Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-13, 16:45   #1
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Tekst lånt fra reptilfreaks.no. Alle stemmer teller! Takk

Er det ikke rimelig at mennesker selv skal få velge hvilket dyr de skal få holde i hjemmet sitt, så lenge det er det er dyrevelferdsmessig forsvarlig, og trygt for eier og miljøet ellers?

Alt hold og formidling av herptiler som øgler, skilpadder, frosker og slanger har vært forbudt i Norge siden 1977. Forbudet fra 1977 ble satt med bakgrunn i manglende kunnskap og forståelse for dyrene og deres krav til riktig hold, samt hvilken innvirkning de kunne ha på norsk natur og dyrefauna. Siden den tid har det blitt forsket på området, og man har hentet mye faktainformasjon og erfaringer fra våre naboland. I 2008 ble et utkast til en positivliste på cirka 30 arter utformet av Norsk Herpetologisk Forening (NHF), i samarbeid med Mattilsynet (MT).

Formålet med listen var å få til en oppmykning av lovverket ved å tillate enkelte arter som var trygge og relativt lette å holde, samt realisere en gjennomførbar ordning for de vel 150-200 000 herpetiler som i dag finnes i Norge. Ved å endre lovverket var målet å få de hundretusener av herptiler som holdes ulovlig i Norge, inn under en lovlig felles forvaltning. Dette for å sikre at dyrene kunne holdes under de samme kravene til dyrevelferd som er definert for andre dyr i norske hjem. Lovendringen skulle etter planen på høring i Stortinget til våren, 2013.

Den 3. April 2013 kunne man i media lese at Landbruksministeren, Trygve Slagsvold Vedum (SP), i et intervju gikk kraftig ut og sa nei til all endring av lovverket for hold av herptiler i Norge. Ministeren gikk videre til å oppfordre herptileiere i Norge til å få sine dyr avlivet. Landbruksministeren gikk altså imot de faglige vurderingene fra Mattilsynet, Vitenskapskomiteen for Mattrygghet, Direktoratet for Naturforvaltning og Den Norske Veterinærforening, og satte en stopper for oppmykningen av lovverket.

Det norske herptilmiljøet og faginstansene som har jobbet med legaliseringen av dyrene på positivlisten, mener at herptiler har de samme kravene til dyrevelferd som andre husdyr i Norge har. At Landbruksministeren går imot de faglige vurderingene i saken, og i tillegg oppfordrer til drap av 150-200.000 dyr kan ikke vi som er glad i kjæledyr, og setter pris på viktigheten av god dyrevelferd, akseptere.

Vi mener det bør stilles like krav til alle dyr som skal holdes i norske hjem, det være seg hund, katt, fugler, andre pelsdyr, gnagere eller reptiler. Vi ønsker med denne underskriftskampanjen å vise vår fundamentale uenighet til landbruksminister Vedums uttalelser om avliving av friske dyr, og vårt ønske om å la det nye lovforslaget gå til høring som planlagt. En beslutning for eller imot skal være basert på faktainformasjon, og fattes av et demokratisk flertall - ikke av en politiker som lytter til sine egne fordommer.

Gå inn på https://www.facebook.com/Jatileksotiskedyr og gi din støtte!

Direktelink til underskriftskampanjen er: https://www.change.org/petitions/lan...dyr-til-høring

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 16:49   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Jeg er enig i at kravene til dyrevelferd skal være det samme. Men her er det vel snakk om folk so m har innført arter ulovlig, og deretter krever at de skal få beholde dem?

Hva er "fordommene" til landbruksministeren? Hvorfor sa han nei? Det er jeg nødt til å kunne vurdere først.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 16:51   #3
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Jeg er ikke særlig glad i eksotiske dyr og vil ikke at de skal bli holdt som kjæledyr.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 16:58   #4
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er enig i at kravene til dyrevelferd skal være det samme. Men her er det vel snakk om folk so m har innført arter ulovlig, og deretter krever at de skal få beholde dem?

