Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Oi, eget hus. Tips til rekkehus?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-07, 19:05   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Oi, eget hus. Tips til rekkehus?

Vi har kjøpt vårt første hus. Har jo bodd oss til noen år i leide leiligheter og gradvis økt både standard og størrelse. Men nå er altså første gang vi flytter inn i eget hus. Kjøkkenet er rimelig nytt og fint. Men hva er typisk rekkehus? De interiørbladene jeg leser tar utgangspunkt i gamle trevillaer, bygårder med høyreist tak, eller designhus fra ytterst til innerst.

Nå skal vi altså kunne bestemme alt fra planter på verandaen, til farger på alle rom. Nå er det heldigvis innflyttingsklart, men noen rom ønsker vi å sette litt preg på selv også. Vet ikke helt hva jeg søker her. Inspirasjon til alt fra barnerom til veranda og lilledo.

Liker reine flater og lyse farger, men er så rotete av meg at jeg føler alt flyter. Huset er forresten fra overgangen mellom 70- og 80-tallet, men er pusset godt opp i løpet av de siste tre-fire årene.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 20:35   #2
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oi, eget hus. Tips til rekkehus?

Å, så spennende! Gratulerer.

Hvis du føler at alt flyter, men liker å ha reine flater og sånn, så vil jeg anbefale deg å investere en god slump med penger hos Ikea. Sørg for å ha masse god oppbevaringsplass. Kjøp store gode kommoder og skap, og kjøp sånn ... eh, hva heter det? Seksjonsdeler? -Det jeg mener er hvertfall slike greier til å putte oppi skuffene som lager ekstra rom. Et rom til regninger, et til ledninger osv. Og la alt få sin faste plass og la det bli rutine å hente og legge tilbake på samme plass.

Det som kan være ganske stilig (men kanskje er ut igjen?) når en har rene flater, er å ha en vegg i en annen farge. Feks kremfarge på alle veggene i stuen, og så sjokolade på en kortside. -Og å bruke rene enkle ensfargede gardiner.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 20:36   #3
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oi, eget hus. Tips til rekkehus?

Gratulerer! Skikkelig spennende!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 20:49   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oi, eget hus. Tips til rekkehus?

hvilke interiørblader leser du? jeg synes at det eren salig blanding i de jeg leser, og det er ikke få. *drånningen av interiørblader*

Jeg liker også reine linjer, men er en rotekopp blant fire andre (rotete familie). Vi har brukt mye tid på å planlegge oppbevaring av ymse slag. Alt fra skap, skuffer, hylleller til esker og bokser til sortering i skuffer og skap. Man får aldri nok skapplass. Aldri.

Vi går for hvite vegger og har funnet tilbehørsfarger for hvert rom. femåringen får sukkertøyfarger, tiåringen rosa og rødt, åtteåringen grønt og blått (dongeri). Jeg hadde besøk av interiørarkitet denne uka og hun mente det var et klokt valg. I tillegg burde vi tenke på ulik tekstur og glansgrad på møbler, gulv og vegger.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 21:46   #5
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oi, eget hus. Tips til rekkehus?

Gratulerer, så deilig! Jeg bor ikke i eget hus, men har akkurat flyttet til en leilighet som er dobbelt så stor som den vi hadde før. Vi hadde en tommelfingerregel: Det er ikke lov til å kjøpe noe annet enn oppbevaring. Det var kjempesmart! Vi gikk på Ikea og endte opp med diverse hyller, esker og bokser. Og siden vi (nesten) ikke kjøpte noe annet heller, har vi virkelig merket hvor mye bedre plass vi har her!

Dette ble kanskje litt på siden av hva du spurte om, men jeg sitter her og skuer utover min store stue og er kjempefornøyd!

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 21:57   #6
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oi, eget hus. Tips til rekkehus?

Gratulerer med eget hus!
Jeg er enig med Berglijot, det er ofte reportasjer i interiørbladene fra rekkehusleiligheter o.l.

Da broren min kjøpte leilighet i lavblokk i Oslo, så pusset de den opp til en moderne, delvis minimalistisk bolig.

Mitt tips er å unngå listverk i taket. Det øker romfølelsen og ser mer stilrent og moderne ut. Bruk lyse farger.
Signerer de andre når det gjelder oppbevaringsmøbler - du kan ikke få nok av dem.
Denne fra Ikea, f.eks., kan kjøpes flere av og sette dem ved siden av hverandre i en liten gang. Masse stilren oppbevaring til alt fra skotøy, luer/votter/skjerf til post og nøkler.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 13:53   #7
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oi, eget hus. Tips til rekkehus?

Takk for mange gode råd om oppbevaring. Lurer på hvordan jeg skal få sambo til å forstå at det ikke blir overfylt når alt har en plass å bo på. Vi skal en tur bort der i ettermiddag og kikke litt mer. Kjenner godt de vi kjøper av.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 09:38   #8
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oi, eget hus. Tips til rekkehus?

Nå er det halvpanel i stua, som vi hadde tenkt å ta vekk. Men da må vi ta bort stria også, det er bare strietapet over panelet...

Vi har ikke tid/kapasitet til å ta totalrenovering med å rive av tapet, sette opp nytt evt. tapetsere fra golvet og opp. Så det spørs om vi må leve med halvpanel ei stund. Tenkte da å male alt hvitt: vegg, panel, lister, rekkverk rundt trappa og bokhylla som er bygget til rommet. Kan vel få en effekt dersom jeg skiller mellom matt og blankt? Det blir ihvertfall reinere fargemessig selv om jeg ikke får de helt store reine flatene.

Sambo er visst enig, men da må vi skaffe oss noen flotte bilder...

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 08:39   #9
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oi, eget hus. Tips til rekkehus?

Neste store problemstilling er at vi har for mange bokhyller. De flotte bokhyllene som jeg trumfet gjennom i høst, er nå altså et problem. De er store, høye og tunge. Ikke særlig lett å plassere på en vegg med halvpanel - det stikker jo litt ut.

Stønn. Heldigvis ser det ut til at det går mot en løsning.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no