Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvordan få barn til å lese?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-06, 16:49   #21
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få barn til å lese?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det forteller vel egentlig at vi må prøve å finne noe som fenger og håpe at det er det som vil motivere.....

Jeg fant en lapp i skuffa på jobben i dag. Der sto det Ruben Eliasen, guttebøker fra ca 12 år. Jeg har ikke lest noe av ham, men det må være en grunn til at jeg noterte meg dette.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 16:53   #22
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få barn til å lese?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men det er også viktig at de rett og slett når en viss hastighet på lesingen sin, sånn at det blir mindre tungt å lese. Da kan de jo lese hva som helst, jo lettere jo bedre, til de har fått opp farten. Men det kan kanskje være greit med en belønning i akkurat denne fasen.

Det er sant. Leseevnen og lesegleden er jo to litt forskjellige ting, og kan kanskje styrkes på litt forskjellige måter. Så selv om man kan styrke/opprettholde lesegleden ved å dele bøker og lese høyt, er belønninger og oppmuntringer og konkurranser sikkert fint for å styrke leseevnen (og dermed på sikt også lesegleden når man leser selv).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 16:53   #23
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få barn til å lese?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg fant en lapp i skuffa på jobben i dag. Der sto det Ruben Eliasen, guttebøker fra ca 12 år. Jeg har ikke lest noe av ham, men det må være en grunn til at jeg noterte meg dette.

Phenomena-serien.

Blant de få bøkene som guttungen her i huset leser igjen og igjen og igjen... sammen med Harry Potter, Ringenes herre og Den uendelige historien.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 16:59   #24
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få barn til å lese?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Phenomena-serien.

Blant de få bøkene som guttungen her i huset leser igjen og igjen og igjen... sammen med Harry Potter, Ringenes herre og Den uendelige historien.

Det var det serien het, ja. Jeg hadde jo ikke fått tittelen med på lappen. Må sjekke om skolebiblioteket har serien slik at jeg kan få fart på disse guttene mine.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 21:32   #25
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.920
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan få barn til å lese?

Phenomena-serien er populær, ja. Jeg prøvde meg, men må innrømme at jeg kom ikke lengre enn s.40, men jeg anbefalte den lengre oppe. Veldig mange av elevene mine er veldig glade i den serien. Som sagt, anbefaler Gravbøygen våkner også. Nissedreperen er ny i år og en fortsettelse, skrevet av Sigbjørn Moestue.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no