Hva er "fordommene" til landbruksministeren? Hvorfor sa han nei? Det er jeg nødt til å kunne vurdere først.

Landbruksministeren sa nei av en enkelt grunn. Reptiler er ikke naturlig i norge. Dette sier han etter at 5 forskjellige faginnsatser har jobbet i 6år med en positivliste. Hva skal man egentlig med mattilsynet, Norsk herpetologisk forening++ når en enkelt man kan si nei, kun basert på egne følelser? Skal se om jeg får letet frem kilder

Edit: Dette er altså samme personen som er positiv til pelsfarmer, og elefanter på sirkus....

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 17:03   #5
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10115160

Fannt denne nå i farten. Flere kommer.

''- Det krever stor faglig dyktighet å se hvordan en slange har det. Slanger er ikke som hunder og katter som knytter seg til sin eier. De viser ikke tydelige tegn til stress og frykt, sier Vedum.'' Dette er noen av argumentene han bruker. Noe som ikke stemmer. Det er jo en grunn til det har kommet en positivliste.

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 17:08   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Landbruksministeren sa nei av en enkelt grunn. Reptiler er ikke naturlig i norge.

Men det er et argument jeg skjønner. Det er problematisk å innføre arter som ikke er naturlig i en fauna. Nå er det jo slik at de fleste eksotiske dyrearter vil dø om de blir sluppet ut i Norge, men ikke alle. I Florida har de store problemer med at dyr fra Sør-Amerika har blitt innført, og noen av dem overlever i klimaet.

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Edit: Dette er altså samme personen som er positiv til pelsfarmer, og elefanter på sirkus....

Two wrongs does not make a right.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 17:16   #7
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men det er et argument jeg skjønner. Det er problematisk å innføre arter som ikke er naturlig i en fauna. Nå er det jo slik at de fleste eksotiske dyrearter vil dø om de blir sluppet ut i Norge, men ikke alle. I Florida har de store problemer med at dyr fra Sør-Amerika har blitt innført, og noen av dem overlever i klimaet.

Det er jo derfor det er utarbeider en positivliste. Disse dyrene vil ikke være noen trussel for norsk fauna
Disse dyrene det er snakk om å lovliggjøre, vil ikke overleve. Problemet her, er at Vedum går imot fagetatene med sine egne meninger. Det er jo en grunn til at vi har disse fagetatene. Har ikke mattilsynet++ ment det ville vært forsvarlig å holde disse dyrene i norge, ville det vært 0 dyr på positivlisten.

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 17:19   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

OK. Beklager, jeg greier ikke helt å opparbeide meg mye engasjement, verken for eller i mot. Jeg skjønner jo at det er leit å ikke kunne ha en rekke reptiler om man er engasjert og opptatt av slikt, på den annen side så er jeg ikke så begeistret for at man tar seg til rette og deretter krever fordeler.

Jeg syns i grunn ikke så veldig mye om dyrehold i det hele tatt, og syns i grunn det burde være mindre av det, ikke mer. Det er like unaturlig for en slange å bo på et soverom på Grunerløkka som det er for en elefant på sirkus.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 17:22   #9
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

OK. Beklager, jeg greier ikke helt å opparbeide meg mye engasjement, verken for eller i mot. Jeg skjønner jo at det er leit å ikke kunne ha en rekke reptiler om man er engasjert og opptatt av slikt, på den annen side så er jeg ikke så begeistret for at man tar seg til rette og deretter krever fordeler.

Jeg syns i grunn ikke så veldig mye om dyrehold i det hele tatt, og syns i grunn det burde være mindre av det, ikke mer. Det er like unaturlig for en slange å bo på et soverom på Grunerløkka som det er for en elefant på sirkus.

