. KLM har blant annet 12 kilo, men de er igjen kjempestrenge på målene, SAS har 8 kg men tillater ofte mer kg)

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no