Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Abassi-saken i Trondheim

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-19, 15:06   #81
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassisaken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Jeg mener håndteringen er kritikkverdig, uniform eller ikke, når de henter et barn, to unge og en syk mor. Jeg vil tro helsetilstanden hennes var kjent. Jeg forstår at dette er måten å gjøre det på, at utkastelse er brutalt. Men barn og unge bør skånes for en dom basert på foreldrenes juks, når forelder i dette tilfelle ikke er istand til å ivareta eller støtte barna sine under utkastelsen.

Jeg syns det blir mye sammensausing her: Er det selve regelverket man er uenig i? (At man returnerer folk/barn/familier der minst av ett medlemmene fortsatt er barn til Afghanistan). Eller er det rettssystemets fortolkning av regelverket? Eller at vedtaket faktisk ble effektuert?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-19, 15:10   #82
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Her er det vel Politiet selv som har beskrevet henne som bevisstløs. Ikke motstandere av utkastelsen for å score poeng.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

På dagsnytt atten i går sa SV sin representant at hun (moren) var i koma.

Om media siterer politiet har jeg ikke kontroll på - jeg har ikke lest veldig mange saker om dette.

Men poenget er at det sauses sammen en masse begrep, og da blir jo uansett ikke diskusjonen fair.

Og igjen - jeg er ikke ute etter å unnskylde noen som helst.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-19, 15:35   #83
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Jeg må jo si at jeg syns det er greit at de bruker "bevisstløs", jeg (og sikkert de fleste med meg) vet jo ikke hva en dissosiativ lidelse er.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-19, 16:41   #84
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mener du den blir mer dramatisk av at politiet er i sivil? Vil ikke det være nettopp mindre dramatisk?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Jeg mener håndteringen er kritikkverdig, uniform eller ikke, når de henter et barn, to unge og en syk mor.

Det er helt "ordinært" at tvangsutsendelse gjøres om natten med politi i sivil. Det er jo fornuftig av politiet å gjøre dette på et tidspunkt hvor alle er samlet (som man gjerne er om natten) og det er jo ingen grunn til å være uniformert.

Jeg tror det er et sidespor å diskutere politiet. De gjorde det som er deres jobb, det er ikke de som bestemmer hvem som skal sendes ut eller ikke.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 18-06-19 kl 18:33.
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-19, 16:55   #85
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg må jo si at jeg syns det er greit at de bruker "bevisstløs", jeg (og sikkert de fleste med meg) vet jo ikke hva en dissosiativ lidelse er.

Det er jo forskjell på en som er helt svimeslått og ligger flat ut, og en som er oppegående men ikke helt 100% tilstede og orientert.
Og forskjellen kan fort være med på å prege debatten.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-19, 18:27   #86
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Jeg kjenner ikke denne saken i det hele tatt, men synes det er merkelig at når man blir vedtatt sendt ut i 2014 og greier å trenere på alle mulige måter i fem år, så blir lang botid brukt som argument for å få bli for det er her man har bodd lengst eller noe liknende argumentasjon. Det taler jo nesten for at man bør sende ut så fort vedtaket er klart og så bør ev. klaging på vedtak måtte gjøres fra et annet sted enn Norge i stedet for at det treneres så lenge at den lange tiden i seg selv blir et argument.

Det er jo ikke unikt i denne saken på noen måte, men det er jo et paradoks at det å nekte å forholde seg til et lovlig vedtak skal gi positive konsekvenser.

Og jeg må si at Polyannas spørsmål er betimelig.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-19, 18:33   #87
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det er jo forskjell på en som er helt svimeslått og ligger flat ut, og en som er oppegående men ikke helt 100% tilstede og orientert.
Og forskjellen kan fort være med på å prege debatten.

Ja, men når politiet selv, som var dem som sendte dem ut, kaller det bevisstløs går jeg ut i fra at det er en ganske riktig beskrivelse. De pleier ikke akkurat overdrive i den retningen, syns du vel? Eller har du innside info på at hun «var oppegående, men ikke 100% til stede»?

Selvfølgelig vil to så ulike beskrivelser prege debatten, nettopp derfor påpekte jeg til deg at det var politiet som sa «bevisstløs», det var ikke noe media fant på, slik det så ut som du mente i ditt innlegg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-19, 18:42   #88
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassisaken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det blir mye sammensausing her: Er det selve regelverket man er uenig i? (At man returnerer folk/barn/familier der minst av ett medlemmene fortsatt er barn til Afghanistan). Eller er det rettssystemets fortolkning av regelverket? Eller at vedtaket faktisk ble effektuert?

