Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Feit

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-12, 22:30   #1
MammaHeksa
Superduperaktiv
 
MammaHeksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 707
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Feit

FEIT av Kristian Fjellanger er historien om en tjukkas som slanket av seg halve kroppsvekta si. Et must for alle som er eller har vært tjukkaser - og kanskje også for de som lurer på hvordan tjukkaser tenker.

En liten smakebit;

Eg er svolten. Så inn i helvete svolten.
Eg et aldri på gata. Aldri om eg skal bli sett gående gatelangs tyggande på noko. Hadde eg ete på ein sjokolade, hadde dei tenkt: "Feite svinet, et sjokolade og bli enda feitare." Et eg eit eple, vil dei tenke: "Stakkars jævel, prøver å slanke seg, men er ein så feit, er det jo berre ein operasjon som kan hjelpe."

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 22:48   #2
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feit.

Jeg liker ikke ordet tjukkas, selv om boka sikkert er verdt å lese. For meg inneholder det ordet rett og slett vond happysnapping.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 22:50   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feit.

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg liker ikke ordet tjukkas, selv om boka sikkert er verdt å lese. For meg inneholder det ordet rett og slett vond happysnapping.

Jepp. Ordet er teit.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 22:52   #4
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feit.

Tittelen gir mening når man har lest boka, vil jeg si. Jeg har altså gjort det, og syntes det var en interessant historie. Det jeg imidlertid hengte meg litt opp i, var slutten. Fjellanger konkluderer med at han egentlig ikke liker sitt nye trenings- og kostholdsfikserte jeg. Han likte 'tjukkasen' mye bedre. Det gjorde meg litt trist og inspirerte til ettertanke.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 22:54   #5
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feit.

Jeg har sett Fjellanger i debatter på TV, og jeg har slitt litt med hvordan han framstiller ting og tang på. Derfor har jeg heller ikke lest boka. Husker ikke detaljert, men trolig reagerer jeg på ord som "feit" og "tjukkas". Litt på samme måte som jeg reagerer da evangeliesenterfolk som har blitt rusfri snakker om "søpla i rennesteinen" om sitt tidligere "jeg". (Og deretter gjerne faller utpå dit igjen, men det er en annen historie). Kan hende jeg hadde endret oppfatning av å lese boka, så hvis noen har noe å bidra med i forholdet, feel free.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 22:55   #6
MammaHeksa
Superduperaktiv
 
MammaHeksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 707
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Sv: Feit.

Jeg syns "tjukkas" er mye triveligere enn overvektig - og jeg velger å kalle meg selv tjukkas.

Boka er helt konge. Det finnes tusen blogger om hvordan jenter/kvinner opplever vektforandringer, enten den ene eller den andre veien, men jeg får sjelden noe innblikk i hvordan gutta har det. Denne boka er så sårbart og humoristisk skrevet at det treffer iallfall meg midt i hjerterota.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 22:57   #7
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feit.

Sårbart og humoristisk var godt oppsummert.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no