Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Norrønt språk og andre språk i vikingtiden

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-20, 18:59   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norrønt språk og andre språk i vikingtiden

Jeg har egentlig lurt på dette i flere år, men undringen min ble aktuell på ny etter at jeg begynte å høre på podcasten Kongerekka på NRK. (Anbefales forresten!)

Altså. Jeg har hørt meg gjennom kongene fra Harald Hårfagre til og med Håkon Jarl, som konget rundt år 950 eller så. Og det slår meg: Det er mye reising på de kongelige. Og andre vikinger også. Men kongene og De Andre Viktige dro fra sted til sted og kriget og forhandlet og skapte allianser. Til Danmark, til områdene rundt Østersjøen og til England. Og lenger sør i Europa. Og jeg lurer på hvordan de kommuniserte med hverandre. Den gang, med mye mindre infrastruktur enn nå, må det jo ha vært mange flere lokale språk og dialekter. Isolerte samfunn danner jo ofte egne språk. Håkon den gode ble sendt til England som femåring og kom tilbake til Norge som voksen. Hvor lærte han å kommunisere med folk i Norge, han som vokste opp hos den engelske adelen? Og hva med Egil Skallagrimson fra Island? En ting er jo alle som kriget rundt i øst og vest, bokstavelig talt, men historien forteller jo om mange samtaler som ikke ble løst ved hjelp av sverd.

Så hvordan i alle dager snakket man sammen på de tider? Alt fra de som bodde på Finnmarksvidda til folk i Østersjøen, til keisere i romerriket til småkonger i England?

Noen som kan lære meg opp?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no