Tror generelt sett mange har mange ankepunkter, det jeg har sett (sånn passe oppsummert, har diskutert litt forskjellige steder) er:

1) At man ikke bør returnere til Afghanistan, det er for farlig. Hvis de ikke kan returnere til hjemlandet sitt på grunn av fare for liv og helse er det andre regler enn for "vanlige problemer" (fattigdom, ikke mulighet til utdanning etc). Så er jo diskusjonen: Er Afghanistan for farlig å returnere til? (ser ut som Norge mener Nei, og Amnesty mener ja)

2) At barna blir straffet for foreldrene har løyet. Dette går jo mye på dette som Frp etterspør, at man får fortgang i behandlingen. Det er utvilsomt litt merkelig at de skal sendes "hjem" og så har de aldri vært der?

3) Vektingen av reglelverket. Hva skal telle mest? Innvandringshensyn og/eller de menneskelige hensynene? (politikk)

4) Effektueringen, her er det moren sin helsetilstand og hvordan den ble vurdert jeg oppfatter at folk synes er inhuman.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-19, 20:57   #89
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Jeg syns det høres ut som vi er fryktelig dårlig organsiert på norsk side. Det fremstår jo som en generaltabbe å ikke ha sjekket ut at familien ville bli sluppet inn i Afghanistan før flyet med familien lettet fra Norge. Med de kostnadene det medfører for familien (verst!), Norge (beregnet til 3 millioner for den mislykkede utransporteringen til nå) og for regjeringens omdømme.

Samme med organiseringen av mottak av de 5 foreldreløse IS-barna. Ropstad skryter av at det lenge har pågått rigging av kvalitetssikret mottak av barna, og så er sannheten at barnevernet fikk beskjed 1 time før barna var på Gardermoen.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-19, 21:35   #90
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Tror ikke det alltid er så lett å ha sikkerhet for at borgere kommer inn i landet sitt, selv om noen har sagt det på forhånd.

Ellers tenker jeg man må være litt konsekvent - hvis en 20-åring ikke kan reise hjem til Afghanistan, kan vel heller ikke 5-åringer i Syria komme hjem til Norge? Synes dette med å vende argumentasjon fra sak til sak er uheldig. Da er det vanskelig å ha et regelverk som er forutsigelig og sikrer likebehandling.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-19, 21:58   #91
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Tror ikke det alltid er så lett å ha sikkerhet for at borgere kommer inn i landet sitt, selv om noen har sagt det på forhånd.

Ellers tenker jeg man må være litt konsekvent - hvis en 20-åring ikke kan reise hjem til Afghanistan, kan vel heller ikke 5-åringer i Syria komme hjem til Norge? Synes dette med å vende argumentasjon fra sak til sak er uheldig. Da er det vanskelig å ha et regelverk som er forutsigelig og sikrer likebehandling.

Hva mener du her, egentlig? Jeg skjønte ikke sammenlikningen. Jeg tenker at det at en tjueåring blir tvangssendt til et land hun ikke har neon tilknytning til - som betegnes som svært farlig, ikke kan sammenliknes med at en femårig med norsk mor får komme hjem til Norge. Saken til familien Abbasi er jo at de har flyktet fra et farlig sted.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-19, 22:02   #92
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Ellers tenker jeg man må være litt konsekvent - hvis en 20-åring ikke kan reise hjem til Afghanistan, kan vel heller ikke 5-åringer i Syria komme hjem til Norge?

På mange måter er jo dette (tragisk nok) motsatte saker. Saken er: Norge vil ikke ha afghanske statsborgere i Norge, og - tada! - de vil heller ikke har norske barn i Norge! (Nei, saken er mer innviklet, jeg er klar over det, men de er ikke så veldig like)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-19, 23:24   #93
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Abassisaken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Veldig enig med deg her. (At grensa for ungdom skal settes så høyt som 35, er for øvrig intet annet enn komisk.)

Gidder du lese hva jeg skrev en gang til? Det om at det har vært vanlig, men at nå går grensa på ca 25 for å kalle noen ungdom?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-19, 23:30   #94
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Ellers tenker jeg man må være litt konsekvent - hvis en 20-åring ikke kan reise hjem til Afghanistan, kan vel heller ikke 5-åringer i Syria komme hjem til Norge? Synes dette med å vende argumentasjon fra sak til sak er uheldig. Da er det vanskelig å ha et regelverk som er forutsigelig og sikrer likebehandling.

For en underlig sammenligning. Å sende noen til Afghanistan er vel ikke det samme som å sende noen til Norge. Det er jo hele essensen her. Afghanistan er et av verdens farligste land å bo i. Det er ikke Norge. Ingen hadde vel protestert om det var Sveits de kom fra, og ble sendt tilbake til, eller et annet trygt og fredelig land.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-19, 23:34   #95
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg syns det høres ut som vi er fryktelig dårlig organsiert på norsk side. Det fremstår jo som en generaltabbe å ikke ha sjekket ut at familien ville bli sluppet inn i Afghanistan før flyet med familien lettet fra Norge. Med de kostnadene det medfører for familien (verst!), Norge (beregnet til 3 millioner for den mislykkede utransporteringen til nå) og for regjeringens omdømme.

Problemet i Afghanistan var at familien ikke kom samlet, men at mor ble sendt tilbake til Norge. Og det visste jo ingen før flyet lettet fra Norge.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-19, 00:00   #96
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av My, her.

