Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Nynorsk?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-08, 21:40   #41
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Må legge til at ein del ting klinger mykje mykje betre på nynorsk enn kva det ville gjort på bokmål. Innhabil som eg er. Dei to siste åra har eg fått med meg to show. Det eine var Witch Wich framført for første gong på nynorsk. Nydelig ! Det andre var Les Miserables som går på Dns akkurat no. Framført på nynorsk og det klinger og passer berre så utrulig bra.
Nynorsk er eit meir syngjande språk og har eit større ordutvalg enn kva bokmål har.

*avsporing*

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 21:40   #42
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Eg prøver så godt eg kan å skrive på nynorsk. Ikkje alltid eg klarer det like bra desverre. Men eg foretrekker det og likar nynorsken best.

Du skriv jo stort sett framifrå nynorsk så vidt eg har fått med meg. Nokre gongar litt meir konservativt enn eg ville ha ordlagt meg, men slikt er jo individuelt og kjem gjerne an på dialekttilhøyrigheita.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 21:42   #43
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Eg jobber hardt med å få det rett. Tidligare skreiv eg dåke, men eg følte det blei feil. Det er slik som eg snakker, veit ikkje om det er lov eingong ?

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 21:44   #44
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.



På jobb så brukar me nynorsk.Eg gjer som GeekyGirrrl og skriv omlag som me snakkar.
Feks. vil eg skriva: Eg synes det er nødvendig å setja inn eit tiltak,mens korrekt frå skuletida mi ville vore: Eg tykkjer det er naudsynt å setja inn eit tiltak.Det siste blir for konservativt, om eg kan bruka det ordet i denne samanheng.
Det ordet i det norske språket eg er mest ukomfortabel med er: dere/ dykk. Synes det er ulogisk for meg å bruka nokon av dei orda, og synes dåke er mykje meir naturleg.

De som subjekt, dykk som objekt. "Kan de sette dykk?" Eg tykkjer det er naturleg. Med det er sjølvsagt avhengig av kva slag dialekt ein har.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 21:44   #45
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Nynorsk er eit meir syngjande språk og har eit større ordutvalg enn kva bokmål har.

Det var nytt for meg. Er det noe du vet, eller er det en personlig oppfatning?

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 21:45   #46
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Det var nytt for meg. Er det noe du vet, eller er det en personlig oppfatning?

Det er nok mi personlige oppfatning

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 21:47   #47
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Smurfine79, her.

Jeg snakker visst romsdaling jeg altså

By eller land? For det er store skilnader i Romsdalen. Fræna, Rauma, øyane; nynorsk. Molde, og til dels Åndalsnes og Vestnes; fine fruers Frognermål.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 21:54   #48
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

By eller land? For det er store skilnader i Romsdalen. Fræna, Rauma, øyane; nynorsk. Molde, og til dels Åndalsnes og Vestnes; fine fruers Frognermål.

Jeg vet, flytta til Fræna som 8åring, gikk på kokkeskole på Rauma(næs) i to år. Flytta fra fræna igjen til molde som 19 åring, og fra molde til oslo igjen som 20 åring. Hvor jeg igjen hadde et lite opphold på et år når fra størstemann var 9 mnd til han var 1,5 år.

Selv om mange tror jeg snakker trøndersk da, har veldig blanda dialekt til tider.Snakker ikke like brett som verken en fræning eller raumaværing, men heller ikke så "pent" som en moldenser

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no