Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-23, 19:19   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Altså, jeg har lappen, og lov å dra henger. Men bare en ren b. Det samme har min mann. Sist jeg dro henger tror jeg var i 2007 eller deromkring, fraktet en tørketrommel eller noe sånt hjem, kroket av, snudde bilen, og kjørte hengeren tilbake der den kom fra.

Men campingferie er etterhvert mer enn bilen vår rommer. Jeg lurer litt på en henger. Mannen tenker transportboks på kroken. For "den kan man ikke få sleng på. Og kan følge fartsgrensene" (90 og 100)

Jeg synes en sånn boks er uforholdsmessig dyr i forhold til hva en får med seg i den, en får en rimelig henger for mindre enn en sånn boks og langt større bruksområde?

Men skal vi ha henger må det være en med brems. Og brukbar fjæring og god kjørekomfort for langtur.

Maks tillatte totalvekt på den kan ikke overstige 995 kg grunnet våre rene b sertifikat som kan dra max 3,5 tonn, og altså en bil med tillatt totalvekt på 2505 av alle runde tall....
Så 900 finnes men 750 er langt vanligere og trolig å kunne få tak i denne uka. Eller kanskje helst leie en?
For ja, vi drar om noen få dager. Og prokastinerer så det står etter. Fornekter. Stikker hodet i sanden.

Men det er ikke egentlig plass i bilen. Vi vet det. Det blir åpenbart i løpet av lørdag, når den fylles...

Men, hvor vanskelig er det? Altså, om vi får stablet rett og festet godt. Med rett vekt på kroken og balanse på hengeren. Og kjører pent. Og ja, maks 80 uansett fartsgrense.

Rygge med henger vet jeg i teorien er å svinge motsatt vei. I praksis gjorde jeg det nok sist på 90-tallet (tok lappen i 97) og vet at det er noe jeg trenger øving på. Mannen min tror jeg aldri har gjort det, for man har vel ikke Praksis med henger på kjøreskole, jeg øvde på det med pappa, men mannen tok lappen som voksen.

Jeg kan sånnsett teoretisk sett sikkert få ny kjøretime med pappa (han kjører med vogn, så selv om han er 70 så har han god kontroll på å kjøre og rygge med henger ja) men 1) jeg har ingen henger. Og 2) vi drar på ferie på søndag så det blir ikke mye trening

Vil dere si jeg heller burde si meg enig i "13 000 kr og en tur til molde så har vi 400 liter ekstra baggasje-plass"?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 19:24   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Kjøp/lån/leig ein liten henger, hekt den på og oppsøk ein parkeringsplass på kveldstid og øv på rygging. Det fiksar dokker garantert ganske så kjapt når dokker er røynde sjåførar.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 19:32   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Vi kjørte Oslo ish til Lofoten med båt på henger en gang. Tok det rolig på fart, kan man si, men gikk veldig greit. Skal sies at mannen er veldig god på kjøre med henger, rygge med henger etc. siste er vel største problemet om man må og ikke er så god.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 19:37   #4
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Det blir ikkje snakk om så tung last til ein campingtur, truleg kjem dokker nesten ikkje til å merke hengeren.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 19:44   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Det blir ikke tungt nei. Et par kasser med utstyr, bagger med klær, evt en sykkel eller to. Eller tre. (Problemet er at 2-3 uker tenger større sykkel, egentlig)

De tyngste tingene som teltet selv legger vi i bilen, nederst og innerst mot seteryggen.

Egentlig trenger vi bare plass til "2 bagger og en sekk ekstra" liksom. Om vi altså ha full takboks og egentlig full bil. Så er det ikke så mye om å gjøre. Men klart, med mer plass er det mer jeg har lyst å ha med så da blir et nok minst en plastboks ekstra og en bag eller to til, og kanskje et nytt campingbord etc.

Men ikke merke den? Det er ikke skummelt med tanke på sleng, ubehag på ujevne veier etc?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 19:46   #6
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Kan heller ikke se for meg at det skal være noe problem med en liten henger. Til og med jeg skulle fikset det. Det kjipe er jo at dere må kjøre 80 da, det var det eneste som kunne fått meg til å heller gå for mannen din sitt forslag.

