Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Skålding av mandler

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-10, 20:22   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Skålding av mandler

Bruksanvisningene på nettet er så forskjellige! Noen steder står det at mandlene skal koke(!) i fem minutter. Hvordan gjør dere det?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 20:24   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.416
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skålding av mandler

Jeg heller bare varmt vann over, lar det stå til jeg kan ha hendene oppi, også skviser jeg ut mandlene av skallet sitt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 20:24   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.154
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skålding av mandler

Jeg har mandlene i kokende vann og slår av varmen, og så lar jeg mandlene stå noen minutter. Prøver med én mandel for å se om den løsner lett, hvis ikke, får de stå litt til.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 20:29   #4
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skålding av mandler

Og siden du ikke spurte må jeg bare tilføye at mitt beste tips er å droppe skolding av mandler. Fordi det er kjedelig, og fordi det er unødvendig. Både marsipan og kransekake blir bedre om man ikke skolder mandlene synes jeg, så etter at jeg oppdaget det har jeg ikke skoldet mandler annet enn til sirupssnippene.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 20:41   #5
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skålding av mandler

Koker et minutt eller to, til skallet slipper. Legger mandlene mellom to kjøkkenhåndklær og gnir, gnir, gnir. Popper ut resten.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 20:44   #6
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skålding av mandler

Kok opp vann, ha i mandlene, og kok til du ser at mandlene begynner å flyte opp til overflata. Det tar 1-2 minutter. Så skyller du under kaldt vann for å unngå brente fingertupper, også er det bare å skvise mandlene ut av skallet. Husk at mandlene må tørke før bruk etterpå. 50 grader på varmluft, gjerne over natta, funker i krig og krise. Jeg foretrekker 2 uker i romtemperatur.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 21:35   #7
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Skålding av mandler

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg heller bare varmt vann over, lar det stå til jeg kan ha hendene oppi, også skviser jeg ut mandlene av skallet sitt.

Slik gjør jeg og. Funker fin fint.

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 21:39   #8
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.964
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skålding av mandler

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Og siden du ikke spurte må jeg bare tilføye at mitt beste tips er å droppe skolding av mandler. Fordi det er kjedelig, og fordi det er unødvendig. Både marsipan og kransekake blir bedre om man ikke skolder mandlene synes jeg, så etter at jeg oppdaget det har jeg ikke skoldet mandler annet enn til sirupssnippene.

Og det er veldig viktig til mandelen i grøten.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 21:54   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.606
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skålding av mandler

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Kok opp vann, ha i mandlene, og kok til du ser at mandlene begynner å flyte opp til overflata. Det tar 1-2 minutter. Så skyller du under kaldt vann for å unngå brente fingertupper, også er det bare å skvise mandlene ut av skallet. Husk at mandlene må tørke før bruk etterpå. 50 grader på varmluft, gjerne over natta, funker i krig og krise. Jeg foretrekker 2 uker i romtemperatur.


DET spørs hva man skal bruke den til... når man bare trenger en, som skal gjemmes i grøt eller riskrem... ja da er det tidsnok å koke den og få av skallet og putte den rett i, fortsatt varm, når man kommer på det når det den skal gjemmes i er klar til servering....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 21:55   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skålding av mandler

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Og det er veldig viktig til mandelen i grøten.

Pffft. Bare å gjemme den godt. Vi har brukt mandel i riskremen i alle år uten å skolde mandelen. Trenger ikke det. Jeg skolder heller nesten aldri mandler, tar jo så lang tid å tørke dem at jeg ikke gidder. Har laget både marsipan og kransekakemasse uten å skolde, blir like godt. Dog er det jo penere med skoldede.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 21:57   #11
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.964
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skålding av mandler

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Pffft. Bare å gjemme den godt. Vi har brukt mandel i riskremen i alle år uten å skolde mandelen. Trenger ikke det. .



Selvsagt må man skolde mandelen!! Iset daaa, nå skuffer du!

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 22:19   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skålding av mandler

Naah? Det må man ikke! Jeg er ikke tilhenger av å lage mer arbeid enn nødvendig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 22:22   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.606
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skålding av mandler

funker ikke det da, i min familie i alle fall, hvor alle skuler på hverandres mat, later som om de har funnet den, gjemmer den i et "hjørne" om de finner den, eller inni munnen evt, og later som ikke noe, for å få de andre til å spise stadig mer. Dersom den er brun vil den jo synes altfor lett i tallerkenen til en eller annen...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 22:24   #14
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skålding av mandler

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Dog er det jo penere med skoldede.

Nesj, det blir rustikt med uskoldede mandler skjønner du vel

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 22:26   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skålding av mandler

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

funker ikke det da, i min familie i alle fall, hvor alle skuler på hverandres mat, later som om de har funnet den, gjemmer den i et "hjørne" om de finner den, eller inni munnen evt, og later som ikke noe, for å få de andre til å spise stadig mer. Dersom den er brun vil den jo synes altfor lett i tallerkenen til en eller annen...

Sånn er det i min familie og, du finner ikke en mer barnslig familie når det gjelder den mandelen. Det er et heite styr hver eneste gang, alle prøver å lure hverandre osv. Kan ikke huske det noensinne har vært noe problem med en brun mandel.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 22:31   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.416
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skålding av mandler

I min familie greier ikke mottaker (a.k.a min sønn) å kjenne mandelen om den er skoldet. To ganger har vi vært nødt til å distrahere ham og stappe en ny mandel til oppi.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 00:05   #17
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skålding av mandler

Jeg koker opp vannet og har mandlene i. Når de flyter opp er de klare.
Men brenn deg ikke.

Brun mandel i vil jeg gjerne ha. I vår familie skal ingen si i fra hvem som har fått mandelen, jeg synes det er en plage å gjemme den.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:52   #18
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skålding av mandler

Takk for interessante svar! Det gikk bra, og nå er marsipankonfekten på det nærmeste ferdig.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no