Helt enig i det med å ta seg til rette for så og kreve fordeler, her lovendring. Jeg er en av de som ikke har reptiler, men finner de svært fascinerende og ønsker meg en Derfor denne posten. Kjempe for å få dette lovlig, for så og gå til anskaffelse av dyr

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 17:25   #10
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Jeg er mot at det skal være lov å ha slike dyr som kjæledyr i Norge.
Hvorfor skal det være lov?
Og ikke kom med liksomargumenter om allergikere, det er så mange reptiler i landet allerede osv.
Finnes det egentlig en eneste god grunn til at man skal få lov til å ta dyr som overhodet ikke hører hjemme her inn i landet og holde dem som kjæledyr?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 17:43   #11
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg er mot at det skal være lov å ha slike dyr som kjæledyr i Norge.
Hvorfor skal det være lov?
Og ikke kom med liksomargumenter om allergikere, det er så mange reptiler i landet allerede osv.
Finnes det egentlig en eneste god grunn til at man skal få lov til å ta dyr som overhodet ikke hører hjemme her inn i landet og holde dem som kjæledyr?

Rett og slett fordi det ikke er alle som finner en hund, katt, marsvin, papegøye interessante. Noen liker reptiler. Når man da klarer ta vare på disse dyrene på en sikker måte for eier og miljøet rundt og man gir dyret alt det trenger. Hvorfor skal ikke vi få holde disse dyrene?

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 17:47   #12
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Rett og slett fordi det ikke er alle som finner en hund, katt, marsvin, papegøye interessante. Noen liker reptiler. Når man da klarer ta vare på disse dyrene på en sikker måte for eier og miljøet rundt og man gir dyret alt det trenger. Hvorfor skal ikke vi få holde disse dyrene?

Men det er ingen menneskerett å få holde dyr, heldigvis.
Det finnes mange grunner til at man ikke bør få holde slike dyr. Feks er det ikke særlig smart å innføre dyr som ikke har naturlig tilhørighet her. Det har man vel brent seg på mange nok ganger i historien?

Finnes det gode grunner for at det skal bli lov? Jeg syns ikke at noen liker reptiler er grunn god nok jeg altså.
Det er mye mange liker som det ikke er lov til her i landet. Med god grunn.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 17:51   #13
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Men det er ingen menneskerett å få holde dyr, heldigvis.
Det finnes mange grunner til at man ikke bør få holde slike dyr. Feks er det ikke særlig smart å innføre dyr som ikke har naturlig tilhørighet her. Det har man vel brent seg på mange nok ganger i historien?

Finnes det gode grunner for at det skal bli lov? Jeg syns ikke at noen liker reptiler er grunn god nok jeg altså.
Det er mye mange liker som det ikke er lov til her i landet. Med god grunn.

Det er derfor det er utarbeidet en positivliste, og vi har Mattilsynet, Direktoratet for Naturforvaltning, Vitenskapskomiteen for Mattrygghet, Den Norske Veterinærforeningen og Norges Zoohandler Bransjeforening på vår side. Les mine tidligere svar til Tallulah

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 17:53   #14
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.052
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Jeg håper virkelig ikke reptiler blir lovlig. Jeg tror nok at foreksempel slange blir et dyr for en vis gruppe mennesker som vil ha den på grunn av kulhetsfaktoren, ikke for at de er så interessert i dyrehold.

Bare tanken på å gå inn i et hjem med en gærn slange skremmer vettet av meg. Det holder med alle de hundene uten oppdragelse.

Og for å ha det sagt, jeg skjønner at noen kommer til å behandle dem korrekt og sikkert, for all del. Likevel ser jeg for meg at en stor del av eiergruppen ikke er av det kaliberet.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 17:56   #15
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg håper virkelig ikke reptiler blir lovlig. Jeg tror nok at foreksempel slange blir et dyr for en vis gruppe mennesker som vil ha den på grunn av kulhetsfaktoren, ikke for at de er så interessert i dyrehold.

Bare tanken på å gå inn i et hjem med en gærn slange skremmer vettet av meg. Det holder med alle de hundene uten oppdragelse.

Og for å ha det sagt, jeg skjønner at noen kommer til å behandle dem korrekt og sikkert, for all del. Likevel ser jeg for meg at en stor del av eiergruppen ikke er av det kaliberet.

