Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Gode kubbe-/stearinlys

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-22, 09:49   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gode kubbe-/stearinlys

Jeg har innsett at jeg blir litt mer lykkelig hvis jeg kan tenne stearinlys om kvelden når det er mørkt ute. Jeg kjøper lysene på Nille siden vi har en slik butikk i samme bygg som jeg bor, men jeg tenker at det sikkert finnes bedre og mer rentbrennende stearinlys.

Hvor handler du stearinlys?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 09:49   #2
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.355
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode kubbe-/stearinlys

De på Upstairs koster ikke en fot og en arm, og brenner fint syns jeg.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 09:50   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.979
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode kubbe-/stearinlys

Ta deg en tur i spesialbutikk, eller handle på nett her.

https://www.colsethlys.no/nettbutikk---lys-servietter

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 09:52   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode kubbe-/stearinlys

Hvis du skal ha rentbrennende stearinlys som er best for miljø og for helsa, så skal du velge dem som er i ren stearin. De er litt hardere enn de andre, og jeg tror Nille har noen også. Jeg kjøper mine på Granit, men de har ikke særlig lystige farger, for å si det mildt.

Men stearin er heller ikke uproblematisk, det lages som oftest av palmeolje, som fører til hogst av regnskog. Så velg svanemerket stearin.

Eller du kan velge bivoks.


https://naturvernforbundet.no/hus-og...2761-3459.html
https://www.regnskog.no/no/hva-du-ka...uten-palmeolje

Liste over svanemerkede lys: https://svanemerket.no/husholdningsa...de-stearinlys/

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 09:57   #5
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.228
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gode kubbe-/stearinlys

Jeg handler på nille som deg veldig hjelpsomt er det ikke. Og noen ganger på ikea. De jeg har hatt i det siste sotet, men husker ikke hvor jeg hadde kjøpt de. Jeg er av typen som kjøper en haug til skapet av forbruksartikler. Så etter siste vask og rens av glasslyktene mine, har jeg ikke satt i nye.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 09:59   #6
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.175
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode kubbe-/stearinlys

Jeg bruker stort sett Nille sine.
Styrer unna de på Plantasjen, de syns jeg soter så mye og jeg syns de lukter parafin…
Lysene fra Lene Bjerre syns jeg brenner lenge og er fine, flotter meg med disse til jul og bursdager.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 10:22   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode kubbe-/stearinlys

Tenderflame skal være et miljøvennlig og rentbrennende alternativ til stearinlys, ifølge de selv ihvertfall. Akkurat hva brennstoffet består av oppgir de dog ikke. Søsteren min er ihvertfall veldig fornøyd med de to lyktene hun fikk til jul.

https://www.tilbords.no/merkevarer/?Brand=Tenderflame

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 10:26   #8
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.680
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode kubbe-/stearinlys

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Jeg bruker stort sett Nille sine.
Styrer unna de på Plantasjen, de syns jeg soter så mye og jeg syns de lukter parafin…

Samme her.
Ellers tror jeg Søstrene Grene har noen i ren stearin, men vet ikke hvordan de er.

Under lockdown i mars 2020 da alt var stengt kjøpte jeg noen på Meny som var overraskende gode.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 10:49   #9
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode kubbe-/stearinlys

Jeg kjøper svanemerket stearin hos REMA 1000, Änglamark hos Coop og Kid interiør. Hos Kid lønner det seg å være medlem.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 19:59   #10
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gode kubbe-/stearinlys

Hvis man velger stearinlys så brenner de mye jevnere, fremfor parafinlysene som brenner et hull med store kanter rundt + soter verre. Det lærte jeg faktisk av en ekspeditør på Nille da jeg handlet lys der.

Ellers har jeg i stor grad gått over til elektriske telys og kubbelys av hensyn til innemiljøet, men det er kanskje ikke mer miljøvennlig?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 20:10   #11
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode kubbe-/stearinlys

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Ellers har jeg i stor grad gått over til elektriske telys og kubbelys av hensyn til innemiljøet, men det er kanskje ikke mer miljøvennlig?

Og fordi det er skummelt med levende lys!

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 20:16   #12
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.230
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Gode kubbe-/stearinlys

Jeg kjøper Svanemerkede lys på Clas Ohlson.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-22, 21:01   #13
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.810
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gode kubbe-/stearinlys

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Jeg kjøper svanemerket stearin hos REMA 1000, Änglamark hos Coop og Kid interiør. Hos Kid lønner det seg å være medlem.

Ja, de fra Coop i 100% stearin kjøpte jeg forrige. Brenner fint. (kubbelys)

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no