For en underlig sammenligning. Å sende noen til Afghanistan er vel ikke det samme som å sende noen til Norge. Det er jo hele essensen her. Afghanistan er et av verdens farligste land å bo i. Det er ikke Norge. Ingen hadde vel protestert om det var Sveits de kom fra, og ble sendt tilbake til, eller et annet trygt og fredelig land.

Jeg leste det som at utfordringen var hvor man opprinnelig var fra og hvor man eventuelt hadde tilhørighet. Når tilhørighet og tilstedeværelse brukes som argument for noen, men ikke for andre - blir DET relevant som et diskusjonspunkt.

Landene det er snakk om er selvsagt ganske ulike, og også alder og mulighet til å klare seg der man er eller dit man skal, så resten er vel ikke særlig sammenliknbart.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-19, 00:12   #97
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg leste det som at utfordringen var hvor man opprinnelig var fra og hvor man eventuelt hadde tilhørighet. Når tilhørighet og tilstedeværelse brukes som argument for noen, men ikke for andre - blir DET relevant som et diskusjonspunkt.

Landene det er snakk om er selvsagt ganske ulike, og også alder og mulighet til å klare seg der man er eller dit man skal, så resten er vel ikke særlig sammenliknbart.

Det er selvsagt mye mer problematisk å ikke ha nettverk eller være det aller minste kjent i et farlig land enn i et trygt land, så i mitt hode er det definitivt et argument for noen mer enn for andre. Det kommer da stadig vekk folk hit og til en hel masse andre land, som ikke har nettverk eller tilknytning til landet, eller har vært der før. Her blir man vel ivaretatt på en litt annen måte, og har helt andre forutsetninger for å klare seg enn i land som Afghanistan. Heldigvis.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-19, 01:05   #98
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg leste det som at utfordringen var hvor man opprinnelig var fra og hvor man eventuelt hadde tilhørighet. Når tilhørighet og tilstedeværelse brukes som argument for noen, men ikke for andre - blir DET relevant som et diskusjonspunkt.

Men de får jo returnere til Norge? Eller hva er det du mener som er likheten. At de ikke blir tvangssendt til Norge? Grunnen til at det er usikkerhet om returen til de som regnet seg som innbyggere (eller hva man nå skal kalle det å bo i kalifatet) i IS staten, er jo straffeforfølgelsen.

Alle norske statsborgere kan komme inn til Norge, det er uproblematisk. De kan returnere (men de vil bli straffeforfulgt i Norge) Men det var opprinnelig ønsket at de var igjen for å bli straffeforfulgt i Irak/Syria var. Flere av de som ønsket å hente de til Norge, ønsket jo det for å hindre at de rømte (de mener at forholdene i Irak/Syria er slik at de ikke vil greie å utøve justis. Det er for katotisk). Norge er ett av de landene som har tatt til ordet for en internasjonal domstol.

Personlig er jeg enig. Det er rent pragmatisk, Iran/Syria har sikkert litt annet å gjøre, en internasjonal domstol kan ivareta dommen uansett hvor fremmedkrigerne (eller hva man nå skal kalle de) bor. Det ville også ha gjort det enklere i forhold til barna deres. Barna deres er jo uskyldige, men de blir jo brukt som "vern" for å stikke av eller få bedre behandling (min helt personlige, kyniske kommentar, ut fra en del mediaoppslag)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-19, 01:08   #99
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Når tilhørighet og tilstedeværelse brukes som argument for noen, men ikke for andre - blir DET relevant som et diskusjonspunkt.

Leser denne setningen på nytt igjen. Mener du at de som er fremmedkrigere blir holdt igjen mot sin vilje, og ikke får returnere til Norge? I hvilken sammenheng brukes tilhørighet og tilstedværelse ikke som argument for fremmedkrigerne?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-19, 01:22   #100
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abassi-saken i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Leser denne setningen på nytt igjen. Mener du at de som er fremmedkrigere blir holdt igjen mot sin vilje, og ikke får returnere til Norge? I hvilken sammenheng brukes tilhørighet og tilstedværelse ikke som argument for fremmedkrigerne?

Jeg mener det argumenteres med at afghanere uten botid i Afghanistan ikke skal tilbake dit fordi de aldri har bodd der (og ikke har reell tilhørighet), samtidig med at barn uten botid i Norge skal hit fordi de er norske. Tilhørighet, statsborgerskap og botid (og foreldrenes statsborgerskap) kan enten ekskludere eller inkludere.

Selvsagt er det store ulikheter, ikke minst på landene det gjelder, men rent prinsipielt så er det liknende utfordring - hvor hører man hjemme. Og hva er "hjemme"? Fremmedkrigere har jo i tillegg gjort seg til tjenere av en fremmed (krigsmakt) så for dem gjelder vel andre regler enn sivile (uten at jeg kjenner jusen i dette).

Slik forsto jeg innlegget, hvertfall

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no