Vi var nettopp i Danmark med hest på henger. Da var jeg glad det var LøveMannen som kjørte.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 19:52   #7
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Dokker held fartsgrensa og køyrer deretter om det er spesielt dårlege vegar, eg ville ikkje vore bekymra eit sekund.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 19:54   #8
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Og som bonus, ein liten henger er topp å ha tilgjengelig i ny og ne, året gjennom.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 19:55   #9
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.817
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Med henger har dere også mulighet å ha med sykler.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 20:09   #10
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Det hadde jeg ikke bekymra meg en tøddel for. Å kjøre med en liten bilhenger er veldig greit (jeg har BE og kjører også med stor henger). Å rygge lærer du deg, evt vipper du hengeren av og snur den manuelt. Det er genialt på ferie, husk bare å få med en god presenning som er formsydd slik at dere lett kan dekke hengeren. Og pakk alt som ikke tåler vann i en ekstra søppelsekk. Vi har feriert med henger de siste 15 åra.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 20:14   #11
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Det finnes en liten og smart henger (lav) med stativ for fire sykler på. Crab-et eller annet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 20:16   #12
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Noe ala dette: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=274451434

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 20:27   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Kan heller ikke se for meg at det skal være noe problem med en liten henger. Til og med jeg skulle fikset det. Det kjipe er jo at dere må kjøre 80 da, det var det eneste som kunne fått meg til å heller gå for mannen din sitt forslag.

Vi var nettopp i Danmark med hest på henger. Da var jeg glad det var LøveMannen som kjørte.

Det er nettopp det med fartsgrensene som har vært hovedargumentet hans frem til han i dag kom med "få sleng på".

Det er ikke aktuelt at en av oss kjører hele ferien, både av prinsipp om at begge bør kunne i tilfelle noe skjer og fordi vi alltid deler på. Jeg kjørte hele tiden inntil han tok lappen da vi hadde fått vårt andre barn. Siden har vi delt. Det er godt å få slappe av litt

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 20:28   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Noe ala dette: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=274451434

En kollega har noe sånn. En tredal med tre sykkelstativ montert på lokket.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 20:29   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Logikken med den meget korte tiden vi har på oss tilsier leie, for å kunne bruke litt mer tid på å finne ut hva, dersom kjøpe? Men det må jo ordnes senest lørdag. Enten slik eller sånn. Og vi blir borte i tre uker.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 20:35   #16
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Jeg har faktisk forulykka med henger (gikk rundt, totalvraka bil og henger), nettopp fordi jeg fikk sleng. Det er ikke noe som skjer av seg selv (bremsene på ene siden av hengeren hang seg opp, en stor skaphenger) og med en liten henger er sjansen minimal.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 20:50   #17
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Dere gir meg gode argumenter, og hodet begynner å leke med ideer om alt ekstra jeg kan ta med på ferie. (kan fort bli dyrt )

Nå må bare den mannen som for øyeblikket ligger i telt i hagen med lillemor komme inn for å kunne snakkes med da. Dvs at storebroren som skal sove der med henne må legge seg. (det gjør han jo ikke. Men med skjerm og headsett når hun har sovnet kan jo funke)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 21:02   #18
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Jeg syns det er enkelt å kjøre med henger, men dritvanskelig å rygge. Jeg har øvd masse, men noe i hodet mitt klikker og ingenting er logisk. Det er jo bare å svinge motsatt vei, men noe skjer når hengeren kommer på og jeg glemmer hvordan man rygger til vanlig. Men jeg er nok en special case.

Men venninne som er god med henger sier min er ekstra vanskelig fordi den delen mellom bilen og hengeren (heter det stag? Aner ikke) er så kort. Så mitt tips er å finne en med lang stang mellom.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 21:21   #19
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.817
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Det er sp mye elbiler på veiene nå så trafikken går i 8å uansett
:tuller: Men er litt sant, hastighetene på motorvei har gått ned.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-07-23, 21:32   #20
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Det er sp mye elbiler på veiene nå så trafikken går i 8å uansett
:tuller: Men er litt sant, hastighetene på motorvei har gått ned.

Jeg vet ikke hvor mye motorveier det blir på oss heller.

Sunnmøre til Tynset. Jeg har ikke svinget nordover på Dombås i hele mitt voksne liv og aner ikke hva slags vei som møter oss der. Dvs, det er jo e6 et stykke før vi svinger over på riksvei 29 eller noe sånn.

Derfra aner jeg ikke hvilken vei vi skal kjøre. Muligens til Sverige, kanskje ned mot Elverum og den veien, aner ikke veiene der heller. Eller kanskje mot sørlandet, der nedover er det jo noe motorvei i alle fall.

Hjem har vi vel 90 strekket et stykke i alle fall, for det tror jeg er etter Dombås på vår vanlige ferd.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no