Disse menneskene du sikter til, som anskaffer seg slike dyr kun grunnet kulhetsfaktor, har nok desverre slangene allerede, å bryr seg fint lite om lovverket.
Slangene på positivlisten er foresten verken giftige (vet du ikke nevte dette, men ville bare ha det klart) eller gærne

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 17:59   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

OK. Beklager, jeg greier ikke helt å opparbeide meg mye engasjement, verken for eller i mot. Jeg skjønner jo at det er leit å ikke kunne ha en rekke reptiler om man er engasjert og opptatt av slikt, på den annen side så er jeg ikke så begeistret for at man tar seg til rette og deretter krever fordeler.

Jeg syns i grunn ikke så veldig mye om dyrehold i det hele tatt, og syns i grunn det burde være mindre av det, ikke mer. Det er like unaturlig for en slange å bo på et soverom på Grunerløkka som det er for en elefant på sirkus.

Så enig, så enig! Jeg er sterkt imot dette og vil selvsagt ikke signere.
Huff, min mor fant en død skilpadde i Mosvannet i fjor. Triste greier.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 18:01   #17
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.052
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Disse menneskene du sikter til, som anskaffer seg slike dyr kun grunnet kulhetsfaktor, har nok desverre slangene allerede, å bryr seg fint lite om lovverket.
Slangene på positivlisten er foresten verken giftige (vet du ikke nevte dette, men ville bare ha det klart) eller gærne

Det er da overhode ikke et argument for å gjøre det lovlig!

Og om slanger blir gærne av dårlig dyrehold vet jeg ingenting om. Det er sant. Hunder blir, men jeg innser at de neppe kan sammenlignes.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 18:02   #18
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.157
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Dersom man lager gode retningslinjer for dyrehold og en gjennomarbeidet liste for hvilke arter som skal være tillatt (også ut fra tanken om at dyrene på listen ikke skal kunne overleve om de forviller seg), så ser jeg ikke noen grunn til at ikke herptiler skal være like tillatt som papegøyer, store edderkopper, eksotiske fisker, chinchillaer og andre dyr som på ingen måte er naturlige i Norge. (At noen er mot kjæledyr i det hele tatt kan jeg derimot godt forstå.)

Jeg kommer ikke til å stå på barrikadene, men rent personlig kunne jeg veldig godt tenke meg en liten slange eller øgle som kjæledyr.

Og selv om jeg er enig i at det ikke er noen menneskerett å ha kjæledyr, og at allergiargumentet derfor ikke er så veldig mye å slå i bordet med, så synes jeg prinsipielt at man skal ha grunner for å forby ting, ikke kreve grunner for å tillate dem. Dersom et dyr er farlig for norsk fauna, eller det er en belastning for dyret selv å leve i fangenskap, så synes jeg det er gode grunner for å forby folk å holde det som kjæledyr. Men "det er jo mye annet som er forbudt" (og "jeg liker ikke slanger selv") er ikke et godt argument for noe som helst.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 18:12   #19
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.607
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Så enig, så enig! Jeg er sterkt imot dette og vil selvsagt ikke signere.
Huff, min mor fant en død skilpadde i Mosvannet i fjor. Triste greier.

Hvorfor er du sterkt i mot dette når du har katt selv?

Jeg er vel i grunnen enig i at det ikke er noen forskjell på katt og slange i prinsipp, men jeg klarer ikke opparbeide meg engasjement likevel. Jeg er veldig enigi det Skilpadda sier.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-13, 18:14   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvorfor er du sterkt i mot dette når du har katt selv?

Jeg er vel i grunnen enig i at det ikke er noen forskjell på katt og slange i prinsipp, men jeg klarer ikke opparbeide meg engasjement likevel.

Jeg støtter ikke oppdrett, katten min har bodd på gata og trengte et hjem. Hadde aldri kjøpt katt fra oppdretter.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no