Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Sikring og strøm for induksjonstopp

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-12, 11:59   #1
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sikring og strøm for induksjonstopp

Når vi skal planlegge nytt kjøkken må jeg også planlegge strømkursene.

Er det vanlig å ha en 20A sikring til induksjonstoppen alene?
Hvor mange kurser har dere i tillegg til kjøkkenet?

Sikringsskapet mitt har en "ledig kurs", altså ingen sikring på en ledig plass. Jeg har allerede en 20A kurs og en 16A kurs kun til kjøkkenet, i tillegg er en kurs splittet på kjøkken og stue. Må selvsagt forhøre meg med elektriker, men er det noen som vil synse om antall kurser man bør beregne til kjøkken og samtidig si litt om hvilke hvitevarer og apparater dere har med i beregningen?

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 12:01   #2
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.490
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Ja, jeg vet ikke eksakte antall, men moderne kjøkkener drar mye strøm, og induksjonsovnen trenger en egen kurs. :sjikli hjelpsom:

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 12:14   #3
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Når vi skal planlegge nytt kjøkken må jeg også planlegge strømkursene.

Er det vanlig å ha en 20A sikring til induksjonstoppen alene?
Hvor mange kurser har dere i tillegg til kjøkkenet?

Sikringsskapet mitt har en "ledig kurs", altså ingen sikring på en ledig plass. Jeg har allerede en 20A kurs og en 16A kurs kun til kjøkkenet, i tillegg er en kurs splittet på kjøkken og stue. Må selvsagt forhøre meg med elektriker, men er det noen som vil synse om antall kurser man bør beregne til kjøkken og samtidig si litt om hvilke hvitevarer og apparater dere har med i beregningen?

Du må vel egentlig etter boka ha en 25A kurs på induksjonstoppen, men dette visste ikke jeg slik at jeg har en 20A kurs der. Og det går fint med min topp i hvertfall. Det gikk også fint den gangen den delte kurs med komfyren.

Vi diskuterte med elektrikeren, og det var ganske nyttig faktisk, sånn i forhold til hva vi satte sammen på de ulike kursene hos oss. Han kunne for eksempel fortelle at den ene posisjonen jeg vurderte på mikrobølgeovnen ville medføre behov for en ekstra kurs hvis jeg ville bruke den og platetoppen samtidig. Da ga plasseringa seg selv for å si det sånn. Jeg har 2x 16 og 1x 20 på kjøkkenet, det holder fint. Da går oppvaskmaskina og mikroen på samme kurs (de kan gå sammen, det er en 1000w mikro), belysning og kaffemaskin går sammen med kjøleskap og induksjonstoppen alene på 20A kursen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 12:29   #4
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Jeg har en Simens komfyr med induksjonstopp som står på 20A kurs. På papiret ikke å anbefale, men har enda ikke opplevd at automatsikringen slår ut til tross for bruk av full boost-funksjon på to plater samtidig med stekeovn på full guff. :datapunkt:

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 12:36   #5
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg har en Simens komfyr med induksjonstopp som står på 20A kurs. På papiret ikke å anbefale, men har enda ikke opplevd at automatsikringen slår ut til tross for bruk av full boost-funksjon på to plater samtidig med stekeovn på full guff. :datapunkt:

Nesten samme her. Har innbyggingskomfyr og induksjonstopp på samme 20A kurs. Har aldri opplevd at sikring har gått. Og det er vel ytterst sjelden man har behov for full effekt på alle plater + stekeovn samtidig...

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 12:38   #6
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Men nå ser jeg jo at du skal planlegge nytt kjøkken. Ja, da kan man jo gjerne planlegge inn en anbefalt kurs.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 12:38   #7
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Jeg kom opp i samme problem. Nå har jeg en 20A til induksjonstoppen, en 25A til komfyren (dobbel, to stekeovner i en fra IKEA - helt genial), en 16A til lys og kontakter over kjøkkenbenken, med brødrister, smørbrødgrill, vannkoker, kaffemaskin og avtrekksvifte, og en 16A til mikrobølgeovnen og noen flere stikkontakter.

Det er ikke noe problem å kjøre det meste samtidig, har ikke opplevd at strømmen har gått på noen av kursene.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 13:19   #8
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Jeg bør med andre ord planlegge:
25A: Induksjonstopp + avtrekksvifte? Det må da gå veldig fint.
20A: Stekeovn + mikro tipper jeg det blir, de skal nok stå over hverandre i høyskap.
16A: Lys + Oppvaskmaskin + kontaktpunkter til kaffetrakter, vannkoker, brødrister ++
16A: Flere kontaktpunkter + kjøleskap

Jeg må tenke på hvor mange kontaktpunkter som trengs også.
Panelovn? Den har jeg glemt å tenke på i farta. Usikker på om det er plass til den på en vegg.
Kjøleskap
Avtrekksvifte
Oppvaskmaskin
Kaffetrakter
Vannkoker
Radio
Brødrister: Planlegge dette inne i sjalusiskap.
Stavmikser: Trenger mulighet nær platetopp
Kjøkkenmaskin: Trenger to punkter, ett på hver sin benkeflate.
Ladepunkt for telefoner

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 13:27   #9
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Tror ikke du har lov til å ha noe annet på 20- og 25A-kursene.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 13:33   #10
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Ikke lov? Altså at jeg kun kan ha én induksjonstopp på en 25A kurs?

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 14:52   #11
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Kan ikke ha småutstyr på mer enn 16A kurs, mener jeg å huske. Det er for å være sikker på at sikringen går før det begynner å smelte ledninger osv ved feil.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 14:59   #12
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Jeg kan ikke bidra i forhold til sikringer men vil minne om at det er krav om å installere komfyrvakt ved rehabilitering av kjøkken når man gjør endringer i det elektriske anlegget. Vi fikk satt inn dette da vi pusset opp i fjor.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 15:01   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Min bror, elektrikeren, la opp ekstra kurs til platetopp, komfyr, oppvaskmaskin, kjøleskapet, ventilator og småelektrisk.
En til hver ting, sånn omtrentlig.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 18:25   #14
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Jeg ville ha hatt en 25A kurs på koketoppen.
16-20 på micro, stekeovn og kjøleskap.
16A på lys, avtrekk og oppvask
16A til punkter.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 18:53   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.481
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Jeg fikk lagt inn 25A til induksjonstoppen min da jeg bygde om kjøkkenet. Tror ikke det er noe mer på den kursen. Måtte gjøre om i sikringsskapet da, men egentlig greit å få byttet de gamle skrusikringene til nytt og moderne.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 21:44   #16
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sikring og strøm for induksjonstopp

Jeg sikter meg inn mot 25A til induksjonstoppen.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no